Egy újabb mérföldkőnek számít a Nyíregyházi Egyetem életében, hogy csatlakozott a Tanítsunk Magyarországért programhoz. A mentorprogram célcsoportját a kistelepülésen élő általános iskolás tanulók jelentik, a melléjük szegődő és őket segítő mentorok feladata, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit, mint például az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy gondolatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot.
A Nyíregyházi Egyetem minden új dolog iránt nagyon nyitott és igazából nem véletlen, hogy mi ebbe a programba bekapcsolódtunk, ugye a programnak a címe Tanítsunk Magyarországért. Mi egy olyan hátrányos térség szellemi központja vagyunk, ahol nagyon nagyon sok fiatal morzsolódik le az iskolából, tehát úgy hagyja ott akár már az alapszintű oktatást is, hogy nem végez. Tulajdonképpen ez a program egy mentorprogram, ahol a nyíregyházi egyetemista hallgatók, akik erre vállalkoztak, azok készülnek fel arra, hogy ők mentorok legyenek és a vidéki települések hetedik-nyolcadik osztályos diákjait támogassák, segítsék mindenféle szempontból
- ezt Vassné dr Figula Erika mondta, a Nyíregyházi Egyetem rektora.
A Nyíregyházi Egyetemen 120 nappali és levelező tagozatos hallgató vette fel azt az alapozó képzést, amely után mentorrá válhatnak. Nem csak pedagógusképzésen tanuló diákok érdeklődtek az új lehetőség iránt, vannak közöttük műszaki képzésben, agrár és gazdasági vonalon tanulók is. Ez azt jelzi, hogy azért, mert valaki nem pedagógus, még szociálisan nagyon érzékeny lehet, véli a rektor.
Négy fő pilléren nyugszik a Tanítsunk Magyarországért program: egyetemi mentorprogram, középiskolás mentorprogram, HÖOK mentorprogram és vállalati mentorprogram. Az egyetemi mentorprogramban résztvevő egyetemisták a közreműködő általános iskolák egyikében meghatározott számú hetedik-nyolcadik osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát, a közös élményszerzést, amelyért havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján további juttatások egészíthetnek ki. Az egyetemi mentorprogram koordinációját dr. Horváth Zita az EMMI felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára vezeti.
A program célja, amit a cím is mutat, hogy tegyünk valamit közösen Magyarországért, azoknak a kisdiákoknak, akik hátrányos helyzetű térségben laknak, adjunk meg minden segítséget azért, hogy tudjanak boldogulni az életben. Ez azt jelenti, hogy fejezzék be sikeresen az általános iskolát, tudjanak tovább tanulni akár úgy, hogy egy szakmát adó középiskolában, akár úgy, hogy később egyetemen tudják folytatni a tanulmányaikat és túl azon, hogy sikeres és boldog pályát fussanak be, maradjanak ebben a régióban és ennek a felemeléséért dolgozzanak
- tette hozzá a helyettes államtitkár.
A kurzust felvett hallgatókat ebben a félévben képzik az intézményekben, majd jövő tanév szeptemberétől már kint lesznek az általános iskolákban heti egy napot és helyben segítik a gyerekeket. Segítik a pályaorientációjukat, illetve azt, hogy találják meg, mihez értenek, mivel akarnak foglalkozni. Az államtitkár úgy nyilatkozott, minden gyermek tehetséges valamiben, a pedagógusoknak és a szülőknek az együttes dolga és felelőssége, hogy ezt a tehetséget megtalálják, a mentorok ehhez teszik hozzá majd a saját tudásukat.
A sikeresség abban lesz mérhető, először, hogy csak abban, hogy kevesebbet hiányoznak a gyerekek az iskolából, esetleg egy-egy tanulmányi versenyen el tudnak indulni, netán helyezést elérni, legyen az tanulmányi vagy sportverseny vagy éppen művészeti. Sikeresen fejezzék be az általános iskolát és tudjanak tovább tanulni, amihez a képességük és kedvük engedi. Tehát én azt hiszem, hogy ez egy nagyon szép és nemes cél. Először négy megyében, ötven iskolában indulunk négy egyetem bevonásával. A programhoz fognak csatlakozni középiskolás diákok is és azt reméljük, hogy az általános iskolás kisgyerekek talán jobban meg tudják találni a közös hangot az életkorban hozzájuk közelebb álló egyetemistákkal. Az egyetemistákban pedig már az egyetem alatt igyekszünk azt a felelősséget elültetni, hogy az értelmiségi lét nem csak előnnyel jár, hanem felelőséggel is. Tenni kell azért a közösségért, ahol élnek és azokért a gyerekekért, akik olyan hátrányokkal küzdenek, ami esetleg gátolná őket abban, hogy érvényesülni tudjanak
- közölte dr Horváth Zita.
A pilotprogramnak köszönhetően mintegy háromezer általános iskolás diákhoz jutnak majd el a mentorok, a tapasztalatokat leszűrve pedig folytatódik majd a program. A következő években pedig majd más megyéket és térségeket is bevonnak. A cél, hogy egy mintát adjanak a következő generációnak arra, hogy jó segíteni másokon. Az egyetemisták segíthetnek akár a házi feladatban, akár a nyelvtanulásban vagy akár egy versenyre is felkészíthetik a mentoráltjaikat, valamint abban, ami egy felsőoktatásban tanulónak már jobban megy, hogy hogyan kell hatékony tanulni, de társadalmi és beilleszkedési kérdésekben is kereshetik őket az általános iskolások.
A helyettes államtitkár által említett középiskolás mentorprogram a középiskolások 50 órás közösségi szolgálatának egy blokkban való teljesítésére nyújt lehetőséget. Ennek lényege, hogy a programban résztvevő középiskolák diákjai 3-5 napot egy kistelepülési általános iskolában töltenek, ahol órákat látogatnak, valamint tanórák után a diákokkal közös eseményeken vesznek részt, mint például szakkörökön, tanulószobán vagy valamilyen sporttevékenységen.
A Tanítsunk Magyarországért kezdeményezéshez csatlakozó HÖOK mentorprogram azokat az elsőéves hallgatókat támogatja az egyetemi beilleszkedés során, akik szociális körülményeik miatt hátrányokkal érkeznek a felsőoktatásba. A vállalati mentorprogram pedig a vállalatoknak és munkavállalóiknak szól. A vállalatok csatlakozhatnak a programhoz akár úgy, hogy lehetőséget teremtenek a munkavállalóik számára, hogy mentorálhassanak, akár úgy, hogy megnyitják vállalataikat, üzemeiket a kisiskolások előtt, betekintést engedve az ott zajló munkába.
A hallgatók részére azért hasznos a program, mert segíteni úgy, hogy az mások számára értékes és hasznos, az egy nagyon nagyon jó érzés, szerintem ezt már mindenki megtapasztalta az életében. Sokan vagyunk olyanok, akik fel tudják idézni, hogy gyerekkorukban kik voltak azok a nálánál kicsit idősebb emberek, akikre nagytestvérként nézett fel és nagyon sokat köszönhet abban, hogy bizonyos kérdésekre választ adott, bizonyos kérdésekben kimozdította a holtpontól, motiválta őket
- emelte ki Dr. György László, gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár.
Az egyetemisták természetesen nem ingyen dolgoznak, havi harmincezer forintos ösztöndíjat kapni mentorként. Ennek feltétele, hogy teljesítsék a Tanítsunk Magyarországért szabadon választható kurzust, illetve, hogy a tanáraik kiválasszák őket és szeptembertől a gyakorlatban is használják a megszerzett tudásukat az általános iskolákban. Ha pedig az általuk mentorált kisdiákok eredményei javulnak, további honoráriumot kapnak az egyetemisták.
Az eddigi kutatási eredmények és nemzetközi gyakorlatok azok eredményes munkát vetítenek előre. Ezek alapján azt látjuk, hogy azokban az országokban, ahol vannak hasonló mentorprogramok, ott a mentorált diákoknak a teljesítménye az 15-20 százalékkal javult. Ez olyan, mintha 2-3 hónappal többet tanulnának egy évben, de így megmarad a tavaszi, a nyári és az őszi szünetük is
- ismertette a tapasztalatokat Dr. György László.