- írja az Agrárszektor.
Az egyik egyféle hibridje lenne a mostani családi gazdaságnak és a közös őstermelői igazolvánnyal működő közösségnek. Ezt kizárólag magánszemélyek alkothatnák, vagyis nem lehetne egyéb vállalkozási formákat ugyanerre az alapanyag-termelő tevékenységre ráhúzni. A másik típus jogi személyiségként, egy speciális kft.-ként működne - ez lenne a családi mezőgazdasági vállalkozás, azaz a CSMV
- ismertette az Agrárkamara elképzeléseit Cseszlai István stratégiai igazgató a Portfolio Agrárszektor konferencián egy délutáni kerekasztalbeszélgetés felvezetőjében.
Sövényházi Balázs pontosította az Agrárkamara elképzeléseit az őstermelők kedvezményes adózásával kapcsolatban. Eszerint az árbevétel - amelybe nem számítanak bele a támogatások - 10 százaléka tekinthető jövedelemnek, amely az éves minimálbér ötszöröséig (ez idén 9 milllió forint, jövőre csaknem 10 millió forint lesz) adómentes lenne.
Ahogy a portál íjra, eddig a határig az őstermelői tevékenységet nem terheli szja, szocho, csak társadalombiztosítási hozzájárulás, ami viszont várhatóan emelkedni fog. Aki ezt a 9-10 milliós határt átlépi, annak szja-t és szochot is fizetnie kell. Az őstermelői tevékenység felső bevételi határát 25 millió forintnál kellene meghúzni az Agrárkamara szerint, és bele kellene venni a tevékenységek körébe a kézműves termékeket is. Közös őstermelői igazolvánnyal a javaslat szerint csak az éves minimálbér másfélszereséig lenne adómentes a családi gazdaság, függetlenül a tagok számától. A cél ezen működési forma kivezetése a gazdaságból.
Kotormán Mihály, a KITE Zrt. pénzügyi és számviteli vezérigazgató-helyettese megerősítette: rémálom, amikor egy-egy partnerük év vége felé azzal lepi meg őket, hogy 20-felé szeretne számlázni.
10 ezer feletti partnerünk van, de ennél is több gazdasággal állunk kapcsolatban, ezek nagy részét adóoptimalizálási okok miatt szedték szét. Mindannyian örülnénk egy egyszerűbb rendszernek. Már a fordított adó is sokat tisztított a mezőgazdaságon, azt remélem, hogy a családi gazdaság jogi személlyé alakítása további tisztulást hozna az ágazatba
- fejezte ki reményét a legnagyobb agrárintegrátori cég pénzügyeiért felelős szakember.
Cseszlai István az agrárszektor.hu érdeklődésére elmondta, hogy a Pénzügyminisztérium nem támogatta azt a korábbi ötletet, hogy alkossanak egy magas áfamentességi határral bíró, mezőgazdasági KIVA-t, mivel ezzel tovább növelnék egy ágazat speciális kedvezményeinek körét.
A Pénzügyminisztérium részéről Besesek Botond éppen elég "nagyvonalú ajánlatnak" nevezte az őstermelőkre vonatkozó, csaknem 10 millió forintos adómentességi határt.
Sajnos a CSMV-k adózási kedvezményeit illetően a társasági adózás uniós szabályai jobban megkötik a kezünket
- tette hozzá a tárca adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára.
A családi mezőgazdasági vállalkozást formálisan meg kell alapítani, formális döntéshozatali rendszerben működtetni és kettős könyvelést kell vezetnie. Viszont 4-5 ponttal kiegészülne az adóalapot csökkentő tételek listája, ilyen lenne például a földbérlettel vagy földvásárlással kapcsolatos kiadás. A normatív támogatások itt sem képeznek adóalapot. Sövényházi Balázs hozzátette: a kamara úgy gondolja, a CSMV esetében 50 millió forint lehetne az összes igénybe vehető adókedvezmény összege.
Juhász Anikó, az agrárminisztérium helyettes államtitkára azt mondta, égető szükség van arra, hogy az ilyen közepes méretű üzemek egyszerűbb, átláthatóbb működési formában létezhessenek a jövőben. Azonban még mindig tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal, milyen mérehatárokkal működjön a CSMV és milyen tételeket vonhasson le az adóalapjából. Viszont azt reméli, januárra kidolgozható egy elfogadható javaslat.
Ez már csak azért is fontos, mert hamarosan sok gazdaságban elkerülhetetlenné válik az üzem átadása, a generációváltás. Egy átlátható működésű vállalkozást pedig könnyebb átadni vagy értékesíteni. Ha 2020 tavaszán nem kerül szavazásra a CSMV-kről szóló jogszabály, akkor egy újabb évet késünk a megoldással
- figyelmeztetett a szakember.
Cseszlai Itsván a CSMV előnyeiként ezeket nevezte meg:
- A társas vállalkozási forma átlátható és banki oldalról is finanszírozható. Ez különösen az uniós források szempontjából pénzszűkével járó átmeneti évben bír majd jelentősséggel, és későb, amikor a visszatérítendő támogatások fogják uralni a Közös Agrárpolitikát.
- A családi vállalkozás örökölhető lesz, üzletrészei átadhatóvá válnak, ami a generációváltást is könnyíti.
- A sokféle működési forma helyett egyet kell vezetni, könyvelni, amivel időt, energiát, pénzt takarítunk meg, amellett nyugodtabban alszunk.
- A terhek érdemben nem nőnek, sőt a korábban csatolt vállalkozásként működő cégek kedvező adózási környezetbe, a családi vállalkozásba integrálhatók.
Cseh Tibor András a MAGOSZ oldaláról azt hangsúlyozta, hogy a termelőt magánszemélyként és jogi személyként is két dolog érdekli igazán: mennyi az adó, és könnyen ki lehet-e venni a pénzt a vállalkozásból. Ehhez képest kisebb súllyal bír számára a hitelképesség vagy a gazdaságátadás. Ha a kormányzat működési alternatívái ebből a szempontból rosszabbak lesznek, akkor nem fogják ezeket választani a gazdák.