A megoldást Gerzsei Attila, a Gorenje Group Customer Service igazgatója szerint a vásárlói tudatosság növekedése, az okosgépek elterjedése és az internet alapú szervizszolgáltatások fejlesztése jelentheti.
Éjjel-nappal járattuk a gépeket az elmúlt egy évben
A pandémia alatt az otthon töltött idő és a napi szintű home office a készülékhasználati szokásainkat is átalakította. Míg egy család korábban csak heti 2-3 alkalommal indította be a mosogatógépét, addig 2020-ban akár naponta többször is sor kerülhetett erre. A porszívó és a hűtő is aktívabb használatnak volt kitéve, sok családnál pedig napi szinten ment a mosógép is. Bár sokan vásároltak új gépet 2020-ban, a megnövekedett használat miatt a közeljövőben sok gép cseréje is esedékes lesz, ugyanakkor egyes készülékek esetében ez már most is komoly piaci kihívást jelent.
Globális logisztikai kihívások
Gerzsei Attila szerint valójában mindegy, hogy telefonra, mosógépre vagy mosogatógépre van szükségünk, ugyanis ezekbe a készülékbe hasonló típusú elektronikai és egyéb alapanyagok, alapalkatrészek – pl. chipek, műanyagok – szükségesek, és jelenleg világszerte óriási hiány van ezekből az összetevőkből. A COVID-járvány első időszakában, 2020 tavaszán a háztartásigép-gyártók átlagosan 3-6 hónapos tartalékkészlettel rendelkeztek, azonban 2020 őszétől a készletek kifogyása komoly globális kihívást jelentett. Ázsiában ugyanis – ahol az alapanyag- és alkatrészgyártás java történik –, a járványügyi korlátozások miatt még mindig limitált kapacitással működnek a gyárak, ráadásul az ellátási láncok is lelassultak, a konténerárak megsokszorozódtak, így a szállítási nehézségek tovább fokozzák a vállalatoknál jelentkező készlethiányt, amelyen az sem segít, hogy az alapanyagok és alkatrészek ára is emelkedni kezdtek.
Kínában például a vírushelyzet javulása ellenére továbbra is jellemző, hogy napi 5 perc egészségügyi sétára lehet csak elhagyni a lakást, Ausztráliában pedig, ha meghibásodik egy mosogatógép, a szervizre akár heteket is várni kell, annak a javítása ugyanis nem tartozik az alapellátáshoz, mint például egy hibás hűtő vagy sütő megszerelése
A szakértő szerint a háztartási gépek közül Európa-szerte leginkább a mosogatógépek és a porszívók piacát érinti jelenleg a készlethiány, de a többi gép esetében is számítani kell arra, hogy már a karácsonyi időszakot megelőzően is jelentősen visszaeshet a termékkínálat.
Fontos a vásárlói tudatosság
Az alapanyag- és alkatrészárak, valamint a logisztikai költségek emelkedése várhatóan az európai, így a hazai piacon is a készülékárak emelkedéséhez fog vezetni 2022-ben. A háztartásoknak számolniuk kell várakozási idővel mind a készülékvásárlások, mind a szervizszolgáltatások terén. Gerzsei Attila szerint a jövőben mindenképpen felértékelődnek majd a készülékekhez kapcsolódó szolgáltatások, terméktámogatási megoldások, ugyanakkor kiemelten fontos lesz a vásárlói tudatosságunk növelése is: például, hogy ne csak az ár számítson egy-egy új készülék megvásárlásánál, hanem az is, hogy az adott készülék mennyire javítható, milyen terméktámogatás jár hozzá. „Ma már az új, modern gépek, és főleg az okoskészülékek esetében a hiba az esetek 30-40 százalékban akár távvezérléssel is megállapítható, nem ritkán még orvosolható is, ez pedig segíthet az esetlegesen felmerülő problémák gyorsabb megoldásába és a szervizszolgáltatások hatékonyabbá válásában. A készülékek rendszeres karbantartása szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy készülékünk problémamentesen üzemeljen” – tette hozzá a szakértő.
Címlapkép: Getty Images