A Starbucks az Egyesült Államok legnépszerűbb kávézója – Californiától New Yorkig gyakorlatilag minden városban találunk egy-egy kávéházat, a nagyvárosokban majdnem minden sarkon. A seattle-i központú lánc legtöbb kávézója a tengerentúlon van (több mint tízezer), de már világszinten is több ezer kávézóval találkozhatunk. Magyarországra 2010-ben érkezett meg a lánc, jelenleg 23 kávéháza van, s kb 400-an dolgoznak a hazai Starbucks kávézókban. A legtöbb kávézó Budapesten található, noha a vidéki expanziót már korábban meghirdette a lánc. A teljes országos lefedettségre viszont még várni kell.
Ennek apropóján most megvizsgáltuk, hogy a nagy kávéházláncok mennyi kávézót üzemeltetnek Budapesten és a vidéki városokban. A legnagyobb hazai láncokat néztük meg, amelynek a weboldala alapapján összehasonlítottuk a kávézók elhelyezkedését. Az alábbi láncokat néztük meg:
- Café Frei
- Coffeshop Company
- Costa Coffee
- Starbucks
Vannak persze itthon más kávéházak is, amelyek épp most építik ki a hazai láncot – ilyen például a California vagy a Madal, ezek azonban kizárólag Budapesten vannak jelen, és kávézóik száma még ott sem éri el a tízet. Mi most a legnagyobbakat vettük figyelembe.
Kávéház - még mindig a pestiek hóbortja?
Nem meglepő, hogy a vizsgált láncok mindegyike Budapesten üzemelteti a legtöbb kávézót. A számbeli megoszlások közti különbség viszont tetemes – míg Budapesten a 4 lánc összesen 71 kávézót üzemeltet, addig a megyei átlag kb. 2, míg több megyében – így Veszprém- vagy Tolna megyében egyáltalán nem találunk egyet sem a fenti láncok kávézóiból. Bár a legtöbb megyében van egy-egy kávéház a fentiek közül, az már kevésbé jellemző, hogy megyénként kiélezett a verseny köztük – általában 1 vagy két lánc üzemeltet kávézót megyénként.
Az sem meglepő, hogy a megyéken belül a megyeszékhelyek, valamint a nagyvárosok dominálnak. Debrecenben például két Starbucks kávézó, két Frei kávéház, és egy Costa kávézó is található, a Coffeshop Company azonban nem létesített ott kávéházat. A Starbucks nyitása nem meglepő, eddig ugyanis csak a két debreceni mellett Szegeden volt egy kávéház, ez egészül majd ki a székesfehérvári egységgel. A Coffeshop Company esetén is elmondható, hogy több kávéháza van vidéken (10), míg a budapesti kávéházszám meglepően alacsony (7). A Costa sem tulajdonított nagy jelentőséget eddig a vidéki városoknak, 24 budapesti és 1 budaörsi kávéháza mellett mindössze 4 vidéki városban fogyaszthatjuk a brit lánc termékeit.
A vidék abszolút ura a Café Frei: a riporter nevével fémjelzett, egzotikus kávékat forgalmazó lánc 20 budapesti kávéháza mellett 22 vidéki egységgel büszkélkedhet, olyan városokban is, ahol a konkurensek minden bizonnyal még jó ideig nem lesznek jelen. A nagyvárosok és megyeszékhelyek mellett találhatunk Frei kávézót például Szécsényben is, ezzel a vizsgált kávéházak közül egyedül ők vannak jelen Nográdban. Hasonló a helyzet Egerben és Komárom-Esztergom megyében (Tatabánya) is – a Café Frei itt is egyeduralkodó.
Nem magyar pénztárcának való
Az egyes láncok országos lefedettségének okai egyszerűek: nem meglepő, hogy a Starbucks és a Costa Coffee leginkább Budapestre koncentrál, ezen kávézók kínálatában ugyanis meglehetősen borsos árú kávékat találhatunk. A Starbucks, bár nem teszi közzé weboldalán az árakat, tapasztaltuk, hogy az egyes kávék és egyéb italok 500-1500 forintért kaphatóak. A legolcsóbb opció az egyszerű espresso, de a meglehetősen széles kínálatból (16 féle kávéital és egyéb italok – jeges üdítők, forró csokoládék, 12 féle tea) nem ritka az ezer forint fölötti ár. Bár a jövedelmi különbségek jelentősek az Egyesült Államok és Magyarország között, a Starbucks kávék árai nem térnek el olyan nagy mértékben.
A Costa Coffee weboldalán árakkal együtt is láthatjuk a kínálatot – ott sem sokkal olcsóbb a kávé. Egy espresso 550 forinttól kezdődik, de a latte árai 800 és 1100 forint között mozognak, a forró csokoládét kb.1600 forintért kínálják, míg a speciális karácsonyi latték árai 1400 forinttól kezdődnek.
Nem véletlen a Café Frei vidéki egyeduralma – egyes kisebb városokban minden bizonnyal alacsonyabb a kereslet az 1000 forintba kerülő, hagyományos kávék iránt, a Café Frei kávékínálatának ára 300-600 forint közötti tartományban mozog. Természetesen itt is találhatunk drágább kávékat, 1000 forint fölött azonban riktán kell fizetnünk egy-egy kávéért. A Frei más tekintetben is különbözik a többi kávézótól, kínálatában ugyanis a különlegességekre épít. Az itallapon földrészek, tájegységek szerint csoportosítják kávékat (vannak például olasz, arab, de sarkvidéki kávékülönlegességek is), minden csoportban 8-10 kéváfajtával.
Természetesen a széles kínálat és alacsony ár nem jelenti azt, hogy a minőség is jobb, mint ahogy a magasabb árnál sem mondhatjuk el ugyanezt, sokakat azonban eltántoríthat az 1000 forintos ár egy kávéért. Főleg az alacsonyabb átlagjövedelmű régiókban igaz ez, valamint azokban a városokban, amelyek nem számítanak kiemelt turistacélpontnak. Egy-egy neves márka, mint a brit Costa vagy az amerikai Starbucks ugyanis a világon mindenhol ismertek, ezért minden bizonnyal forgalmuk jelentős részét a külföldiek fogyasztása teszi ki.
Nem fizetik túl a baristákat
A magas árak ugyanakkor nem társulnak álomfizetéssel. A Pénzcentrum korábban utánajárt, hogy mennyit keres egy barista a Costa Coffeeban. Egy kezdő kávékészítő nettó 160 ezer forintra számíthat, amelyhez nem elvárt a tapasztalat sem, angolul azonban társalgási szinten tudni kell. Pár éve ez még jó fizetésnek számított, ma már kb. 50 ezer forinttal marad el a nettó átlagifzetéstől. Minden bizonnyal hasonló bérekkel dolgoznak a konkurensek is.