Az alpesi vidékeken régóta közkedveltek a via ferrata utak, a biztonsági elemekkel ellátott sziklafalszakaszok, hegymászó ösvények. Az első úgynevezett vasalt utat 1492-ben a franciaországi Mount Auguille oldalában építették fából. Az I. világháború idején a Dolomitokban kapott újabb lendületet a drótkötéllel biztosított hegyi ösvények kiépítése, a katonák számára az ellátmány könnyebb, hatékonyabb eljuttatására. Napjainkban szabadidősportként terjedt el szerte Európában a sziklamászás e módja - írja a Veol.hu.
Hazánkban az első vasalt utak a cseszneki Kőmosó-szurdokban épültek 2013-ban, mintegy 370 méter hosszúságban – az Ostromlók útja, a Várpanoráma út, a Tálos Zoltán emlékút – különböző nehézségi fokozatokban.
A második Tatabányán, a Turul-szobor közelében, a harmadik a Bakonyban, a Cuha-völgyben, a legújabb, a tavaly átadott negyedik út pedig Sárospatak közelében, a Megyer-hegyi Tengerszemnél van.
Hazánkban a via ferrata utak építését, felügyeletét a tatabányai sportklub végzi.
Jelenleg a 2015-ben épített pályánkat bővítjük sporttársaimmal. A munkamenet azzal kezdődik, hogy szemrevételezzük, mely sziklák alkalmasak via ferrata út létesítésére. Ezt követően ezeket veszélytelenítjük, azaz a laza, mozgó köveket eltávolítjuk, majd pontosan kijelöljük a nyomvonalat. A 30-40 centiméter hosszú betonvas tartókat, melyek a drótkötelet rögzítik, beragasztjuk a sziklába. A munka befejezését, az új pályaszakasz átadását a nyárra tervezzük
– tájékoztatta a lapot Kovács Tamás, a Tatabányai Alpin Sportklub elnöke.
A sportklub tagjai a via ferrata oktatásokon túl túravezetéseken ismertetik meg a biztonságos mászás technikáját az érdeklődőkkel.
Címlapkép: Getty Images