Nem működik az ajándéknak szánt turmixgép? Nem tetszik a karácsonyi pulóver színe? Mikor van és mikor nincs helye reklamációnak?
A két eset között az a különbség, hogy míg a hibás turmixgép esetén - annak hibája miatt - élhetnek a fogyasztók szavatossági igényeikkel (elsősorban kijavítás vagy kicserélés, másodsorban pedig vételár-leszállítás vagy a vételár visszatérítés iránti igény), addig a hibátlan pulóvernél nincs lehetőség reklamációra. Nem tetsző színű vagy méretű termék esetén tehát csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra, vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében.
Ha online rendeltük a nem tetsző terméket, akkor a kézhezvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Természetesen pár kivétel itt is van, például a kifejezetten a mi utasításaink alapján készült termékek (pólóra fénykép nyomtatása), vagy csomagolásából kibontott szoftverek, DVD-k.
”Akciós árut nem cserélünk” – hibás kereskedői magatartás
A már említett szavatossági igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. A kereskedők, illetve vállalkozások kötelesek tehát figyelembe venni a fogyasztók akciós termékekre vonatkozó minőségi kifogásait.
”Háromnapos csereszabály mindenre vonatkozik” – tévhit!
Általános tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további nélkül visszavihet a fogyasztó a kereskedőhöz, illetve visszakérheti annak vételárát. Amennyiben olyan termékről van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, (például háztartási gépek, televíziók, okostelefonok 10.000 Ft eladási vételár felett) és a fogyasztó a termék hibája miatt csere iránti igényét 3 munkanapon belül érvényesíti, úgy a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket. Egyéb esetben nem. A kötelező jótállás időtartama egyébként egy év.
„Vásárlást követő 3 nap után csak a szakszervizbe lehet vinni a hibás terméket” - hibás kereskedői magatartás
Amennyiben egy termék meghibásodik, kizárólag a fogyasztón múlik, hogy közvetlenül a szakszervizhez viszi a készüléket, vagy a kereskedőnél jelenti be reklamációját. A szakszerviz kizárólag javítást végez, míg a kereskedőtől lehet kérni a javításon kívül a cserét, a vételár leszállítását, vagy a teljes vételár visszatérítését. A jogszabály nem rendelkezik csereutalványról, így nem lehet azt megkövetelni a fogyasztótól, hogy ilyet szerezzen be a szakszerviztől, és csak ezen utalvány alapján hajlandó a kereskedő cserélni a hibás terméket.
Panaszok, kifogások ügyintézése
Reklamáció esetén ügyeljenek a fogyasztók arra is, hogy minőségi kifogásukról jegyzőkönyv készüljön (erről egyébként a kereskedő köteles gondoskodni), ha ez mégis elmaradna, jelezzék panaszukat a Vásárlók Könyvébe történt bejegyzésükkel. Erre azonnal, de legkésőbb harminc napon belül írásban köteles válaszolni a vállalkozás.
Néhány jó tanács:
- Mindig tegyük el a vásárlást igazoló nyugtát/blokkot!
- Reklamációnkról mindig vetessünk fel jegyzőkönyvet! A jegyzőkönyv egy példánya a fogyasztót illeti.
- Tartsuk be a használati útmutatóban lévő szabályokat!