Kitértek arra, mi volt a helyzet a ’90-es évek elején és kiderült, 2017-re 609 ezerre csökkent az állami intézményekben tanult általános iskolások száma. A leginkább szembetűnő tendencia, hogy tízszer annyian járnak egyházi fenntartású iskolába, mint 25 éve. Ez a szám folyamatosan emelkedett a rendszerváltástól, azonban a legnagyobb ugrás 2010 után volt a egy jogszabály módosítás miatt – írja az Index. A kutatók szerint a közoktatási törvény módosításáról szóló törvény lehetővé tette, hogy a kiegészítő támogatást már az átadást követő tanítási évtől kezdődően a központi költségvetés és ne az önkormányzat fizesse.
A szakemberek szerint egyre több olyan település van, ahol csak egyházi oktatás érhető el, de a legérdekesebb megállapítás az volt, hogy az egyházi iskolák a szegényebb régiókban is elsősorban a jobb helyzetben lévő diákokra koncentrálnak.
Bár az oktatás minősége közvetlenül nem mérhető, a diákok standardizált teszteken elért eredményeiből arra lehet következtetni, hogy az általános iskolák esetében a magániskolát sem a matematika, sem a szövegértés teszteredményeket tekintve nem különböznek szignifikánsan az állami iskoláktól.