A felmárkázott és egyedi designú termékeket idén november-december körül kezdhetik el tömegesen lecserélni a gyártók - értesült a piaci szereplőktől a 24.hu. Ugyanakkor a rendelet szerint a dohányboltok 2021. december 31. után is árusíthatják a korábban már beszerzett, nem egységes csomagolásban lévő termékeket, tehát előfordulhat, hogy akár még jövő év januárjában és februárjában is találni a jelenleg forgalmazott darabokból az üzletekben.
A szabályozás szerint, amikor egy dohányipari szereplő új terméket szeretne bevezetni a piacra, vagy a már elérhető terméken szeretne lényegi változást végrehajtani, annak azonnal egységes csomagolásba kell kerülnie. Éppen ezért a határidő közeledte megváltás a dohányipar számára. Mivel senkinek nem érdeke, hogy idő előtt váltson csomagolást, a termékfejlesztés minimálisra csökkent, a jelenleg elérhető termékek szinte mindegyike 2016 áprilisa előtt lett kifejlesztve, és alig-alig módosítottak rajtuk. Ezáltal Európa más pontjain már vannak jobb minőségű cigaretták is a piacon.
- írja a lap, melynek információi szerint az iparágon belül komoly téma az egységes csomagolásra történő váltás.
Az ízük azért még lehet más
A törvény azt bizonyos keretek között megengedi, hogy a dohánykeverékekhez hozzányúljanak a gyártók, hiszen a dohánylevél mezőgazdasági termék, és a termőterületnek évről évre más sajátosságai vannak.
A 24.hu piaci forrásai arról számoltak be, hogy az új szabályokkal két eszköz marad a gyártók kezében. Az egyik az ár, de árháborúba senki nem keveredik szívesen. A másik a termékfejlesztés, hiszen attól a ponttól kezdve már ténylegesen csak a minőség lesz a különbség a cigaretták között.
Nyilván valamekkora szerepe lesz a márkanévnek is, de a dobozokról minden eltűnik, ami korábban a márkához kapcsolódott.
Ilyen lehet az egységes csomagolás
Az egységes csomagolás ötlete Ausztráliából ered, ahol egy évtizeddel ezelőtt kutatást készítettek: reprezentatív mintán keresték a legkevésbé vonzó színt.
Ez a zöldes keki lett, ezt vezették át a csomagolásokra, ennek a Pantone-számát veszi át Magyarország is.
Így egy blue vagy gold néven eladott terméknek is egységesen zöld doboza lesz.
A szabályozás szerint:
- egységesen zöld színű lesz a zacskó,
- zöld lesz a doboz is.
- A filter és a rúd találkozásánál, a mandzsettán jelenleg fel lehet tüntetni a márkajelzést, a jövőben ezt viszont csak egyformán, megadott betűtípussal és betűnagysággal, feketén lehet megtenni.
- Az egészségvédelmi feliratok mellett ott van az egyszer használatos műanyag logó is, de a kormányrendelet értelmében csak jóval kevésbé feltűnő méretben és ugyanolyan betűkkel lehet feltüntetni rajta a márkanevet.
A dohányboltosoknak lesz a legkellemetlenebb
Hiába akárhány márka, a dohányboltosok az üzletekben ugyanazt a dobozt látják majd, és nehezebben találják meg, amit a vevő kért.
A gyártóknak érdeke, hogy segítsenek ebben a kereskedőknek, ezt különböző színű árjelzőkkel meg is teszik majd. Erre azért is lesz nagy szükség, mert Franciaországban, ahol már egységes csomagolásban árulják a dohánytermékeket, készült egy kutatás, ami arra jutott, hogy ha egy kereskedő 25 másodpercen belül nem találja meg a kért árut, akkor azt mondja, hogy nincsen. Ez pedig a gyártók mellett a fogyasztóknak sem jó.
- írják.
Címlapkép: Getty Images