Pénzcentrum: Ön ma, 2021-ben, a koronavírus-válság közepén milyen befektetési ötlettel érkezne a cápák elé?
Moldován András: Vakondháló fektető berendezés – gépesített fűvetővel.
Pénzcentrum: Nem sokkal korábban, Ön is hasonló cipőben járt az állattenyésztő-szoftverével, mint ma a játékosok vállalkozók a Cápák között műsorában. Mennyivel másabb ez a műfaj sikeres üzletemberként, mi a kulcsa egy jó bemutatkozásnak, milyen személyiség, milyen ötletébe fektet szívesen pénzt?
Moldován András: Nagyon rövid idő alatt kell nagyon szimpatikusnak válnia annak, aki pénzt akar. Erre 10 másodperc sincs. Utána a hármas bizonyosság jön – bizonyosság a termékben, a gyártóban és az értékesítőben. El kell hinnem, hogy nagyon jó az ötlet, hogy meg tudja hogyan kell megvalósítani, és hogy olyan személyiség, aki képes lesz végig vinni a projektet.
Pénzcentrum: A műsor történetében, melyik az a befektetése, amelyikre a legjobb szájízzel emlékszik, és melyik az, amelyik a legjobban sikerült, akár a mai napig is élő együttműködés?
Moldován András: A nyalóka befektetés Foltin Andrással és Régi Tamással! A számomra ők az igazi startupperek, a Lollipop pedig a legszebb történet. A kézműves nyalókákat gyártó vállalat ma is remekül működik, túléltük a covid-ot és már 11 országban kaphatóak a termékeink!
Pénzcentrum: Volt-e a műsor történetében olyan Kishal, akinek az esetében ma már bánja, hogy nem látott benne fantáziát, esetleg olyan, amit bán, hogy egy Cápa-társa happolta el?
Moldován András: Nem. Nem szeretek visszanézni, ami elmúlt az a számomra nincs.
Pénzcentrum: A műsorban gyakran előfordul, hogy egy vagy több Cápának is tetszik egy ötlet, és elkezdődik a befektetők között is egy verseny. Milyen tanácsa van a vállalkozás számára, milyen paraméterek mentén válasszák meg a befektetőiket, mit érdemes ilyenkor mérlegelni?
Moldován András: Az ebben a nagyon nehéz, hogy eljön valaki és van egy elképzelése, van valaki közöttünk, aki a legjobban tetszik neki. De a valóság nem mindig találkozik az álmokkal. Én befektettem volna Pesti Pipibe, de ő Leventét akarta, aki viszont elfogadhatatlanul sok részesedést kért. Szerintem az jöjjön el, aki miután jól felmérte, hogy melyikünk milyen típusú vállalkozásokat és milyen embereket kedvel úgy érzi, hogy szimpatikus lesz annak, akivel üzletet akar kötni.
Pénzcentrum: A műsorok korábbi adásaiban többször is elmondta, hogy sok Kishallal kapcsolatban nem érzi igazán az öko-irányvonalat, inkább csak amolyan marketingfogásnak tartja. A március elején műsorba kerülő adásban mégis öko-tisztítószerekbe fektetett be. Mit gondol, mikor releváns egy öko-ötlet és mikor csak inkább látszat vagy látszatnak tűnő?
Moldován András: Pont tőlük tanultam a mondást: Magyarországon vagy az a bio, amit arra higítottak, vagy amit arra hazudtak. Kemény, de érdekes megközelítés... Sajnos ebből az üzletből végül nem lett befektetés, a fiúk a műsort követő üzleti tárgyalások során már nem vállalták, amire a korábban még lelkesen igent mondtak. Van ilyen.
Pénzcentrum: Sertéstelepein mekkora hangsúlyt fektet az öko-ságra? Észrevétele szerint mennyire nagy erre ma az igény Magyarországon, mekkora lesz az elkövetkezendő 10 évben?
Moldován András: Az öko-ság nem értelmezhető fogalom. Az állatjólét viszont igen. A precíziós gazdálkodás jelenti a jövő megoldását, ez a hatékonyságnövelés egyetlen útja. Az Animalsoft Kft. Livestocker szoftvere éppen ebben nagyon jó. Én arra helyezem a hangsúlyt, hogy a lehető legjobban végezzem a munkámat, az állatok maximális tisztelete mellett. Ha ők jól érzik magukat, akkor biztosan a gazda is sikeres lesz!
Pénzcentrum: Befektetne úgy egy üzletbe, hogy az üzlettársai nem szimpatikusak Önnek, de az ötletük, vállalkozásuk bombaüzletnek tűnik? Milyen szempontokat mérlegel befektetései előtt?
Moldován András: Nem. Az életet jobban szeretem, mint a pénzt, a vidámság mindennél többet ér. Nekem az a fontos, hogy valami újszerű legyen és ha még ehhez környezettudatos is, akkor az maga a csoda. Ezért szerettem bele a Munch-ba!
Pénzcentrum: Mikor éri meg Ön szerint egy vállalkozásnak – relevánsan – befektetőket felkutatni, mit kell ahhoz letenni ma Magyarországon az asztalra, hogy befektetőktől forint tíz-, százmilliókat akarjon egy vállalkozás?
Moldován András: Ez nagyon egyszerű: amikor nulla hitelképesség mellett gyorsabban akarnak haladni, mint ahogyan organikusan tudnának és nem kell nagyobb tulajdonrészt adniuk a vállalkozásukból, mint amennyi már fájna az adott befektetésért cserébe. Az az érdekes, hogy bizonyos helyeken nagyon keveset, máshol viszont sokat. Ez tényleg az adott kockázati tőkealaptól és annak küldetésétől függ.
Az interjú ide kattintva folytatódik.
(Címlapkép: Hargitay Olivér; RTL Magyarország)