A magyar szakasz a Rajna–Majna–Duna közel 3300 kilométeres víziútrendszer középső részén helyezkedik el, ezért meghatározó jelentőségű a kelet–nyugati hajózásban. A Duna hazai szakaszán évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat, ami miatt ma már a hajózható napok száma évente 250 nap alá csökkent, így hajózhatósági szempontból nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak.
A felmérések szerint összességében közel 52 kilométeren kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni a vízgazdálkodás, a környezet- és természetvédelem követelményeit is kielégítő módon.
A Duna mederrekonstrukciójától függetlenül a csapadékhiány miatt idén nyáron rendkívül alacsonnyá vált a vízállás. Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke a Kossuth rádióban elmondta: már júliusban is alacsony volt a Duna vízállása, de azóta a helyzet tovább romlott, és a hajóforgalom szinte teljesen leállt.
Ilyen hosszan tartó alacsony vízállásra évtizedek óta nem volt példa, a Duna és a Rajna felső szakasza is alig hajózható. A fuvarozók a vízi járművek szállítási kapacitásának, az úgynevezett hordképességük negyedét, ötödét képesek kihasználni, és csak akkor indulnak el, ha a fuvaroztatók a teljes költséget kifizetik.
A kiesett áruforgalom pótlását a vasúti áruszállítók sem tudják megoldani, mert Közép-Európában és Magyarországon is nagyszabású pályamunkák vannak folyamatban – közölte Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.
Komoly veszteséget jelent, hogy a tervezett nyersanyag-beszerzéseket is akadályozza a folyami út járhatatlansága. A vasúton a pályazárak és felújítási munkálatok miatt 60 százalékkal megnőtt a fuvarok lebonyolításához szükséges menetidő, ráadásul egy uszályon a tehervonatokhoz képest az áru sokszorosát lehet szállítani, egy hajó pedig négy uszályt is képes vontatni egyszerre.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint a Duna vízgyűjtő területének térségében a közeljövőben jelentősebb mennyiségű eső várható. Az előrejelzés szerint a folyó vízszintje is hamarosan megemelkedik.