Tízpercenként csörgött egy kaposvári benzinkút telefonja, mindenki az AdBlue adalékanyag miatt érdeklődött, még egy másik kútról is telefonáltak, ahol már hetekkel ezelőtt elfogyott a modern dízelautók egyik elengedhetetlen folyadéka. Ezen a kaposvári kúton sem kapható napok óta – derül ki a sonline.hu összeállításából, amit a 24.hu szúrt ki.
Európában fogytán vannak az AdBlue-készletek, az adalék gyártását pedig jóformán leállították. Az AdBlue legnagyobb termelője Európában a vágsellyei Duslo, amely ugyancsak kénytelen korlátozni a gyártást Az AdBlue-t az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használják, egyik legfontosabb szerepe a károsanyag-kibocsátás csökkentése.
Azok az erőforrások, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működhetnek. A magas földgázárak miatt nem fogadnak több megrendelést a vágsellyei Duslo vegyi üzemben, ez a dél-szlovákiai cég az ország egyik legnagyobb földgázfogyasztója, és Európa legnagyobb AdBlue-előállítója. A baj tehát már itt van.
Egy tetőfedő vállalkozó a kaposvári benzinkutakat járta, de sehol nem talált AdBlue adalékanyagot, így aztán lehet, hogy nem tud dolgozni, teherautója nem indul el AdBlue nélkül. Egy másik építőipari vállalkozó is gondban van: hat autót és három munkagépet kellene megtöltenie adalékanyaggal különben a járművek elektronikája letilt és nem tud dolgozni.
Berek Gábor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK ) Somogy megyei elnöke, valamint a Haladás Mezőgazdasági Zrt. vezérigazgatója elmondta:
a somogyi gazdálkodók többsége olyan traktorral és kombájnnal dolgozik, amelyek AdBlue nélkül nem működnek. Az adalékanyagra jelenleg is nagy szükség van, mert sok helyen talajelőkészítési, vetési, gyomirtási és aratási munkák zajlanak. Cégünknél évente mintegy 2000 litert használnak fel, a készletek azonban végesek.
Mészáros Ákos fuvarozó vállalkozó szerint az AdBlue-hiány leginkább azokat a kamionosokat érinti, akik nemzetközi utakon járnak, de belföldön is lehetnek majd problémák. Hozzátette, nem szeretne pánikot kelteni, de ha nem lehet adalékanyagot vásárolni, akkor hetek múlva leállhat a fuvarozás.
Egy dízeles személyautó egy AdBlue tankolással körülbelül 15–20 ezer kilométert is el tud menni, a kamionoknak viszont két, három gázolajtankolás után ezt az adalékanyagot is be kell tölteni a járműbe, magyarázta egy benzinkutakat üzemeltető cég vezetője.
Címlapkép: Getty Images