Mint a fejlesztésért felelős Békéscsaba Energia ESCO Kft. közleményében írta, márciusban a közvilágítást vezérlő 260 transzformátor-állomáson építenek ki egyedi vezérlőrendszert, amely már nem a közvilágítási naptár alapján, hanem a tényleges fényviszonyoktól függően kapcsolja a lámpatesteket. Így előfordulhat, hogy a város különböző pontjain nem egyszerre kapcsolódnak fel a lámpák.
Az MVM-DÉMÁSZ Áramhálózati Kft. ellátási területén lévő 264 településnek csak 15 százalékban üzemelt eddig alkonykapcsolós rendszer
- jegyzik meg.
Az úgynevezett okoshálózat kiépítésére a békési megyeszékhely a Modern városok programban csaknem 1,8 milliárd forint támogatást kapott. Ebből mostanáig megújult több mint 7700 lámpatest.
A fényforrásokat "okosítják" is, így azokat közvetlenül a központból lehet majd vezérelni. Egyes lámpatesteket (1600-nál többet) pedig Bluetooth-kapcsolattal lehet majd programozni és felügyelni, vagyis anélkül, hogy kosaras autóval fizikailag hozzá kellene nyúlni. Mintegy 3600 lámpatest esetében éjszaka - amikor a legkisebb a forgalom - bizonyos százalékot visszavesznek a teljesítményből, így mérsékelve a fogyasztást és az indokolatlan túlvilágítást.
Kialakítanak egy közlekedés- és parkolásmenedzsment-rendszert is: optikai szenzorok figyelik a város forgalmasabb útjait, több parkolóban a rendszer mutatja majd az üres helyek számát, amit továbbítanak a város honlapjára és egy applikációra is.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba Egyesület) polgármester korábban közösségi oldalán közölte, elkezdődött a városban kilenc digitális "totemoszlop" felállítása is, amelyek információs pontként fognak szolgálni, közérdekű tartalmak jelennek majd meg a felületükön, de wifipontként, környezeti szenzordobozként, szükség szerint pedig vészhívóként is működhetnek.
A kivitelezés részeként 41 Wi-Fi-pontot és tíz új térfigyelő kamerát is telepítenek. Az új eszközök beüzemelésének határideje május 4-e.
Címlapkép: Getty Images