Az elkövetők illegális rákötésekkel, illetve a mérőóra manipulálásával, a fővezeték megcsapolásával igyekeznek csökkenteni energiaszámláik összegét. A jelenséggel minden fogyasztó szegmensben találkoznak a szakemberek.
Az NKM szakemberei évente közel 400 ezer esetben végeznek helyszíni ellenőrzést az NKM ellátási területén, így előbb utóbb mindenhova eljutnak a kollégáik. Az illegális beavatkozás mindig nyomot hagy és ha szabálytalanságot találnak, annak súlyos anyagi vagy akár jogi következményei is lehetnek a szerződött partnerükre nézve.
Az áramlopásból adódó kisebb-nagyobb anyagi veszteségeket okozó problémák, mint pl. az áramingadozás, kisebb üzemzavar, még a legenyhébb következmények. Az NKM szakemberei ellenőrzéseik során az áram – és gázfogyasztáshoz kapcsolódó szabálytalanságok számos példájával találkoznak. Ezekben a megoldásokban két igazán riasztó jelenség figyelhető meg: egyrészt a bűncselekményt rejtő megoldások térnyerése, illetve az, hogy a barkácsolók az ideiglenes költségcsökkentés érdekében bárki életét hajlandók kockára tenni, még akkor is, ha a szabálytalanul módosított berendezések közelében az áramütés veszélyének saját gyermekeik, családtagjaik és szomszédjaik vannak leginkább kitéve.
Az ellenőrzési célpontokat két fő forrásból állítják össze az NKM szakemberei: az egyik a számlázási rendszerből kockázatértékelés alapján kiszűrt gyanús esetek, mely lehet például nagymértékű fogyasztásváltozás, vagy ha egy fogyasztó a kategóriájához képest keveset fogyaszt. Másik fő kategória a bejelentések, melyet munkatársaik tapasztalnak más jellegű munkavégzésünk során, illetve az állampolgári bejelentések száma is jelentős. Ezen kívül szoros együttműködés van a rendőrséggel, és egyre gyakoribb az is, hogy az egyik eset elvezet a másikhoz.
Az NKM munkatársai gyakran szembesülnek azzal, hogy az ellenőrzést próbálják ellehetetleníteni, vagy éppen nincs otthon az ügyfél. Az ellenőrzést nem lehet elkerülni. Ilyen esetben az NKM munkatársai egy következő alkalommal térnek vissza ellenőrizni, és lehetőség szerint időpontot is egyeztetnek. Az élet-és balesetveszély elkerülése érdekében azonban a szolgáltató a szolgáltatás felfüggesztés lehetőségével is élhet. (Például az oszlopon lekötik a csatlakozót, így áram nélkül marad a fogyasztó mindaddig, amíg az ellenőrzést nem teszi lehetővé.)
Az NKM ezúton is kéri ügyfeleit, hogy amennyiben tudomást szereznek a villamoshálózaton vagy a villamosberendezésekben okozott szándékos rongálásról, szerződésszegő magatartásról, tegyenek bejelentést a 06 62 565 881 telefonszámon vagy online, a hivatalos oldalon a Hálózati károkozások bejelentése menüpont alatt.