A TVE 2010-ben vezette be az ökokör programját hazánkban, melynek keretrendszerét egy nemzetközi civil szervezet dolgozta ki és koordinálja világszerte, többek között az USA-ban, Vietnámban és a skandináv országokban már 1990 óta. Idehaza az első alkalmak még a teljes háztartásra kiterjedően foglalkoztak a témával, majd idővel beindultak a konyhára specializálódott ÖkoKör Kamrák, 2019-ben pedig kifejezetten a háztartási vegyszerhasználat csökkentésében segítő Tiszta Otthon ÖkoKörök (TOÖK).
A koncepció lényege, hogy az önkéntes jelentkezők kiscsoportos formában 5 héten keresztül cserélik egymást közt tapasztalataikat, bevált receptjeiket, személyes élményeiket, hogyan lehet egészségesebben és környezetkímélőbben takarítani és hogyan érdemes az agyonreklámozott szerekről áttérni az alternatívákra.
Az egyes alkalmakat egy-egy csoportvezető vezényli le, aki legtöbb esetben ugyanolyan laikus, mint a résztvevők, csak mondhatni a lelkesedést, az aktivitást tartja fenn a teljesen díjmentes workshopokon. A koronavírus miatt tavasszal a kurzusok az online térben értek véget, ennek ellenére azonban nem féltek idén ősszel újabb alkalmakat szervezni. A HelloVidék kapva kapott az alkalmon, megkereste a kecskeméti csapat vezetőjét, hogy mondja el tapasztalatait a háztartászöldítés kapcsán, és adjon egy kis ízelítő „receptgyűjteményt” a téma iránt érdeklődő lelkes kezdőknek.
Kakulya Ildikó még évekkel ezelőtt vett részt egy ökokörön, ami olyannyira nagy hatással volt rá, hogy az idei évben már csoportvezetőként viszi a kecskeméti workshopot. „8 éve jártam ökokörbe, más tematikával, az általánosabb témájú volt, sok változást hozott az életembe. Amit sok ember nem tud, hogyha minden téren figyelünk a fogyasztásunkra, az a pénztárcánkra is kedvező hatással van” – hívta fel a háztartászöldítés egyik közvetlen pozitív hatására a figyelmet a Bács-Kiskun megyeszékhelyi csoport vezetője. A köztudatban általános az a gondolat, hogy a ruhaiparhoz hasonlóan, ha etikusan működő, a környezetvédelmi szempontokat betartó cég mellett tesszük le a voksunkat, akkor az egy magasabb árat húz magával, ám mindez a tisztítószerek piacán már nem ilyen egyértelmű.
Kakulya Ildikó szerint sok gyártó felismerte már, hogy a jövő a környezetbarát termékekben rejlik, ezért mind a drogériákban, mind a hiper- és szupermarketekben találunk ökotanúsítvánnyal rendelkező termékeket a mosó-, fertőtlenítő- és tisztítószerek kínálatában, még ha egyelőre csekély is a paletta, és nem minden termékcsalád kínál választási lehetőséget. Ezek azonban remek alternatívát kínálnak azok számára, akik ódzkodnak az otthoni „pancsolástól” és nem hajlandóak lemondani a kényelemről. A kecskeméti ökokör csoportvezetője szerint bár tapasztalható némi különbség az ár tekintetében, viszont szerinte akik már a tudatos életmód útjára léptek, azok számára megnyugtató a tudat, hogy a többletköltségekkel együtt tisztább lesz a lelkiismeretük, hogy nem terhelik tovább a környezetüket, és hogy a megvásárolt termékek csomagolása sok esetben lebomlik vagy újrahasznosítható.
Mindazok számára pedig, akik nem ódzkodnak „bepiszkítani” a kezüket, ott a lehetőség az otthoni tisztítószerek készítésére, amikhez néhány könnyedén beszerezhető alapanyagon, például mosószódán, citromsavon, eceten, nátrium-perkarbonáton és szódabikarbónán kívül nem sok minden más kell. Ha a jól bevált receptekben mégis van valami egyéb összetevő, azok megvásárolhatók a bioboltokban, drogériákban, webáruházakban, vagy a szerencsésebbek, mint például a kecskemétiek is, a helyi csomagolásmentes bolthoz fordulhatnak, ahol nem utolsó sorban a kiürült tisztítószeres flakonokat is újratölthetik anélkül, hogy további műanyagot kellene vásárolniuk. Kakulya Ildikó szerint a legnagyobb visszatartó erő általában az ár és a plusz ráfordított idő szokott lenni, amiért valaki ódzkodik háztartása zöldítésétől, viszont saját tapasztalatból garantálja, hogy aki lemond az agyonreklámozott szerekről, hosszú távon rengeteget spórolhat a pár száz forintos alapanyagokból elkészíthető szerekkel.
A heti egy alkalommal összeülő ökokörökben többek között az ezekből a basic alapanyagokból készíthető szerek bevált receptjei is gazdát cserélnek, újabb receptúrákat tesztelnek, valamint megosztják tapasztalataikat a már kipróbált ökocímkés termékekről. A kecskeméti csoport vezetője szerint jellemzően kevés férfi érdeklődik a téma iránt, inkább középkorú hölgyek adják a kiscsoportok magját, de a fiatalokat is érdekli a téma a klímaszorongás miatt.
Vegyes a társaság. Van, aki már régebb óta zöldít, és előrébb jár ebben a folyamatban, az ő tapasztalataik nagyon értékesek a csoport számára, és persze vannak, akik most ismerkednek az új lehetőségekkel. Van, aki számára egy házi készítésű ecetes vízkőoldó régóta bevált és használt termék, míg más számára az is változás, ha a környezetkárosító szer helyett minősített ökocímkéset vesz, vagy kipróbálja ezt a házi szert. A lelkesedés általában nagy, mindenki szívesen osztja meg a tapasztalatait, és remélem, hogy sok szert tudunk lecserélni globálisan lebomlóra. A változás útja a kipróbáláson vezet, és így juthatunk el a gyakorlatig
– beszélt a kicsiben elinduló változások jelentőségéről Kakulya Ildikó.
Néhány alternatív tisztítószeres ötlet a háztartászöldítéshez:
WC bomba (WC tisztítás)
- 120 g szódabikarbóna
- 120 g citromsav
- 60 g kukoricakeményítő
- 15-15 csepp borsmenta és citrom illóolaj
- + egy kis víz
A száraz hozzávalókat összekeverjük az illóolajokkal, majd kézi permetező flakonból 5-6 fújásnyi vizet hozzáadunk a „vizes homok” állag eléréséig. Jégkockatartóba kanalazzuk, és 24 órán keresztül szobahőmérsékleten szárítjuk.
Általános tisztítóspray
(Tóth Andi: Dobd ki a szemetest! című könyvéből)
- 7 dl víz
- 3 dl ecet
- 1 ek. folyékony mosogatószer vagy mosódió főzet
- 1 tk. citromsav
- illóolaj (opcionális)
Töltsük bele egy szórófejes flakonba a hozzávalókat, rázzuk össze, és már használhatjuk is. Használat előtt mindig felrázandó.
Zsírfoltos felületek súrolása
Szórjunk szódabikarbónát a tűzhelyre, a sütő vagy a mikró belsejébe, és nedves szivaccsal súroljuk át a zsírfoltos felületeket.
Mikrohullámú sütő tisztítása
1 ek. szódabikarbónát tegyünk egy csésze vízbe, állítsuk a mikróba, és a legmagasabb fokozaton 3 percig járassuk, majd töröljük át nedves szivaccsal terüljük tisztára a sütő belsejét. A mosogatószivacsot feltétlenül fertőtlenítsük időnként: nedvesen néhány percig mikrózzuk, vagy áztassuk szódabikarbónás oldatba, így szagtalaníthatjuk is.
Felmosás
Adjunk a felmosóvízhez fél csésze szódabikarbónát, így a járólapon, parkettán lévő szennyeződések könnyebben eltüntethetőek, a felmosott padló pedig ragyogóbb lesz.
Ragacs-eltávolító
Szódabikarbónát kevés étolajjal pasztává keverünk, ami nagyszerűen eltávolítja a címkék, matricák ragasztóját például befőttes, dzsemes üvegekről.
Kávé- és teafoltok eltávolítása
Szódabikarbónás vizet egy éjszakára állni hagyunk a csészében, kannában, ami jól eltávolítja a tea és kávé okozta elszíneződéseket.
Néhány számadat az örök szkeptikusoknak
A Magyarországon 2010 óta sikerrel futó programot eddig több mint 50 településen valósították meg, ami 1400 háztartást segített elindulni a zöldítés útján. A TVE felmérése szerint az ökokörökön résztvevők háztartásában használt tisztítószerek száma fél éven belül 20%-kal csökkent, mert rájöttek, hogy lényegesen kevesebb termékkel megoldható az otthon rendben és tisztán tartása. Ezen felül csökkent az egyszer használatos tisztítókendők használata, valamint kétszer annyi ökocímkés tisztítót és alternatív szert, például mosószódát, szódabikarbónát, ecetet vásároltak a résztvevők. Az 5 héten át tartó TOÖK hatásai pedig a következők:
a résztvevők átlagban 8,3 darab nem ökocímkés szerrel indultak neki, melyek száma a végére 4,7 darabra redukálódott, ahogyan a használt tisztítószerek száma is 26,5-ről 21,9-re csökkent, ráadásul a csoportok 87%-a kipróbálta az ott ajánlott alternatív tisztítószereket, 79%-uk pedig rendszeresen használni is kezdte őket.
Nem utolsó sorban pedig néhány kijózanító számadat: a magyar lakosság körében végzett felmérés szerint 2017. március és 2018. februárja között több mint 33 milliárd forintot költöttünk csak tisztító- és takarítószerekre, amely mennyiségében 2%-kal, értékében pedig 5%-kal több, mint egy évvel korábban, derült ki a Nielsen kereskedelmi indexéből. Ezek után költői a kérdés, hogy mi éri meg jobban: a több ezer forintos, hiperszuper design-os, agyonreklámozott csodaszer, vagy a pár száz forintos home made praktika, amivel még az egészségünket is óvjuk? Egy próbát biztos, hogy megér.
Címlapkép: Getty Images