A Portfolio Csoport szervezte agrárkonferenciát Lázár János azt nyilatkozta, hogy a koronavírus egyik nagy tanulsága, hogy az országoknak önellátásra is készen kell állniuk. A kormánybiztos szerint most vissza nem térő lehetőség van az agrárium újragondolására és fejlesztésére.
A következő 10 év, de leginkább a következő uniós költségvetési ciklus az utolsó lehetőség arra, hogy Magyarország erős élelmiszeriparral rendelkező, önellátó ország legyen. Ha ezt az esélyt elszalasztja, akkor a jövőben képtelen lesz magát élelmiszerrel ellátni, és importra fog szorulni húsból, tejből, tejtermékből, zöldségből és gyümölcsből is
– idézte az Agrárszektor Lázár Jánost.
A importtal járó kiszolgáltatottság ellenében a hazai fenntartású kereskedelmi cégek is időszerűnek tartják a hazai termékek és az ellátási láncok megerősítését - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Zs. Szőke Zoltán, a Áfeosz–Coop Szövetség elnöke.
A statisztikai adatok szerint ugyanis a lakossági élelmiszer-kiszolgálás több mint a felét bitorolják ugyanis a külföldi hálózatok.
Láttunk már arra példát, hogy a távozó külföldi láncok üzleteit magyar vállalatok vették át: többtucatnyi élelmiszerbolt került így nemzeti kézbe 2012-ben, amikor a francia Delhaize-csoport kivonulásával a Match és a Profi áruházakat a magyar tulajdonú CBA és a Coop vette át. Vannak tapasztalataink, és külföldön is több EU-konform modell létezik a tulajdonviszonyok harmonizálására
- közölte a Áfeosz–Coop Szövetség elnöke.
Megélhetést támogat az, aki hazai árut vásárol - vallja a lapnak nyilatkozó kereskedelmi hálózat vezetője.
A Covid nyomán nehezebb a magyar áruk kijutása külföldre, beszorultak egyes árukörök, viszont kiderült, hogy az alapellátás többlettermelésre is képes. Mindezek mögött az a tény áll, hogy a magyar mezőgazdaság és a feldolgozóipar mostanra képessé vált az import minimalizálására, hogy saját erőből elégítse ki a lakosság élelmiszerigényét
– mondta Zs. Szőke Zoltán.
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség is üdvözli a bejelentést. Álláspontjuk szerint valóban létkérdés az élelmiszeripar megerősítése mellett a piaci viszonyok rendezése is:
A pandémia alatt is látszik, hogy a magyarok igénylik a minőségi hazai termékeket. Az agrártermékek ma már vevőmágnesnek számítanak
közölte a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség, aki hisz a magyar kereskedők folyamatos térnyerésében. Szerintük azonban ehhez még sok kihívásnak kell megfelelni, és elengedhetetlen lesz a versenytársak együttműködése is.
A nemzetközi cégeket tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetség ebben a témában a Magyar Nemzetnek nem kívánt nyilatkozni, ahogy az offenzívával címzett multicégek sem foglaltak állást.
Címlapkép: Getty Images