A járványhelyez felforgatta a gyümölcslé gyártók és forgalmazók életét is. Az elmúlt évben a járvány következményeként - valamennyi termékkategóriához hasonlóan - a gyümölcslevek forgalma is visszaesett az előző év forgalmához képest. Hogy miként alakult egészen pontosan az ágazat helyzet az elmúlt időszakban, arról a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetséget kérdezte a HelloVidék. A szövetség a magyarországi ásványvíz-palackozók több mint 95 százalékát, az üdítőital- és a gyümölcslégyártók mintegy 90 százalékát képviseli. Tagvállalatai évi mintegy 250 milliárd forint termelési értéket állítanak elő, és közvetlenül 4 ezer embert foglalkoztatnak Magyarországon.
A koronavírus nem kímélte az ágazatot
Bikfalvi Istvánné, a szövetség titkára szerint, tavaly az első negyedéves forgalom még az előző években kialakult trendeknek megfelelően alakult, azaz 2019. első negyedévéhez képest közel 10 százalékkal nőtt az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége.
A koronavírus márciusi megjelenését követően azonban a második negyedévben drasztikusan visszaesett az ágazat értékesítése a kereskedelmi egységekben, csökkent a fogyasztás, illetve lényegében lenullázódott a vendéglátóiparban. Ez a III. és IV. negyedévben javult ugyan, de még mindig nem érte el a 2020. év hasonló időszakának fogyasztását, így az éves eladások is alacsonyabbak voltak az előző évhez képest. Átalakult az értékesítés szerkezete is: a kisebb kiszerelések forgalma jelentősen lecsökkent, a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések iránti kereslet pedig emelkedett
- mondta Bikfalvi Istvánné, a szövetség titkára.
Kitért arra is, hogy a járvány okozta problémák következtében a negyedik negyedévben 10,2 százalékkal esett vissza az ágazat forgalma az előző év azonos időszakához képest:
- a természetes ásványvizek forgalma 13,3 százalékkal,
- az ízesített vizeké és szénsavas üdítőitaloké 5,9 százalékkal,
- a 100 százalékos gyümölcsleveké 10,9 százalékkal,
- a gyümölcsitaloké 7,6 százalékkal,
- a jegesteáké 13 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest
Az egyes termékkategóriák tavalyi forgalmáról elmondta, hogy 2019-hez képest a természetes ásványvizek forgalma 10,8 százalékkal, az ízesített vizeké és szénsavas üdítőitaloké 4,9 százalékkal, a 100 százalékos gyümölcsleveké 11,3 százalékkal, a gyümölcsitaloké 2,7 százalékkal, a jegesteáké 12,3 százalékkal csökkent.
Kérdésünkre külön kifejtette, hogy az egyes gyümölcslé kategóriák fogyasztásának a megoszlása a következő volt az elmúlt évben:
- 100 %-os gyümölcslevek: 16 %
- gyümölcs nektárok: 3,4 %
- gyümölcsitalok: 80,6 %
A gyümölcslevek fogyasztása (amelyekből a 2007-es csúcs évhez képest 35 százalékkal fogyott kevesebb 2013-ban) a 2014-ben megkezdett növekedés után 2019.évben összességében szintén nőtt, de nem egyforma mértékben. A szegmensen belül a 100 %-os gyümölcslevek (juice-k) forgalma 2018-hoz viszonyítva közel 9 %-al növekedett, a gyümölcsnektárok forgalma több, mint 10 százalékkal csökkent, a gyümölcsitalok piacának növekedése 7 százalék volt.
Tehát a legnépszerűbb termékek a gyümölcsitalok voltak. Ez talán annak köszönhető, hogy ugyan kevesebb gyümölcsszázalékot tartalmaznak, áruk mégis elérhető és megfizethető maradt a vásárlók számára. Pontos képet kapunk, ha megnézzük a nagyobb áruházak onlinek is elérhető kínálatát. Ehhez viszont fontos tudni, hogy a gyümölcsleveket több kategóriába sorolhatjuk, a termékek gyümölcslé tartalma alapján:
- gyümölcslevek, amelyek 100 %-ban gyümölcsből nyert italok,
- gyümölcsnektárok, amelyek gyümölcslé tartalma 25 – 50 % között változik,
- gyümölcsitalok, amelyek gyümölcslé tartalma legalább 12 %,
- üdítőitalok, amelyek gyümölcslé tartalma kevesebb, mint 12 %.
Ennek alapján a Tesco online kínálatában gyülölcsitalokat 1,5 literes kiszerelésben a legkedvezőbben már 179-279 Ft/liter áron vásárolhatunk, egy literes dobozos gyümölcsnektárt vagy 100%-os gyümölcslét pedig 339-469 Ft/liter áron vehetünk meg. Az Auchan online áruházában a gyümölcsitalok már 169 Ft/liter áron érhetjük el, a gyümölcslevek között 200 ml-es kiszereléseket is találunk, ezeket 319 forinttól kínálják. Az egy literes kiszerelések között viszont már drágább termékeket találunk, a 100%-os gyümölcslé itt már 669 Ft/liter áron kapható. A Spar online felületén a 100%-os gyümölcslé legolcsóbban 469 Ft/liter áron kapható. 1,5 literes gyümölcsitalokat már 249 forintért is vásárolhatunk, az egy literes változatok között pedig 239 forintért találjuk a legolcsóbbat.
A fejlesztések azért nem maradtak el
Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség közlése szerint, tagvállalataik tisztában vannak azzal, hogy felelősségel tartoznak termékeik minőségéért és a fogyasztók egészségért. Ennek megfelelően folyamatos termék innovációval, felelős reklámozással, a fogyasztók minél szélesebb körű tájékoztatásával járulnak hozzá a közös népegészségi célok eléréséhez.
Az elmúlt években a meglévő receptúrák átalakításával, illetve új, innovatív termékek bevezetésével folyamatosan csökkentették - a többi italszegmenshez hasonlóan - a gyümölcsitalok hozzáadott cukortartalmát, iiletve növelték a gyümölcsitalok gyümölcslé tartalmát. 2010- 2020 között összesn 43 százalékkal csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcsitalok átlagos cukor- és kalóriatartalma, illetve 23 százalékról 57 százalékra emelkedett a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok aránya az alkoholmentes italkategórián belül
- mondta el lapunknak Bikfalvi Istvánné, a szövetség titkára.
A nagyobb gyártók közül is akadtak olyanok, melyek újabb fejlesztéseket zártak le idén. Az Eckes-Granini Csoport és leányvállalatai (Magyarországon a SIÓ-Eckes) 2021-től egész Európában klímasemlegesek lettek, mivel teljes mértékben ellensúlyozzák károsanyag-kibocsátásukat. A hitelesített kompenzáció érdekében a teljes cégcsoport csatlakozott a brazíliai Portelben folyó nemzetközi klímavédelmi programhoz, amellyel évente a becslések szerint 17.872 hektár trópusi esőerdő megóvását támogatja az Amazonas-medencében.
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a SIÓ-Eckes már teljesen klímasemlegesen működik, ezzel ellensúlyozva ökológiai lábnyomát. Kitűzött célunk, hogy mérhető módon hozzájáruljunk az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez. A ClimatePartnerrel együttműködve a jövőben is egyre hatékonyabb és átfogóbb klímavédelmi intézkedések megvalósításán fogunk dolgozni
- mondta Kovács Ágnes, az Eckes-Granini Csoport Marketing és Innovációs vezetője.
Természetesen hazai szinteken is a fenntartható fejlődés stratégiája mentén haladunk. Az elmúlt években többek között biológiailag lebomló szívószálat vezettünk be, folyamatosan dolgozunk csomagolásaink még fenntarthatóbbá tételén, valamint működésünk 100%-ban megújuló energiára állt át és új vízszűrő berendezésünkkel körülbelül 20 százalékkal tudtuk csökkenteni szennyvíz kibocsátásunkat. Hisszük, hogy ezt a szemléletet beépítve a mindennapjainkba és a konkrét, mérhető tettekkel folyamatosan tudunk fejlődni
- tette hozzá.
Címlapkép: Getty Images