A szektor összes szereplője gőzerővel készül az utóbbi évek várhatóan legerősebb belföldi szezonjára: gyérítik a szúnyogokat a tavak környékén, sűrítik a vonatjáratokat, toborozzák a szállodai alkalmazottakat, ahogy a vendéglátóhelyek személyzetét is. Vendég is lesz: május eleje óta több mint 40 százalékkal emelkedett a nyári hónapokra beérkezett előfoglalások száma, írja a Pénzcentrum.
Ha a növekedés ilyen dinamikus marad, a főszezonban nehéz lesz már szállást találni a népszerű hazai nyaralóhelyeken - hívta fel a figyelmet a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). És a költekezésre sem lehet majd panasz, hiszen december 31-ig átjárhatóak maradnak a Szép-kártyák alszámlái, és marad az adókedvezmény is.
Érdemes azonban jól megnézni, hol költjük el a pénzünket, hiszen ahol zsúfoltság van, sok vendég és nagy meleg, ott sokkal nagyobb eséllyel találkozhatunk romlott étellel vagy itallal. A rutintalan vendéglátósok jóval hajlamosabbak a hibákra, amit az élelmiszerbiztonsági ellenőrzések is alátámasztanak.
Mutatjuk, hogyan ismerheted fel a veszélyes helyeket, hiszen az élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő vendéglátóhelyeknek lehetnek a fogyasztók által is észrevehető jelei:
- Ilyen lehet a túl alacsony forgalom, ami felveti a lassan forgó árukészlet kockázatát.
- Laikusok számára is szembetűnő lehet a takarítatlanság, az asztalok vagy az evőeszközök nem megfelelő tisztasága.
- A nem megfelelő tárolási körülmények, például a napra kitett élelmiszerek, szintén kockázatot jeleznek.
- Ezek mellett felkeltheti a figyelmet a kiszolgáló személyzet kifogásolható higiéniája, például szennyezett kéz, köröm vagy ruházat, továbbá az eszközhasználat hiánya az ételkészítés vagy a tálalás során.
- Ugyancsak érdemes elkerülni azokat a helyeket, ahol rovarok jelenléte tapasztalható
- tájékoztatta a Pénzcentrumot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.
Amennyiben mégis, felmerül, hogy a megvásárolt étel/élelmiszer romlott, esetleg nem kellően hőkezelt, azt semmi esetre nem szabad elfogyasztani! Javasolt a helyszínen vagy kiszállítás/elvitel esetén telefonon/e-mailben jelezni a vendéglátóhely felé a problémát. Amennyiben mégis enterális megbetegedés (pl. hányás, hasmenés tünetek) történt, feltétlenül orvoshoz kell fordulni.
Mindemellett a Nébih ingyenesen hívható ZöldSzámán (06-80-263-244) bárki bejelentheti, ha vásárláskor olyan szabálytalanságot tapasztal, amely veszélyeztetheti az élelmiszerláncot. A ZöldSzám a nap 24 órájában hívható. A bejelentést megteheti a Nébih Navigátor applikáción keresztül is.
Címlapkép: Getty Images