Egységes és direkt csúnya lesz az összes magyar cigisdoboz: már idén bevezetik

HelloVidék 2021. március 30. 09:30
A felmárkázott termékeket idén november-december körül kezdhetik el tömegesen lecserélni a gyártók. Egy biztos, jóval nehezebb lesz dohányboltosok élete, ugyanis tényleg minden eltűnik a cigisdobozról, ami a márkához kapcsolódik.

A felmárkázott és egyedi designú termékeket idén november-december körül kezdhetik el tömegesen lecserélni a gyártók - értesült a piaci szereplőktől a 24.hu. Ugyanakkor a rendelet szerint a dohányboltok 2021. december 31. után is árusíthatják a korábban már beszerzett, nem egységes csomagolásban lévő termékeket, tehát előfordulhat, hogy akár még jövő év januárjában és februárjában is találni a jelenleg forgalmazott darabokból az üzletekben.

A szabályozás szerint, amikor egy dohányipari szereplő új terméket szeretne bevezetni a piacra, vagy a már elérhető terméken szeretne lényegi változást végrehajtani, annak azonnal egységes csomagolásba kell kerülnie. Éppen ezért a határidő közeledte megváltás a dohányipar számára. Mivel senkinek nem érdeke, hogy idő előtt váltson csomagolást, a termékfejlesztés minimálisra csökkent, a jelenleg elérhető termékek szinte mindegyike 2016 áprilisa előtt lett kifejlesztve, és alig-alig módosítottak rajtuk. Ezáltal Európa más pontjain már vannak jobb minőségű cigaretták is a piacon.

- írja a lap, melynek információi szerint az iparágon belül komoly téma az egységes csomagolásra történő váltás.

Az ízük azért még lehet más

A törvény azt bizonyos keretek között megengedi, hogy a dohánykeverékekhez hozzányúljanak a gyártók, hiszen a dohánylevél mezőgazdasági termék, és a termőterületnek évről évre más sajátosságai vannak.

A 24.hu piaci forrásai arról számoltak be, hogy az új szabályokkal két eszköz marad a gyártók kezében. Az egyik az ár, de árháborúba senki nem keveredik szívesen. A másik a termékfejlesztés, hiszen attól a ponttól kezdve már ténylegesen csak a minőség lesz a különbség a cigaretták között.

Nyilván valamekkora szerepe lesz a márkanévnek is, de a dobozokról minden eltűnik, ami korábban a márkához kapcsolódott.

Ilyen lehet az egységes csomagolás

Az egységes csomagolás ötlete Ausztráliából ered, ahol egy évtizeddel ezelőtt kutatást készítettek: reprezentatív mintán keresték a legkevésbé vonzó színt.

Így egy blue vagy gold néven eladott terméknek is egységesen zöld doboza lesz.

A szabályozás szerint:

  • egységesen zöld színű lesz a zacskó,
  • zöld lesz a doboz is.
  • A filter és a rúd találkozásánál, a mandzsettán jelenleg fel lehet tüntetni a márkajelzést, a jövőben ezt viszont csak egyformán, megadott betűtípussal és betűnagysággal, feketén lehet megtenni.
  • Az egészségvédelmi feliratok mellett ott van az egyszer használatos műanyag logó is, de a kormányrendelet értelmében csak jóval kevésbé feltűnő méretben és ugyanolyan betűkkel lehet feltüntetni rajta a márkanevet.

A dohányboltosoknak lesz a legkellemetlenebb

Hiába akárhány márka, a dohányboltosok az üzletekben ugyanazt a dobozt látják majd, és nehezebben találják meg, amit a vevő kért.

A gyártóknak érdeke, hogy segítsenek ebben a kereskedőknek, ezt különböző színű árjelzőkkel meg is teszik majd. Erre azért is lesz nagy szükség, mert Franciaországban, ahol már egységes csomagolásban árulják a dohánytermékeket, készült egy kutatás, ami arra jutott, hogy ha egy kereskedő 25 másodpercen belül nem találja meg a kért árut, akkor azt mondja, hogy nincsen. Ez pedig a gyártók mellett a fogyasztóknak sem jó.

- írják.

Címlapkép: Getty Images