Idén ünnepli alapításának 10. évfordulóját a kecskeméti Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány, ahol állatasszisztált foglalkozásokkal segítik a gyerekeket és beteg felnőtteket. Megkerestük Dr. Juharos Ágota főorvost, Habilitációs kutyakiképzőt, hogy beszélgessünk a segítő kutyákról, képzésükről valamint arról, milyen területeken alkalmazzák a kutyákat.
HelloVidék: Hogyan történik a kutyák kiválasztása?
Dr. Juharos Ágota: Többféle módja van. Gyakori helyzet, amikor megkeres minket egy gazda, hogy van egy kutyája és szeretné terápiás kutyává képezni. Ebben az esetben elvégezzük azokat a temperamentum teszteket, amivel ki lehet szűrni, hogy van-e bármilyen agresszió a kutyában, mert ha van, akkor nem kerülhet kiképzés alá. Nem nagyon nevelhető ki az agresszió a kutyából és nem is érdemes vele foglalkozni. A tesztek során megnézzük, hogy a kutya mennyire emberközeli és mennyire szereti őket. Ez nem minden kutyára igaz. Megvizsgáljuk azt is, hogy bírja-e a zajokat, van-e valamilyen félelmi reakciója. Amennyiben úgy látjuk első körben egy nem idős kutyánál, hogy nincsenek, akkor érdemes megpróbálni terápiás célra képezni. Kölyökkutyák esetében egyszerűbb a helyzet. Valaki azzal keres meg minket, hogy majd terápiázni szeretne a kutyával és kölyökkutyát szeretne. Ebben a helyzetben, ha van rá mód, akkor az alomból egy kölyök teszttel kiválasztjuk a megfelelő egyedet. Vannak olyan kölyök tesztek, amiből meg lehet jósolni, hogy nagykorában milyen temperamentumú lesz, és ha megfelelő kiképzést kap, akkor esetleg alkalmas lesz terápiás kutyának.
Szeretjük a menhelyes kutyákat, a 60-65 kiképzett terápiás kutyánkból legalább 10 menhelyről lett kihozva 9-12 hónapos koruk között. Ebben a korban már kialakult temperamentumuk van, míg egy kölyöknél nem mindig tudni, hogy mi lesz belőle. 1 év körüli menhelyes kutyát le tudunk tesztelni, hogy érdemes-e kiképezni. Szerencsére nagyon sok a pozitív példa.
Mennyi idős korig érdemes kutyákat kiképezni?
Az 1 év körüli kutyát érdemes elkezdeni, mert 1-2 év a kiképzése és 2-3 éves lesz, mire munkába tud állni. Egy idősebb, 6 éves kutya már nem mindig tanul szívesen.
Van olyan fajta, ami kifejezetten ajánlott kiképzésre?
Az egyedet kell kiválasztani. Vannak klasszikus kutyafajták: spániel, golden retriever, labrador, amelyek alkalmasak lehetnek, de köztük is van olyan, aki nem az. Van olyan Cane Corso vizsgázott kutyánk is, akinek a fajtája eleve őrző védőnek van kinevelve, mégis terápiás kutya. Annak az egy kutyának a temperamentumától függ, hogy lehet-e terápiás kutya.
A terápiás kutyákat milyen feladatokra lehet bevetni?
Van egy olyan kategória, hogy segítőkutya. A segítő kutyáknak 6 fajtája van Magyarországon és ebből egy a terápiás kutya. Abban különbözik az összes többitől, hogy a kutya a gazdával él együtt. A gazda és a kutya együtt mennek segíteni terápiás foglalkozásokon a klienseknek. A terápiás kutyák munkaideje addig szól, míg a terápiás foglalkozás zajlik. A másik 5 kategória: vakvezető, mozgássérülteket segítő, hallókutya, személyi segítő és a rohamjelző kutya. A kutyák kiképzője különböző segítő feladatokra tanítja meg az állatokat, a képzés végén pedig odaadja azoknak a személyeknek, akikkel együtt fognak élni. Az ő munkaidejük a nap 24 órájából áll.
Milyen ágazatai vannak a terápiás foglalkozásoknak?
A terápiás foglalkozásoknak több ágazata: az egyik a sima terápiás foglalkozás, amikor az a cél, hogy mindenki jól érezze magát. A másik ágazata az állatasszisztált oktatás, amikor iskolákba, óvodákba megyünk. Ez egy tanév során rendszeres program, heti vagy kétheti rendszerességgel. 1 nap bemegy a kutya az órára és segíti az oktatást. Ha bent van a kutya az órán, akkor élményszerűbb lesz az ismeretek elsajátítása, még akkor is, ha matematikáról vagy olvasásról van szó. A gyerekeknek megnyugtató, közben simogathatják és jutalmat kapnak, ha valamit jól teljesítenek: piros pont helyett a kutyával.
A gyerekek közelebb kerülnek a természethez és a felelős állattartásra, természet szeretetére neveli őket. A sajátos nevelési igényű gyerekek felzárkóztatásában nagyon jó tapasztalataink vannak.
Van a harmadik ágazat, az állatasszisztált terápia, amikor konkrét feladat van a foglalkozáson pl. egy autista gyereket kell megtanítani, hogy köszönni kell, ha bemegy valahova vagy felvenni a szemkontaktust, ha beszél valakivel. Egy agyvérzésen átesett beteget meg kell tanítani újra beszélni, vagy azt, hogyan mozgassa a kezét. A gyógytornát kell segíteni, hogy szívesebben gyakoroljon. Tulajdonképpen motivációs társként vagyunk ilyen foglalkozásokon jelen és segítjük a terapeuta munkáját. Általában iskolai keretek között folyik a terápia egyéni vagy csoportos foglalkozásokon. Nagyon sok olyan felvezetőnk van, aki gyógypedagógus végzettségű. Egyéni foglalkozásokra is van mód, más körülmények között.
Milyen eredményeik és visszajelzéseik vannak?
Az alapítvány idén ünnepli a 10. évfordulóját. Országosan kb. 60-65 kutyánkkal heti szinten legalább 50 órát tartottunk Covid-mentes időkben. Nincs olyan óra, aminek ne lenne pozitív hozadéka. A legnagyobb visszaigazolás számunkra, hogy a gyógypedagógusok saját maguk mondják, kell nekik egy terápiás kutya, hogy tudják a gyerekeket motiválni vele. A pedagógusok vizsgázott terápiás kutyáikat be tudják vinni 1-2 napra a munkahelyükre, ahol segíteni tudnak csoportoknak és pihenőidőt is biztosítanak a kutyának. Van egy 30 órás akkreditált pedagógusképzésünk, amit az elmúlt 6 évben 11 alkalommal rendeztünk meg. Akik elvégzik a képzést, megismerik a módszert, hogy mire alkalmas a terápiás kutyával való foglalkozás és mennyi pozitív hozadéka van az osztályban. Szívesen megyünk olyan iskolába állatasszisztált órákat tartani, ahol a pedagógus ismeri ezt a lehetőséget, így konstruktívan lehet együttműködni a gyerekek érdekeit nézve.
Tapasztalataik alapján hol van a legnagyobb igény a kutyás terápiákra?
Egyre nagyobb az igény a terápiás kutyákra. Kecskeméten tartjuk meg a képzéseket, mert itt adott hozzá minden feltétel. Egy kutyának heti 3 óránál többet nem szabad teljesítenie, ha azt akarjuk, hogy minél tovább segíthessen. Kecskeméten a Magyar Ilona Általános Iskolában kezdtük az állatasszisztált oktatást, azóta ott minden alsós osztályban van kutyás óra. A szülők is jeleznek, kérik, hogy kutyás osztályba szeretnék íratni a gyereküket, mert pozitív hatása van a kutya jelenlétének.
Mindenki a saját munkája mellett végzi a terápiás foglalkozásokat.
Országosan több városban vannak vizsgázott terápiás kutyáink: Budapesten van egy pedagógusunk, akinek van terápiás kutyája, ő magával viszi mindennap a kutyáit. Kecskeméten az EGYMI-ben és a Petőfi Általános iskolában összesen 4 terápiás kutyás párosunk van, Mohácson 3 gyógypedagógus, Kiskunhalason egy általános iskolai tanár segíti saját vizsgázott kutyájával tanítványaikat a tanulásban.
Fotó: Bódogh Gabriella