Tavaly tovább nőtt az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágban működő vállalkozások értékesítésből származó árbevétele a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján. A mobil-előfizetések száma 2019 végén elérte a 12,5 milliót, az éves mobil-adatforgalom 54 százalékkal meghaladta az előző évit. Az év során nőtt a mobilhálózatból indított hívások száma és időtartama, ezzel szemben a vezetékes hívásoké tovább csökkent. Folytatódott az internetpiac bővülése, az internet-hozzáférési szolgáltatások éves árbevétele gyorsabban emelkedett, mint az előfizetésszám.
A Nielsen adatai szerint az új koronavírus-járvány előtt még a magyar háztartások 93,6 százaléka rendelkezett mobiltelefonnal, 48,9 százaléka laptoppal, 41 százaléka asztali számítógéppel, 30,1 százaléka okostelevízióval és csupán 18,3 százaléka tablettel. De március-áprilisban minden megváltozott.
Március közepén, a járványhelyzet komolyra fordulása után hirtelen drasztikusan megugrott a forgalom, mondhatni pánikszerűen kezdtek el rendelni a webshopban. A tizenöt éves nyitva tartásunk során egyszer sem tapasztaltunk ilyen mértékű felfutást, kivéve talán az elmúlt pár év Black Friday-ei alatt. Azonban míg ezek az alkalmak tervezett és kalkulálható kiugrások voltak, addig ez a helyzet teljesen váratlanul érte az egész piacot. Sem a kereskedelmi hálózatok, sem a beszállítók nem voltak felkészülve erre a mennyiségre, így gyakorlatilag akinek szerencséje volt az meg tudta venni amit szeretett volna, magyarul jutott neki, de sokan voltak, akiket a legnagyobb jóindulattal sem tudtunk már kiszolgálni
– mondta el a HelloVidék kérdésére Gungl Ákos, az egyik pécsi számítástechnikai szaküzlet- és szervizhálózat (Laptopszalon) értékesítési vezetője.
A tapasztalatok szerint az elmúlt másfél hónap slágertermékei a laptopok, illetve a videokamerák és a mikrofonok voltak. Az utóbbiból országos hiány alakult ki az üzletekben, egyszerűen beszerezhetetlennek bizonyultak, miközben minden márka, minden típusa elfogyott. De közel ugyanilyen helyzet alakult ki a laptoppiacon is.
A törvény kihirdetése után a komolyabb, tőkeerősebb cégek szinte azonnal rávetették magukat a meglévő készletre, és jelentős mennyiségekben vitték a gépeket. A legelején a komoly teljesítményű, 500 ezer és egymillió forint közötti értékű, tervezésre alkalmas gépek fogytak el, elsőnek a tervezéssel foglalkozó cégek fegyverezték fel a dolgozóikat. Utána a kimondottan üzleti kategóriájú gépek piaca futott fel, de szépen fogytak a kisüzleti szériának szánt laptopok is. Amint ezek elfogytak, a céges ügyfelek is rákényszerültek a konzumer termékekre. Ott, ahol elegendő volt egy szimpla otthoni laptop, ott ezek jöttek sorra. A lakosság csak később kapcsolt, nekik tulajdonképpen csak maradékok jutottak
– mutatott rá a szakember.
A lakossági fogyasztók közül többen önerőből vásároltak home office-hoz gépet, mert a munkahelyük nem tudta megfinanszírozni ennek a költségét. Ők elsősorban a nagyobb teljesítménnyel és gyorsasággal rendelkező gépeket keresték a vidéki üzletekben. Az általunk megkérdezett kereskedők szerint jelentős szeletet alkotott azok tábora is, akik csak az otthoni tanuláshoz választottak gépet. Ők általában a legolcsóbb megoldást keresték, így itt már a belépő szintű új gépek erősen vegyültek a jó minőségű használt notebookokkal is.
Erre senki sem volt semmilyen mértékben felkészülve: sem a magyar disztribúciós hálózat, sem a magyar vállalatok, sem a lakosság. Erre a legjobb példa az a fejvesztett kapkodás ami a piacot és a tehetős vállalatokat jellemezte az első percekben. A piac erős áremeléssel reagált a dologra, míg a cégek a tömeges, átgondolatlan rendelési rohammal vétették észre magukat
– hangsúlyozta Gungl Ákos, hozzátéve, hogy aki későn reagált, annak már csak a „maradék” jutott; jelenleg ugyanis nem érkezik új gép az országba, állnak a szállítások és a kínai üzemek is csak most próbálnak meg újraindulni.
Ezeket a gondolatokat erősítették meg kaposvári vállalkozások is. Abban viszonylag mindegyik, általunk megkérdezett üzlet egyetértett, hogy a krízishelyzetre a magyar lakosság viszonylag józanul reagált, akik leginkább megfontoltan, okosan, a saját igényeiket a legmesszemenőbbekig szem előtt tartva, de viszonylag hamar döntöttek.
Úgy tudjuk, nincs egyetlen gyártónál sem egy egzakt időpont, hogy mikorra, milyen számítógépek, laptopok, okos eszközök érkeznek az országba. Ezt tovább nehezíti az euró árfolyama és a forint gyengülése, ami miatt a beérkező gépek pontos vételára sem látható előre; minden gyártó euróban számol, tehát egy gép ára akkor is 1 000 euró, ha egy euró 320, de akkor is, ha 360 forint.
Címlapkép: Getty Images