HelloVidék: Mióta foglalkoznak kozmetikai és gasztronómiai termékek előállításával, forgalmazásával?
Bittmann Eszter: Édesanyánk 1991 óta foglalkozik szuvenír, gasztronómiai és kozmetikai termékek forgalmazásával. A következő generáció, fia Bittman Szilárd 8 éve nyitotta meg első levendulás üzletét a Lavender Shopot, ahol a levendulás kozmetikumok és gasztronómiai termékek kerültek a főszerepbe, azonban tihanyi, helyi termékek híján, amit a turisták joggal kerestek, fogalmazódott meg az ötlet, hogy valóban Tihanyban előállításra kerülő termékek készítésébe fogjunk. A natúrkozmetikai laborunk 2019. júniusában került átadásra azzal a céllal, hogy helyi, magas minőségű termékeket állítsunk elő a Tihanyba érkezőknek és ezek a termékek minél szélesebb körben elérhetőek legyenek, támogatva ezzel a hosszútávon fentartható turizmust.
Milyen gyógyító hatása van a levendulának, amiért érdemes volt kozmetikumot gyártani belőle?
A levendula az egyik legsokoldalúbb gyógynövény. Kozmetikumainkban kizárólag 100% tisztaságú, gyógyszerkönyvi minőségű lavandula angustifólia (orvosi levendula) illóolajat használunk. A levendula megnyugtatja kipirosodott, gyulladásos, napégette bőrt. Az arckrémben a levendulaolaj összehúzza a pólusokat, nyugtatja az arcbőrt, csakúgy, mint a testápoló és a kézkrém a bőrünket. A samponban a levendulaolaj serkenti a hajhagymák működését, így dúsabb hajkoronát érhetünk el. A levendulás masszázsolaj csökkenti az izomfájdalmat, izomlázat, lazítja az izmokat. A levendulás fürdősó nyugtatja testünket és lelkünket, csökkenti a napi stresszt, segít a kiegyensúlyozottabb alvás kialakításában. A lavandula angustifólia féle levendulaolaj fertőtlenítő tulajdonsággal is rendelkezik, így a jelenlegi helyzetben kellemes illatán kívül a hatása is fontossá vált a szappanok, kéztisztítók terén.
A gasztronómiai termékekben a levendula elsősorban a gyomorban fejti ki hatását. Egy finom csésze levendulás tea csökkenti a gyomorgörcsöket és panaszokat. A levendulás csokoládé, keksz, lekvár, kávé és szörp azon kívül, hogy mind nagyon finom, csökkenti a napi stresszt, segít a relaxációban.
A Covid hogyan befolyásolta a gyártási folyamatot és az alapanyagok beszerzését?
A gyártásunkat a hirtelen jött karantén ideje alatt, villámgyorsan átállítottuk a levendulás kéztisztítók készítésére, ami 2020-ban nagyon gyorsan a TOP termékünkké nőtte ki magát. Az alapanyagok közül a kézfertőtlenítőhöz használt tiszta szesz beszerzése volt nehézkes és drága, valamint a kézfertőtlenítő tégelyekhez szükséges szórófej, valamint a pumpás fej beszerzése tűnt lehetetlen feladatnak.
Az ágazatnak milyen nehézségekkel kell megküzdenie?
A gyors változással és a bizonytalansággal kellett/ kell küzdeni. Nehéz tervezni, illetve állandóan tervezni, áttervezni kell volt, hogy napi/ heti szinten alkalmazkodni kell/ kellett az éppen kialakult helyzethez. A fő célpiacunk a turisztikai terület, ami 2020 első negyed-félévében hirtelen, bizonytalan időre bezárta kapuit. Ekkor a hosszútávú tervünk, extra rövidtávúra változott és a magas minőségű termékeinknek köszönhetően az egészségipar felé nyitottunk, ahol éppen szép sikereket kezdtünk elérni, mikor pár napon belül a Balaton, de legalábbis a Tihanyi-felsziget a karanténból kiszabaduló magyar vendégek kedvenc nyaralóhelyévé vált. Szerencsére!! Ekkor a gyártáskapacitásunk legnagyobb részét a tihanyi viszonteladóink, üzleteink, vásárlóink kiszolgálására helyeztük.
Mekkora kereslet van a gasztronómiai termékek iránt?
Nagyon szeretik a vendégeink, vásárlóink a levendulás gasztronómiai termékeket. Évről -évre új levendulás kedvencet fejlesztünk és vezetünk be a piacra, ezzel biztosítva a változatosságot, illetve eleget téve a több esetben vendégeink részéről felmerült igényekre. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a júniusban forgalomba helyezett kézműves Lavender Tihany GIN még ugyanabban az évben Magyarország kézműves ginei közül (megközelítőleg 50 féle) bekerült a TOP 10 gin közé, Tihanyban pedig abszolút a 2020-as nyár itala lett.
Mennyire lehet versenybe szállni a nagyobb kozmetikai gyártócégekkel?
Napjainkban egyre nagyobb igény van a kézzel készített, natúr, természetbarát termékekre. Ezeket a kritériumokat a nagy kozmetikai gyártócégek általában nem vagy csak ritkán tudják biztosítani, így azok a vásárlók, akiknek ez fontos szempont kisebb cégektől, kézzel készített, hazai kozmetikumokat vásárolnak.
Milyen vásárlórétegnek van igénye a natúr kozmetikai termékekre?
Fiatalok, fiatal családok, az egészségtudatos és környezetbarát vásárlók, valamint akik számára fontos, hogy hazai és megbízható terméket használjon és elsősorban nem csak ár alapján dönt. A natúrkozmetikumok jelenleg népszerűek, virágkorukat érik és szerencsére egyre több és több vásárló tartja fontosnak a megbízható forrásból származó, természetes alapanyagok, összetevők használatát, amit bőrük hosszú távon többszörösen meghálál.
Változott-re a Covid miatt az emberek egészség és környezettudatossága?
Tapasztalatunk szerint igen, egyre többen olvassák el a kozmetikumok összetevőjét, egyre több kérdést tesznek fel az alapanyagokról, előállításukról, csomagolásukról. Fontos lett az emberek számára az egészségük megőrzése, aminek jelentős része a szépségápolás, így a természetes alapanyagokból készülő kozmetikumok is még népszerűek lettek.
Címlapkép: Bódogh Gabriella