Nem túlzás azt állítani, hogy aki hiányszakmát tanul, az után valósággal kapkodnak a munkaadók. Hiába azonban a jó fizetés, a rossz, nem elégséges munkakörülmények mellett lehetetlen helyhez kötni a szakembereket, mert az igények jóval túlmutatnak a magas kereseten. A Szerethető Munkahelyek Díj azokat a cégeket illeti meg, akik képesek megadni dolgozóik számára azt a pluszt, amitől ők úgy érzik, ott vannak, ahol mindig is lenni szerettek volna. 2018-ban három szegedi cég nyerte el az elismerést, mindhárman szoftverfejlesztéssel foglalkoznak, őket kérdezte a HelloVidék a siker kulcsáról.
A korábbi magas arányú munkanélküliség fokozatosan alakult át a munkaerőpiacot sújtó szakemberhiánnyá, ezért míg korábban sokan csak a közmunkaprogram vagy minimálbért ígérő állás segítségével tudtak talpon maradni, mára a munkaadók kerültek szorult helyzetbe. Az országban tapasztalható egyenlőtlenségek miatt míg keleten továbbra is sokan küzdenek azzal, hogy állandó kereseti forrást találjanak, addig nyugaton a cégek folytatnak szélmalomharcot az állandó munkaerőhiánnyal szemben.
Az ország egyik szegletéből a másikba költözni olykor lehetetlen, a jobb életkörülmények reményében ezért már pár ezer, tízezer forintos fizetésemelés fejében is szívesen váltanak a munkavállalók állást, a munkaadók nagy bosszúságára. Ha egy cég azonban a versenyképes fizetés mellett minél több téren próbálja kielégíteni az alkalmazottak igényeit, annál nagyobb esélye van hosszú távon elkötelezni őket, pláne, ha olyan szektorról beszélünk, ahol az egyik legmagasabb a szakemberhiány az országban, az informatika területén.
Vidéki cég a nemzetközi vizeken
Az Antavonál egy marketing szoftvert fejlesztenek, divat és kereskedelem szektorban működő vállalatok számára, amellyel kifejezetten a nemzetközi piacot célozták meg, hat év leforgása alatt pedig már dolgoztak a Google angliai irodájában, elnyerték az online kereskedelem Oscar-díjának számító elismerést, jelenleg pedig már három külföldi helyszínen, Londonban, Párizsban és Milánóban vannak jelen a szegedi és a budapesti iroda mellett.
A cég egyik társalapítója, Kecsmár Attila az elért sikerek fényében kijelentette, ő a csapat azon tagja, aki mindig azt nézi, hová tudnak még fejlődni, ezért a különböző elismerések tekintetében kiemelte, nem kell őket túlgondolni. Van már olyan kollégájuk, aki a díj alapján talált rájuk, de úgy véli, a külföldi munkaerőt nem a különböző elismerések vonzzák Magyarországra, sokkal inkább a modern technológia, ami érdekes és korszerű lehet az olyan országokban élők számára, ahol magas a munkanélküliségi ráta, mint például Olaszországban.
Kecsmár Attila hangsúlyozta, szerinte sok nagy cég rossz példát mutat a fiatal munkavállalók számára azzal, hogy szűken véve sikerorientáltan működnek, és közben nem foglalkoznak a dolgozók továbbképzésével. Az Antavonál fontosnak tartják, hogy a munkavállaló belelásson a vállalat működésébe, a kommunikációba, marketingbe, ezért havonta rendszeresen átbeszélik az éppen aktuális projekteket.
Meggyőződésem, hogy akkor tudunk jobb szoftvert készíteni, ha értjük, hogy miért csináljuk. Az ars poeticám része, hogy Magyarország akkor tud felemelkedni, ha a tudást itt halmozzuk fel. Szoktam mondani a kollégáknak, hogy annak nem örülök, ha máshová mennek el dolgozni, de ha egy céget alapítanak, annak már igen
- tette hozzá Kecsmár Attila.
A cég társalapítója szerint nem meglepő, hogy a Legjobb Munkahelyek díjazottjai Szegeden mind a szoftverfejlesztők közül kerültek ki. A szakemberek hamar ráébredtek arra, hogy a kompetitív piac miatt olyanná kell átformálni a vállalati kultúrát, hogy az az Y és Z-generáció számára attraktív legyen, valami pluszt adjon, például esetükben a vállalati transzparencia, de a munkahelyi környezet is ehhez idomul.
Kecsmár Attila kiemelte, korábbi szakmájából adódóan nála hobbi a tervezés, ezért a szegedi iroda belterét az ő és kollégái tervei alapján alakították ki a tulajdonosok. Bár a látvány modern és innovatív, semmilyen korszakalkotó elemet nem tartalmaz, mivel sok bútort az Antavo dolgozói együtt készítettek, ami nemcsak a költséghatékonyság szempontjából volt fontos, hanem személyessé teszi számukra a környezetet, mintegy kötődnek hozzá.
Bárki bármikor elmehet elintézni a dolgát. Ha valakinek a gyereke miatt otthon kell maradnia, ezzel semmi gond, ettől függetlenül viszont tudnia kell hozni azt, amit vállalt
– mondta el a HelloVidéknek Kecsmár Attila.
Az Antavo tehát rugalmasan kezeli a nem várt szituációkat, viszont, mivel a szektoruk elvárja a gyors reakcióidőt és a nagy fokozatú munkatempót, ezért egy home office sem mehet a teljesítmény rovására. A társalapító emellett megemlítette, több gyermekes anyuka dolgozik náluk félállásban, amivel tudatosan támogatják a munkaerő reintegrációját a családalapítást követően, így azok a nők nem szorulnak ki a munka világából, akik a karrierjük mellett családot szeretnének alapítani.
Egy kkv, ami a multikkal szemben definiálja magát
A Bishop & Co. szoftverfejlesztő cég 2016 óta van jelen a hazai piacon, főként egészségügyi és pénzügyi szolgáltatások informatikai fejlesztésével vállalnak szerepet a gazdaságban. Az alapító, Kevei Zoltán saját bőrén tapasztalta meg, hogy egy multinacionális vállalat elsősorban a gazdasági siker és a teljesítmény jegyében működik, kevesebb figyelmet fordítva a dolgozók igényeire. Szerinte hosszú távon ez a modell kifejezetten rossz hatással van az ott dolgozókra, ezért úgy döntött, a váltás helyett létrehoz valami újat.
„Olyan világban élünk, ahol nagy szakemberhiány van, ezért azok a dolgozók, akik nem érzik jól magukat az adott munkahelyen, sokkal könnyebben váltanak. Emiatt azt tűztük ki magunknak célként, hogy a dolgozók szeressenek nálunk dolgozni. Az is a cégünk missziója, hogy bebizonyítsuk, a boldog dolgozó elégedett ügyfelet eredményez, amiből pedig profit származik. Ez szerintünk egy üzletileg is tartható vállalás.” – részletezte a Bishop & Co. alapítója, miben különböztetik meg magukat egy óriásvállalattól.
Azt gondolom, hogyha a vezetőség, a menedzsment elkötelezett az iránt, hogy olyan céget hozzon létre, ahol az emberek jól érzik magukat, azt érezni fogják a dolgozók
– mondta el Kevei Zoltán a HelloVidéknek.
Az alapító szerint az informatika világában rá vannak kényszerítve arra, hogy a verseny miatt egyéb juttatásokkal és kulturális légkörrel is megpróbálják egy adott cégnél tartani a dolgozókat, amihez adott esetben egy olyan díj elnyerése is hozzájárul, mint a Szerethető Munkahelyek elismerés. Nemcsak a teret igazítják a kollégák igényeihez, hanem a céges folyamatokat is.
Ennek megfelelően a barátságos légkörön kívül olyan konkrét eszközökkel igyekeznek a dolgozók elégedettségét növelni, mint a döntésekbe való bevonás, a transzparencia vagy a profit-sharing. Rugalmasan viszonyulnak a home office kérdéséhez is, bár kiemelte, hogy bizonyos munkafolyamatok esetében a kommunikáció szempontjából kifejezetten nem hatékony az otthoni munkavégzés, mert alapvetően csoportokban dolgoznak a cégen belül.
Fiatalos csapat lévén állandó jelenség, hogy a gyerek lebetegedésekor otthon kell maradnia valamelyik szülőnek, de ezt illetően is teljes mértékig támogatják egymást. Az alapító rámutatott, nem a cégen belüli megítélés szokta kérdésessé tenni azt, hogy valaki kimaradhat-e a munkából, sokkal inkább az, hogy el kell végezni a kérdéses munkafolyamatot, de az mindig megvárja őket. Ennek kapcsán Kevei Zoltán kiemelte:
A multik mindig nehezebben változtatnak, nagy hajó nehezen fordul, de ahogy a munakerőpiac ezeket elvárássá teszi majd feléjük is, azt látom, hogy előbb-utóbb nekik is muszáj lesz felnőniük a feladathoz.
Kimagasló szerepvállalás a hazai oktatás területén
A Zengo megalakulása, 2006 óta dolgozik együtt az egyik hazai piacvezető tankönyvkiadóval, de idővel profiljuk kiegészült oktató videók és animációk készítésével, valamint webes és mobil platformokra készülő rendszerek, alkalmazások fejlesztésével. Bár a cég több mint tízéves fennállása óta a pár fő foglalkoztatásától eljutott a bűvös ötvenes számig, az ügyvezető igazgató, Hődör Ferenc a mai napig fontosnak tartja, hogy a dolgozók ne csupán munkahelyként tekintsenek a Zengora.
A legfontosabb számunkra az, hogy kollégáink valóban úgy érezzék, hogy a Zengo egy nagy család. Szeretünk olyan munkahely lenni, ahová szeretnek a munkatársak nap mint nap bejárni, ahol barátságos légkört teremtünk és inspiráljuk, segítjük egymást
– hangsúlyozta Hődör Ferenc.
A jól csengő megnevezés azonban nem csupán egy jó szlogen része, számtalan olyan programot kínálnak a munkatársak számára, ami szűken véve nemcsak őket, családjukat is érinti. „A szakmai fejlődés mellett színessé és viccessé tesszük a mindennapokat, rendezvényeinkkel egységesebbé kovácsoljuk a csapatot, munka után összegyűlünk sörözni vagy vacsorázni, vagy éppen együtt sportolunk. A munkatársak családjait is szeretjük bevonni a Zengo életébe, a családi napunkon a gyerekeknek is szervezünk programot, a nyitott rendezvényeken pedig bárki részt vehet, legyen a párunk, gyerekünk vagy egy barátunk.” – árulta el a HelloVidéknek Hődör Ferenc. Az elengedhetetlen szórakozás mellett rendszeresen tartanak szakmai workshopokat, konferenciákra járnak, így állandó fejlődési és tanulási lehetőséget biztosítanak a kollégák számára.
Bár az eltérő munkafolyamatok miatt az egyes csoportok külön szobákban végzik a munkájukat, figyelmet fordítottak arra, hogy olyan közösségi terek is kialakításra kerüljenek, ahol nemcsak megbeszélésre, hanem igazi kikapcsolódásra és szórakozásra is lehetőségük adódik a munkatársaknak, például egy játszma csocsózással. A Zengo rugalmasan kezeli a munkatársak részéről fellépő igényeket: volt már példa arra, hogy valaki házi kedvencét az irodába vitte, de egy szülői értekezlet sem okoz fennakadás a munkafolyamatokban a rugalmas munkaidőnek köszönhetően.
A cég részmunkaidős lehetőséget biztosít a szülési szabadságról visszatérő kollégák számára, igény szerint pedig akár otthonról végezhető feladatokat is rájuk bíznak. A home office lehetősége mindenki számára nyitva áll, aki a betegség miatt kényszerül otthon maradni, de az ügyvezető igazgató hangsúlyozta: „Az elkötelezett munkatársaknak mindig örülünk, de az egészséges, elkötelezett munkavállaló az igazi jolly joker" - szögezte le Hődör Ferenc.
Mi kell a mai magyar munkavállalónak?
Mindhárom szoftverfejlesztő cég kiemelte, hogy az IT szektorban jelenleg tapasztalható szakemberhiánynak köszönhetően hatalmas a versenyhelyzet, ezért más munkahelyekhez képest sokkal jobban oda kell figyelniük arra, hogy kiszolgálják a dolgozók igényeit. Legyen szó kötetlen programokról, továbbképzésekről, a háziállatok állandó munkába viteléről, számtalan olyan lehetőséggel élnek, ami vonzó lehet a dolgozók számára.
Minden extra juttatás mellett azonban van egy közös pont mindannyiuk esetében, ami a legnagyobb ösztönző és megtartó erővel bírhat egy potenciális munkavállaló számára: az összetartozás érzése. Megjelenhet ez az öndefiniálásban, a vezetőség hozzáállásában vagy magában a személyes tér kialakításában is, de az otthonosság érzése egyértelműen hosszú távú elköteleződést és lojalitást vált ki a dolgozók részéről, a többi pedig már csak hab a tortán.