Az én teljesítményemet csak a cég teljesítményén keresztül lehet megítélni, legalábbis kívülállóként. Ezért ez az elismerés a cég teljesítményét minősíti leginkább
- szögezte le a HelloVidék megkeresésére Böszörményi Attila.
Az Eissmann-csoportnak a világ 3 kontinensén 13 működő gyára van. A tavalyi évben a konszern 493 millió euró forgalmat bonyolított, az alkalmazottak száma pedig elérte az 5 ezer főt. Az Eissmann központja a németországi Bad Urachban működik, ez közel van Metzingenhez, ami pedig a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nagykálló testvér városa.
A cég alapítója Metzingenben találkozott a település vezetőivel és ez a szál kötötte majd össze Nyíregyházával. Ez 1997-ben történt, akkor volt a német vállaltnak egy növekedése és kelet-európai telephelyet keresett. Abban az időben a nyugati befektetők általában az alacsonyabb munkabérek miatt választották Magyarországot, az Eissmann első telephelye hazánk volt Németországon kívül, egy-két évre rá nyíltak szlovák és cseh gyárak például.
Ez a munkabér kérdés azóta sokat változott. Szerintem sokan érzékelik, hogy rengeteg gyárnak, a nagy autóipari konszerneknek is Magyarországon nyílnak meg fejlesztő, kutató központjai, mérnöki irodák, tehát ma már nem csak az alacsonyabb költségű gyártásról van szó, hanem a komoly műszaki háttérről is, ami nálunk is megvan már
- tette hozzá a cégvezető.
Ha a létszámot, ha az éves forgalmat, ha árbevételt vizsgálunk, az Eissmann egy folyamatosan felfelé ívelő pályán van már huszonegy éve hazánkban. 1997-ben még csak néhány tucat ember egy pár terméket gyártott. 2006-ban még csak háromszázan dolgoztak a cégnél Nyíregyházán és tizenhatmillió eurós éves forgalommal működtek, 2018-ban a dolgozói létszám már kilencszázat eléri, az éves forgalom pedig sokszorosára, összesen nyolcvanmillió euróra nőtt.
A jelenlegi legnagyobb kihívások közé tartozik nekünk is, mint annyi más cégnek a munkaerő kérdés. Nem ezt akartam elsőként említeni, de ott van a legnagyobb változás, a munkaerőpiacon, főleg, ha nagyjából visszatekintek az elmúlt tíz évre. A munkaerő rendelkezésre állása és a képzettség, az csökken. Ez még szerencsére azért nem annyira drasztikus és katasztrofális, mint amennyire hallani lehet, de azért jelentősen nehezebb a megfelelő munkaerőt megtalálni és megtalálni is. Ha nagy a kereslet a piacon, akkor a fluktuáció is növekedhet a cégeknél, de ez a legfontosabb feladatunk
- árulta el Böszörményi Attila.
Az Eissmann Automotive Hunagraia Kft. stabil vevőkörrel rendelkezik, prémium autógyártóknak szállítanak alkatérszeket. Így a piacuk nem változik, de ha igen, az is nagy bővülést jelent egy-két márkával. Az első számú vevőkörbe tartozik a prémium német autóipar, ezt követi az angol, a francia és az olasz. Így a Volkswagennek, a Mercedesnek, a BMW-nek, az Audinak, a Seatnak, a BMW Mininek és a Bentley-nek. De ezeken túl még gyártanak a Jaguarnak, a Land Rovernek, a Hondának, a Maseratinak, a Fordnak, az Opelnek és a Porschének is, de szállítanak termékeket a győri Audi és a kecskeméti Mercedes gyárnak is.
A hazai összeszerelő piac nem olyan nagy, a győri Audin és a kecskeméti Mercedesen kívül nem is van sokkal több Magyarországon. Itt egy-két márka készül, de ettől a mi volumenünk sokkal nagyobb, így valószínű, hogy marad a magas export arány
- tette hozzá az ügyvezető.
A gyárban főleg sebességváltó markolatok és gombok, valamint a hozzájuk tartozó szoknyák, kisebb burkolati elemek, légzsáktartók és műszerfalborításokat készítenek.
Folyamatosan fejlődünk, komoly terveink vannak a jövőre nézve is, komoly technológiai vagy akár területben is bővülni. A cég melletti szomszédos telek a mi tulajdonunkban áll és ott egy beruházás előkészítése folyik és ehhez tartozó létszámi bővítés is. Valamennyire a mi cégünk palettája bővül, de már az Eissmann által ismert termékekkel. Mi főleg az automata és manuális sebességváltó gombok, légzsáktakarók gyártására koncentráltunk idáig, de a jövőben tervezzük ajtóborítások, műszerfaltakarók, tehát nagyobb alkatrészek gyártását is, de ugyanebben a témakörben, amit úgy mondhatunk, hogy műbőr-fa-króm, tehát ezek is az autók belsőterével kapcsolatosak
- árulta el a HelloVidéknek Böszörményi Attila.
A megvásárolt telken a tervek szerint egy, a jelenlegihez hasonló, tizenhatezer négyzetméteres gyártócsarnok épülhet majd, első körben azon ennek az egyharmadával kezdenék a bővítést. A mintegy hatmillió eurós fejlesztésnek köszönhetően még kétszáz dolgozója lehet majd a nyíregyházi egységnek.
A cégnek sikerült átívelni és egyensúlyba hozni a magyar és német munka kultúra közötti különbségeket is az elmúlt évek alatt. Kreativitásban korábban sem voltak hátrányban a magyarok, de a dolgozók precizitását és pontosságát kellett javítani. A nyíregyházi gyár az egész Eissmann csoportnak az oktató és tréning központja, a gyártás-szervezés tekintetében pedig elismerten a legjobb gyár, ezt különböző belső és külső európai díjak is mutatják, de már több éve viselik a legjobb gyár címét.
Ezáltal egy szellemi irányítóközponttá is vált a nyíregyházi egység, rengeteg támogatást adnak a helyi dolgozók más gyárak kollégáinak, többek között az amerikai, a cseh, a német és a szlovák telephelyekről is érkeznek Magyarországra oktatási és továbbképzési céllal. Ezek a képzések az ottani vezetők direkt kérései alapján szerveződnek, így egy vagy többhetes workshopokon segítenek egymásnak.