2020. szeptember elsején jelentek meg az iskolaőrök a magyarországi oktatási intézményekben, azóta összesen 480 esetben kellett intézkedniük – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Népszavának. Az adatok szerint 491 intézmény csatlakozott az iskolaőri programhoz, és országszerte összesen 480 képzett iskolaőr lát el szolgálatot. A hiányzó státuszok feltöltésére folyamatos a rendőrség toborzó tevékenysége, a legutóbbi képzés március 29-én fejeződött be, mely során tíz fő tett sikeres iskolaőr vizsgát.
Az ORFK tájékoztatása szerint
testi kényszert eddig 47 esetben, bilincset három, rendőrbotot pedig egy alkalommal használtak az iskolaőrök.
A leggyakrabban garázdaság bűncselekmény miatt intézkedtek, de több esetben indult vagyon elleni bűncselekmény, illetve kábítószer birtoklása miatt is büntetőeljárás. A szabálysértések között sokszor előfordult a közbiztonságra különösen veszélyes eszközzel kapcsolatos szabálysértés és rongálás is.
Az iskolaőrök egyébként fegyvert nem viselhetnek, kényszerítő eszközöket – bilincset, rendőrbotot – azonban igen. Az elsődleges feladatuk, hogy a tanulók és az iskolák dolgozóinak biztonságát sértő vagy veszélyeztető cselekményeket megakadályozzák, megelőzzék.
Noha az iskolaőri program célja az intézményi erőszak visszaszorítása, többször előfordult, hogy az iskolaőr is erőszakkal próbált kezelni egy-egy helyzetet. Például idén februárban a Keszthelyi Járásbíróság 140 ezer forint pénzbírságra ítélt egy férfit, aki
még iskolaőrként a nyakánál fogva a korláthoz szorított egy ötödikes fiút az iskolaudvaron, mert hangoskodott.
Az ORFK a lapnak azt közölte, hogy eddig 4 esetben indult büntetőeljárás olyan iskolaőrökkel szemben, akik túllépték a jogkörüket.
Egy esetben pedig az is előfordult, hogy az iskolaőr utólag nem felelt meg az alkalmassági követelményeknek, ezért azonnali hatállyal elbocsátották.
Összességében azonban pozitív tapasztalatai vannak a rendőrségnek: az intézményvezetőktől kapott visszajelzések alapján az ORFK szerint az iskolaőrök jelenléte nagyban elősegíti a zavartalan oktatást és erősíti a tanulók és pedagógusok biztonságérzetét. “Azokban az intézményekben, ahol az erőszakos cselekmények különböző formái gyakrabban fordulnak elő, az iskolaőr jelenlétét nélkülözhetetlennek tarják. Ez nemcsak visszatartó hatással van a tanulókra, hanem hozzájárul ahhoz, hogy sok esetben a diákok fordulnak az iskolaőrhöz problémáikkal és jelzéseikkel” – írták.
A szakma szerint a rendőr jelenléte nem oldja meg a problémákat
Már az iskolaőri program bejelentésekor is számos kritika érte azt az elképzelést, hogy gumibotos egyenruhások vigyázzanak a rendre az oktatási intézményekben. Adler Katalin, a Békés Iskola program koordinátora továbbra is kitart azon álláspontja mellett, hogy
az iskolai agressziót rendészeti eszközökkel nem lehet érdemben visszaszorítani,
hiszen a fizikai erőszaknál sokkal több a verbális erőszak, a bántalmazások nagyobb része nem a tanárok, szülők szeme előtt zajlik. Hasonlóképpen vélekedett Szűcs Tamás is, aki a Kerekasztal az Iskolák Biztonságáért (KERIB) tagja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete képviseletében.
Címlapkép: Getty Images