Vidéken hatalmas problémát okoz az infrastruktúra hiánya és a megfelelő élelmiszerellátás: rengeteg településen nincs élelmiszerbolt, vagy ha van is, - kihasználva a monopolhelyzetet - rendszerint irdatlan magas árakkal dolgozik. A mozgóboltok elsődleges célcsoportjait ezért a falusi nyugdíjasok és a kisgyermekes családok teszik ki, és nagy általánossággal elmondható, hogy minél jobban kirekesztett helyzetben van egy község, annál nagyobb a kereslet a mozgó árusítók portékái iránt.
A vállalkozók szerint a mozgóboltosok kevesebb idő alatt tudnak több vevőhöz eljutni. Nem köti őket a fix helyszín, a behatárolt nyitva tartás és a „déli pangás”: akkor jelennek meg a településen, amikor arra a legnagyobb szükség van, így biztosan hasznot hajt az ott eltöltött idő.
A mozgóboltok legnagyobb előnye a rugalmasság, nagyon könnyedén tudnak igazodni az igényekhez
- mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A falusi boltos akár egész nap várhatja a vásárlókat, ezzel szemben a mozgóboltosnak nem kell kiírnia a nyitvatartási időt és csak annyi időt maradnak egy helyen, amennyi feltétlenül szükséges. A főtitkár hozzátette, hogy a tervezett útvonalat ennek ellenére is tartania kell a mozgóboltosnak, hiszen akár a megbízhatóságon is múlhat a vállalat sikere.
A mozgóboltosok azt is előnyként szokták elkönyvelni, hogy a jármű fenntartása gazdaságosabb, mint egy üzlet működtetése. Vámos György szerint a helyzet árnyaltabb: sok esetben kevesebb lehet a mozgóbolt költsége, mint az üzlet berendezése, de ez nem feltétlenül igaz. A mozgóbolt is súlyos pénzekbe kerül, ott is ugyan úgy teljesíteni kell az előírásokat, a gépjármű ára mellett pedig átalakítási és egyéb költségek is felmerülhetnek, sőt akár több milliós indulási költség is realizálódhat. Falvakban – megkerülve a komolyabb beruházást és bérleti díjfizetést – sokszor a családi házban kerül kialakításra az üzlethelyiség. Ha a család például a garázs átalakítására adja a fejét, annak a berendezése akár kevesebb is lehet, mint egy mozgó gépjármű ráfordítása.
A mozgóbolt azonban még így is kisebb rizikónak tűnik: oda megy, ahol a kereslet van, és ha úgy ítéli meg, könnyedén arrébb áll mindenféle komoly veszteség nélkül.
Nem kell alkalmazottakat, bérleti díjat és tekintélyes rezsit fizetni, ugyanakkor vannak olyan kiadások, amik egy szimpla közértet nem érintenek (pl. benzinköltség, szervízdíj, gépjárműadó, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás). A főtitkár szerint adminisztráció szempontjából a mozgóboltra is ugyanazok az engedélyek és előírások a hatályosak, mint egy sima üzlet üzemeltetése esetén, annyi különbséggel, hogy nem csak a székhely szerinti önkormányzatnál, hanem az árusítási helyek szerinti önkormányzatoknál is be kell jelenteni a tevékenységet.
Mindezek ellenére nem minden település várja tárt karokkal a guruló kiskereskedéseket. A mozgóboltosok a működésük során a telephelyük szerinti önkormányzat büdzséjét gyarapítják iparűzési adóval, a további érintett helységekben - a helyi üzletekkel ellentétben - nincs ilyen kötelezettségük. Ezt több polgármester is sérelmezte, ezért a megoldást számos településen a közterület-foglalási díj megemelésében és a parkolási szabályok szigorításában látták. Az útvonal során előfordulhat, hogy a mozgóboltosnak több településen is fizetnie kellene, ezért a vállalkozók általában már mellőzik azokat a helységeket, ahol a városvezetés drasztikus díjakat szabott ki.
Árazás szempontjából nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a mozgóboltok drágábban vagy olcsóbban árulják-e ugyan azt a terméket, mint a hagyományos üzletek. A többi boltos is árgus szemekkel mustrálja a konkurenciát az árak tekintetében, ebbe a folyamatba a mozgóboltos is bekapcsolódik, ami szintén fokozza a versenyt. A mozgóboltos azonban a mobilitás miatt az árképzésben is rugalmasabb lehet, hamarabb értesülhet a versenytársak díjszabásáról, és gyorsabban reagálhat azokra.
Szabad árképzés van. Bármilyen boltos megteheti, hogy mondjuk 17 óra után olcsóbban ad bizonyos termékeket. Megteheti a mozgóbolt is, hogy két település között árat változtat. Egy dolgot nem tehet meg, hogy nem tünteti fel azt
- mondta Vámos György, majd hozzátette, hogy a Family Frost kivételével a mozgóboltok a kisebb településen mozognak elsősorban. Ha egy faluban egy kisbolt van, és megjelenik a mozgóbolt, az erős konkurenciát és feszültséget jelent. Minél kisebb a település, annál inkább megfigyelhető ez a jelenség. A hagyományos kisboltoknak azonban nem csak a mozgóboltokkal kell megküzdeniük: ugyan ezzel a logika mentén egy webáruház is konkurenciát jelenthet a számára.
Természetesen egy mozgóboltnak is szüksége van a reklámra, ha fel akarja venni a kesztyűt a kereskedelem többi résztvevőjével. A leggyakoribb a saját honlap, hirdetés a helyi újságban, vagy a postaládába bedobott szórólap, ám van egy eszköz, ami költséghatékonyabb és jellemzőbb mind közül: a zene. A mozgóboltosok egyik nagy ismertetőjegye, hogy egy ismerősen csengő dallammal jelzi, hogy megérkezett a településre, indulhat a féktelen vásárlás. Van, akit felbőszít a mozgóboltokat kísérő recsegős dallam, de a mozgóboltosak általában nagyon készségesek a zenebonát illető panaszokkal kapcsolatban: kérésre felírják azokat a címeket, ahol a ház előtt pl. kisgyermek miatt indokolt a lárma mellőzése.
Az 1991-ben alapított Family Frost piacvezető szerepet tölt be a hazai mozgóbolti értékesítésben, jelenleg 19 depóval és több mint 300 mozgóbolttal látják el az ország gyorsfagyasztott termék és jégkrém iránti igényét. A cég küldetése egy skandináv koncepcióra épül, ahol a mozgóbolti értékesítés több mint fél évszázados hagyományokra épül. A vállalat szerencsés időpontban lépett be a piacra:
A rendszerváltás után számos piaci rés tátongott, és a svéd ötlettől felvértezve sikeresen adaptálták a modellt a keleti-európai mintára.
A cég ügyvezető igazgatója, Félix Miklós elárulta, hogy az elmúlt években folyamatosan emelkedik a kereslet a termékeik iránt, ezt a fellendülést az enyhe időjárásnak és a magasabb lakossági jövedelmeknek titulálja. Jelezte, hogy több kisebb közvetlen versenytársuk is van az országban, de a hipermarketek házhoz szállítási lehetősége és a hard diszkontok terjeszkedése folyamatosan növeli a versenyt a területükön. A zenélő sárga autók az ország teljes területén feltűnnek, alapvetően fix időpontban heti egy alkalommal, így a lakosok biztosan számíthatnak arra, hogy a figyelemfelkeltő dallam az adott időpontban felcsendül az utcában.
A piacvezető tapasztalata szerint ha egy településen nincs élelmiszerbolt, akkor ott a vásárlóerő is gyengébb, ezért nem feltétlenül növekedik meg az igény a mozgóboltok iránt. Mint minden magyar cégnek, a Family Frostnak is problémát okoz a megfelelő mennyiségű és minőségű dolgozó megtalálása, jelenleg 63 fő az állományi létszáma. A vállalat elmondása szerint a munkavállalóknak versenyképes jövedelmet, önálló munkavégzést és családias légkört nyújtanak, cserébe lojalitást és becsületes munkát várnak el.