A hamis, adathalász vagy anyagi haszonszerzés céljából küldött elektronikus levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, melyeket valódi szolgáltatóinktól kapunk.
A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja lehet az adataink megszerzése, de előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, ami anyagi kárral is járhat.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal szakemberei most összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, amelyeket a fogyasztóknak érdemes szem előtt tartaniuk, ha szeretnék kivédeni a csalók próbálkozásait.
Amennyiben egy közműszolgáltatóra hivatkozó gyanús levelet kapunk, amelyben személyes adatainkat kérik, esetleg pénzbefizetésre szólítanak fel, akkor következőkre érdemes odafigyelni:
- Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk valamely szolgáltatóra hivatkozással, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további iránymutatást.
- Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.
- Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
- Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
- Figyeljünk arra, hogy az befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
- Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
- Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
A MEKH felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltató ügyfélszolgálati munkatársaival.
Címlapkép: Getty Images