A Kiskunhalasi Felsővárosi Általános Iskola harmadikosai különleges társat kapnak a tanórákon. Osztályfőnökük, Horváth Eszter pedagógiai eszköztárát színesítve a négyéves bichon havanese terápiás kutyájával, Macival is segíti a gyerekeket a tananyag elsajátításában, írja a Baon.hu.
Természetesen az iskolába nem lehet bármilyen kutyával besétálni. Mielőtt egy eb a gazdájával együtt részt vehet a gyerekek tanításában, neki is sokat kell tanulnia. Az úgynevezett állatasszisztált oktatás célja az élményszerzés mellett a diákok fizikai, érzelmi, szociális és kognitív fejlesztése. A segítő kutya motiváló társként van jelen az órákon.
Ahhoz, hogy egy kutya terápiás kutyává váljon, két vizsgát is sikeresen kell teljesítenie gazdájával együtt. Először a temperamentumvizsgát kell letenni, amikor a kutya engedelmességét, általános készségeit és a páros alkalmasságát vizsgálják. A második vizsgarészben pedig a páros valós terápiás helyzetben való viselkedését értékelik a szakemberek. Mindemellett a kutyáknak rendkívül szabályozott egészségügyi vizsgálaton kell átesniük. Csak ezután lehet az állatot bevinni az intézménybe.
– részletezte Horváth Eszter.
Terápiás kutyával azonban önállóan senki sem dolgozhat, csatlakoznia kell egy alapítványhoz.
Macival a kecskeméti Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány tagjai vagyunk. Dr. Juharos Ágota, az alapítvány kuratóriumának titkára nagyon sokat segített nekünk a vizsgákra való felkészülésben. Ez az alapítvány vállal felelősséget a mi munkánkért.
– mondta a tanítónő.
Az állatasszisztált oktatás csapatmunka, ahol a kutya, annak felvezetője és a pedagógus együtt dolgozik. A halasi iskola esetében egyelőre az a speciális helyzet áll fenn, hogy a tanítónő egyszerre felvezető és pedagógus. Horváth Eszter egyelőre még csak a saját osztályának tart órákat Macival, de elmondása szerint a tervei között szerepel, hogy a jövőben kizárólag felvezetőként vegyen részt más oktatók munkájában. Horváth Eszter szerint egy ilyen tanóra összeállítása a tanárok részéről több munkát igényel, ki kell mozdulniuk a komfortzónájukból.
A kutyás órákon a tanulók – legyen szó egyéni vagy csoportfeladatról – a helyes válaszért cserébe maguk utasíthatják a négylábút valamilyen trükk vagy ügyességi feladat elvégzésére.
A kutya jelenléte fejleszti a sajátos nevelési igényű gyerekek beilleszkedését és feladatvégzését. A legszorongóbb gyerek is jelentkezik, részt vesz a feladatok megoldásában. Az állatoknak óriási szerepük van a közösségfejlesztésben is. Mióta Maci bejár a tanórákra, a gyerekek sokkal figyelmesebbek, toleránsabbak egymással. Emellett pedig a diákok megismerkednek a felelős állattartással és elsajátítják az állatokkal való megfelelő bánásmódot.
– mondta el az osztályfőnök.
A kutyák képesek megérteni az emberi testbeszédet, felveszik a szemkontaktust, alkalmazkodnak a szociális szabályokhoz, ezért is tudnak kapcsolatot kiépíteni nehezen kommunikáló gyerekekkel. Boris Levinson amerikai gyermekpszichológus írta le először, hogy a pszichoterápiában passzív gyermek elfogadja a kutyát és általa a szorongó fiatal megnyílik a terapeutának. Az ő nevéhez fűződik az állatasszisztált terápia, mint módszer kidolgozása.