Világszerte fejlődést mutat a nők munkában betöltött vezető szerepe és a női vállalkozások sikere. A Mastercard Női Vállalkozói Index 57 országot vizsgáló, idei listáján Magyarország az előkelő 12. helyen szerepel: hazánkban 28,1 százalék ezen cégek aránya. Az aktív részvétel a 21. század egyik legnagyobb trendjének számító startup közösségben is megfigyelhető, ahol a női alapítók aránya körülbelül már 50 százalékot tesz ki. A hölgyek elsősorban a szolgáltató, egészségügyi és oktatási szektorban alapítanak nagyobb valószínűséggel vállalkozást, mint a férfiak.
A női vállalkozókkal szemben élő negatív sztereotípiák azonban számos, plusz akadályt jelentenek és a nemi alapú, hátrányos megkülönböztetés is jelen van az országban. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Üzletasszony Klubja olyan szemléletet erősít, amely szorgalmazza a hölgyek aktívabb megnyilvánulásának támogatását.
Általánosságban kijelenthetjük, hogy a nők másféle képességekkel, motivációval, energiaszinttel rendelkeznek, mint a férfiak. Jobban tudnak kommunikálni és az érzelmi intelligenciát felhasználva tárgyalni, miközben kreatívak, empatikusak és feladatorientáltak, miközben ügyesen tudják használni a kapcsolataikat üzleti célokra és a saját fejlődésük érdekében. Kiválóan tudják tehetségüket és képességeiket kamatoztatni, ezért a kreatív tudás, tolerancia, multitasking miatt egyre inkább előtérbe kerülnek a női vezetők. Ez a tudás ugyanis hatalmas előnyt jelenthet a mai felgyorsult világban, ahol a folyamatos üzleti és fogyasztói kommunikáció, az online jelenlét és a kreatív hozzáállás jelentősen hozzájárulnak egy cég sikerességéhez
– mondta a HelloVidéknek Kovács Éva, a klub elnöke, aki maga is sikeres vállalkozást vezet Pécsett.
Az Üzletasszony Klub tagjai kéthavonta találkoznak, ahol többek között változásmenedzsment, protokoll, időmenedzsment, közösségimédia-kommunikáció, nemzetközi tapasztalat és tudásmegosztás témákban szerveznek szakmai előadásokat, beszélgetéseket, fórumokat. Közel ötven tagjuk nem csak a megyeszékhelyen, hanem a baranyai kisvárosokban, falvakban is jól működő vállalkozásokat működtetnek. A tagság így közvetve profitál egymás egyedülálló kompetenciáiból, így tudják helyben is segíteni egymás munkáját, akár szemléletformálásról, akár pályázati lehetőségekről, akár egy problémamegoldásról, akár a vállalkozás menedzsmentjéről, akár a bizalmi kapcsolatra épülő hálózat- és kapcsolatépítésről van szó. Köztudott ugyanis, hogy az igazán eredményes üzletasszonyok idejük minimum 20 százalékát networkinggel töltik.
A legfontosabb célunk, hogy a döntéshozók „meghallják a hangunkat”, hogy minél többször vegyék figyelembe a nők, mint vállalkozók és üzletasszonyok véleményét, érdekeit. Alapelvünk, hogy mindenki hozzájuthasson a releváns információkhoz, tudja a kapott adatokat és trendeket rendezni és átlátni, majd ezekből modellt alkotni és alkalmazni. Az Üzletasszony Klub, mint gazdasági szervezet esetében biztosan kijelenthető, hogy minél összetettebb és heterogénebb a csapat, annál sikeresebb. Ez a megállapítás valamennyi vállalkozásra vonatkoztatva megállja a helyét, ezért evidens, hogy a gazdasági szférában is még fontosabb lenne a női vezetők arányának emelése
– hangsúlyozta Kovács Éva.
Az Üzletasszony Klub létjogosultsága tehát kétségtelen, ám a gyökerei ennél sokkal mélyebbre nyúlnak. Kovács Éva szerint egyrészt követni kellene azokat a főként nyugat-európai és amerikai mintákat, amelyek egy heterogénebb gazdaság célkitűzését kívánják megvalósítani, másrészt egyfajta keretrendszerre lenne szükség (például politikai, gazdasági, közéleti kvótákra), amelyekkel hatékonyan lehet változtatni a korábban már berögződött, ám elavult folyamatokon és módszereken.
Ha egy Üzletasszony Klub úgymond komolyan veszi magát, a programjait és szakmai rendezvényeit, akkor minden egyes alkalommal kiválaszt egy-egy fókuszt, ami a nőknek köztudott, – mármint egy dologra fókuszálni –, hogy nehezebben megy, mint a férfiaknak. Fontos elsajátítani azt a tudást, ami megtanít bennünket egy adott problémára, kérdéskörre koncentrálni és abban is segít, hogy hogyan lesz a kemény munkából és teljesítményből igazi siker. Ehhez azonban szükséges egyfajta fókuszált állapot, valamint információs-, kapcsolati- és tudásrendszer. Mi a tagság körében úgy tapasztaljuk, hogy a siker egyértelmű kulcsa az, hogy hogyan jutsz hozzá az információhoz, hogyan tudod ezt menedzselni és milyen kapcsolatokkal rendelkezel az üzleti életben. Ebben is sokat segíthetnek ezek a szakmai közösségek
– magyarázta Kovács Éva.
A szakmai közösségek építése olyan bizalmi hálót hoz létre, amely a jövedelmezőség és az eredményesség fontos alapja. A „nők az üzleti életben” ma egy olyan brand, amely komoly láthatóságot, ezzel együtt gazdasági lehetőséget teremt.