A Hússzövetség adatai szerint a járványt megszenvedő vendéglátó (HORECA) szektorba szállító húsipari vállalkozások, elsősorban kis és közepes méretű üzemek, hatalmas forgalomesést voltak kénytelenek elkönyvelni 2020-ban, miközben a kiskereskedelmi láncokkal kapcsolatban lévő cégek értékesítése stabil maradt.
A készítménygyártók lényegesen nagyobb forgalom-visszaesést érzékeltek, mint a frisshús-értékesítők. Mindezek hatására a kis és közepes méretű húsipari cégek eredménye valószínűleg drasztikusan csökkent tavaly, míg a nagyobb méretű, elsősorban kiskereskedelembe értékesítő cégek szolid pozitív eredményt könyvelhettek el. A húsfeldolgozók költségeit alapvetően meghatározó élősertésárakban az elmúlt két évben hatalmas volt a hullámzás. A 2019-ben közel 50 százalékos éven belüli áremelkedést 2020-ban 30 százalékos csökkenés követte.
A 2021-es évről Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy az élősertés ára az idén néhány hét alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, és a folyamatnak várhatóan még nincs vége, mivel a takarmánygabonák ára az elmúlt félévben 50-70 százalékkal nőtt.
A hazai vendéglátó szektor nyitása bizonytalan, a nemzetközi turizmusból fakadó kereslet az idén biztosan hiányzik majd, ami tartós gondot jelent az ide értékesítő gyártóknak
- magyarázta Éder Tamás.
Az elnök szerint szerint az önköltségek növekedése elkerülhetetlenné teszi a húsiparban az értékesítési árak emelését, ebben a helyzetben a kereskedő partnerek és a fogyasztók megértését kérik az ágazat cégei. A szélsőséges alapanyag-ármozgás a korábbinál rugalmasabb értékesítési ármeghatározási gyakorlat kialakulását teszi szükségessé, mert a húsipari társaságok nem tudják a termékek árszintjét hosszabb távra garantálni.
A járványt a kiskereskedelem legtöbb ágazata megszenvedte, de Dászkál Fruzsina, a NielsenIQ senior tanácsadója szerint a napi fogyasztási cikkek (FMCG) piaca nem tartozott ezek közé.
A csemegepultos vásárlások aránya 35-ről 33 százalékra csökkent, míg a csomagolt termékeké 65-ről 67-re nőtt. A vizsgált húskészítmények között 2020-ban értékben a szalonna mutatta a legnagyobb növekedést 2019-hez képest: egyötödével nagyobb forgalmat regisztrált a piackutató. A mennyiségi forgalmi növekedés tekintetében a párizsi tört előre, 7 százalékkal több fogyott belőle a hazai kiskereskedelmi láncokban. Ezek mellett az előző évhez képest a virsli és a sonka termékcsoportok is mennyiségi növekedést mutattak
- világított rá a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe.
A húskészítmények között a legnagyobb szegmens a sonkáé: a 17 százalékos részesedésének megőrzése mellett egy százalékkal nagyobb mennyiséget adtak el belőle a hazai boltokban 2020-ban, miközben a forgalom értéke összege 13 százalékkal nőtt.
Nincs Húsvét sonka nélkül
A Hússzövetség adatai szerint háztartásonként 2,4 kilogramm húsvéti füstölt-főtt húskészítmény fogy az ünnep alatt. Ez összességében körülbelül 7-8000 tonnát jelent a húsvéti szezonban, 15 milliárd forint értékben. Mint azt kiemelték, a húsvéti sonka meghatározó része magyar termék, így a magyar sonkákhoz a boltokban hozzájuthatunk.
Ugyan a csemegepultok forgalma visszaszorulóban van és a diszkontok továbbra is erősödnek. Az önkiszolgáló szegmens a bolti forgalom egyharmadát teszi ki és tovább növekszik
- jegyezte meg a szövetség.
A gyorspácolt sonka 1500 Ft/kg áron kezdődik, a kötözött sonkák (testtájtól függően) 2500 Ft/kg áron kezdődnek és határ a csillagos ég. Függ az érlelés módjától, folyamatától, idejétől
- vázolták az árak alakulásár, majd kitértek arra is, hogy mire figyeljünk a vásárlás során.
A hús "bizalmi" termék, ezért mindenki olyan gyártótól, olyan forgalmazótól vegye meg az ünnepi asztalra valót, amelyben eddig nem csalódott. Kétes eredetű terméket, olyat, amelynek a címkéjén a gyártót nem tüntetik fel, ne vásároljon - a vásárláskor mindenki ellenőrizze a termék szavatossági idejét. Mindezek mellett figyeljenek a termék külseje és színe mellett a címkén található információkra. Tudni kell azt, hogy a gyorspácolt sonka és a hagyományos füstölt sonka esetében (ahogy az áruk is megkülönbözteti őket) mást várhatnak a terméktől. Figyeljen oda a vásárló, hogy ha már főtt a termék, akkor nem igényel otthoni hőkezelést
- hívta fel a vásárlók figyelmét a Hússzövetség.
Milyen árak várnak az áruházakban?
Mivel sokan még csak most készülnek az ünnep előtti nagy bevásárlásra, ezért megnéztük a nagyobb áruházak, mivel készülnek, mennyiért kínálják a húsvéti húsokat. Ehhez a Pénzcentrum online akciós újság gyűjteményét használtuk.
Ennek alapján azt látjuk, hogy az Aldi 1799 Ft/kg áron kínálja a füstölt combot, 1449 Ft/kg áron a fött, füstölt tarját, 1299 Ft/kg áron a füstölt csülköt. A kötözött lapockát 2649 Ft/kg áron vehetjük meg, a diósonkát pedig 3249 Ft/kg áron.
Az Auchan akciós újságában pedig a következő termékeket találjuk: füstölt, kötözött lapocka 1590 Ft/kg, füstölt, főtt sonka 1790 Ft/kg, füstölt hátsócsülök 1990 Ft/kg, illetve füstölt sonka 2590 Ft/kg.
A Spar online kínálatában a füstölt, főtt, felezett sertéstarja 1690-3590 Ft/kg között mozog, a füstölt-főtt csemege karaj 3590 Ft/kg, a füstölt-főtt sonka 2590 Ft/kg, a füstölt, főtt, göngyölt sertés császárszalonna pedig 2790 Ft/kg áron kapható. Illetve a különlegesebb ízek kedvelői a füstölt főtt fűszeres sertés diósonkát 3290 Ft/kg áron, a füstölt-főtt fűszeres tarját pedig szintén 3290 Ft/kg áron vásárolhatják meg.
A Tesco online ajánlata szerint a füstölt, főtt hátsó csülök 1090/kg, a kötözött lapocka 2690 Ft/kg, a frikandó sonak 3290 Ft/kg, a főtt, füstölt tarja 2690 Ft/kg, a Kőrishegyi sonka szintén 2690 Ft/kg, a füstölt és főtt sonka 1990 Ft/kg áron kapható.
Ahogy látjuk, széles a választék a különböző ünnepi húsok között, az árak pedig ennek mentén változnak. Ha van nem akarjuk az utolsó pillanatra hagyni az ünnepi bevásárlást, akkor érdemes a helyi üzletek kínálatát átböngészni és még most elintézni a húsvéti alapanyagok beszerzését. Hiszen így nem csak időt spórolhatunk, de a kialakult járványhelyzetben sem kell több órát a boltokban, zárt térben, sok emberrel együtt tölteni.
Címlapkép: Getty Images