Van olyan sörfőzdetulajdonos, aki szerint az igazi nagy vendéglátóhely-bezárások még csak ez után következnek Budapesten, sok, kisebb ismertségű főzde pedig szinte biztosan csődbe fog menni. Az idei évről, a jövő évi kilátásokról és a hírhedt sörtörvényről beszélgetett a Pénzcentrum a Monyóval, a Szent Andrással, a HopToppal és a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének, valamint a Fóti Kézműves Sörfőzdének az elnökével.
Idén két lépcsőben élesedett a „sörtörvényként” elhíresült jogszabály. Milyen változásokat hozott ez 2021-ben, meghozta-e a várva várt áttörést a kisüzemi sörök piacán?
Monyo (Prischetzky Botond): Nagy változást nem hozott az életünkbe, nem kezdtek el tolongani a bárok, hogy MONYO-t, vagy másmilyen kraft sört szeretnének forgalmazni, különben törvényt szegnének. Jelenleg is nagyjából amennyi ügyvéd annyi féle értelmezése van a jogszabálynak, szóval nem egyszerű a helyzet. Ellenben, ha mi proaktívan kerestünk meg ezzel a törvénnyel olyan helyeket és rendezvényeket, ahova eddig lehetetlen volt bejutni, ott néhány esetben tapasztaltunk biztató jeleket és valahol már előrehaladott tárgyalások folynak, szóval hosszú távon remélhetőleg profitálnak a kisüzemi sörfőzdék a dologból, de valószínűleg még nem hozta meg azt a szintű “áttörést”, amit sokan vártak tőle.
Szent András (Bukovinszky Béla, Bukovinszky László): Láthatóan a multik lassítják is a folyamatot a vendéglátósok folyamatos félreinformálásával, szándékosan növelve azok bizonytalanságát. Összességében tehát, sajnos kézzelfogható eredményt nem hozott még. A kifutása a GVH és más hatósági szereplők munkájától függ, de többek közt a választási eredményektől is, azaz bárki is lesz kormányon, kérdés, hogy ebbe az ügybe bele akar e állni, és ha igen melyik oldalon.
HopTop (Ali Rawech Szami): Azt vesszük észre, hogy sok vendéglátóhely nem is tud arról, hogy élesedett az úgynevezett sörtörvény. Sokaknak ugyanúgy megvannak a sörmultikkal a szerződéseik, amiket teljesíteni akarnak, és félnek, hogyha másféle söröket is árulnának, akkor ez nem sikerülne. De persze vannak olyanok is, akik bár tudnak a sörtörvényről, úgy vélekednek, hogy őket ne kényszerítse senki arra, hogy milyen sört tartsanak csapon vagy a hűtőszekrényben. Pozitív viszont az, hogy tudunk olyanokról is, akik már régóta akartak tartani kisüzemi söröket, és nekik így most kicsit könnyebb ezt megoldani. További problémának látom azt is, hogy sok helyen, ahol ki vannak helyezve például a multik sörcsapjai, ezekre tilos feltenni más sört, több sörcsap vagy sörhűtő viszont már nem fél a helyiségekben. Próbálkoztunk azzal, hogy saját sörcsapokat helyezzünk ki, de sok vendéglátós fél, hogy van egy tervük, vállalásuk, ami nem jönne össze így. Azt látni kell, hogy a multiktól ingen komoly árengedményeket kapnak a helyek.
Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete (Gyenge Zsolt): Változó eredménnyel élesedett eddig a sörtörvény idén, sok olyan probléma is van, amit mi sem láttunk előre. Sok vendéglátóhelyen például, ahol eleve kisebb például a csapolt sör mennyisége, nem is igen lehetne megoldani a 20 százalékos kisüzemi rátát. Megint máshol viszont, ahol lehetőség lenne erre, ott a vendéglátóhelyek keresztbe fekszenek a törvénynek. Az egyesület tagjaitól olyan információink vannak, hogy egyes helyek nem hajlandóak addig betartani az új törvényt, amíg azt nem ellenőrzi a hatóság. Amíg nincs büntetés, addig fölösleges lépniük, így vélekednek. Ennek ellenére vannak persze pozitív példák is, sok helyen bővítik a választékot kisüzemi sörökkel. 2022 lesz az első teljes év, amikor már éles a törvény, viszont én azt gondolom, ameddig nem tud a hatóság érvény szerezni a törvénynek, addig komoly változások nem lesznek.
A tavalyi nehéz, lezárásokkal teli pandémiás év után mit hozott 2021? Hogyan alakultak a számok 2020, illetve 2019-hez képest? Maradt-e a webshop továbbra nagy húzóerő, esetleg csökkent vagy éppen tovább nőtt a szerepe?
Monyo: A 2021-es év a tavalyihoz hasonlóan szintén nagyon kemény volt. A harmadik és a negyedik hullám hatását továbbra is megérzi a vendéglátás és a turizmus, aminek igen nagy mértékben ki vannak téve a hazai főzdék. De mindezek ellenére a 2021-es év egy igazán nagy mérföldkő volt a MONYO Brewing életében. Idén nagyjából egy év tervezés és építkezés után végre elindult az új üzemünk a Gyömrői úton, ami Közép-Európa egyik legmodernebb sörüzeme jelenleg nagyjából évi 2.000.000 literes kapacitással. Nyáron elindult a saját, 1500 fős szabadtéri szórakozóhelyünk is a főzdénk kertjében, MONYO Land néven. Számos együttműködést (collab) valósítottunk meg ebben az évben is. Főztünk közösen sört például olyan neves főzdékkel, mint a Bevog, vagy az AKiA, de a Főzdeparkos barátainkkal közösen megalkotott pastry sour ale-re is nagyon büszkék vagyunk. Együttműködtünk (a teljesség igénye nélkül) a Foodpandával, a Roadster magazinnal, a Vida Borbirtokkal, a Racer Beans kávépörkölővel, az 1 Csepp Pálinkával és a Blind Chic. táskamárkával is. Bizakodásra ad okot, hogy idén már egy külföldi fesztiválra is újra ki tudtunk menni, illetve itthon is megrendezték többek közt a KRAFT Sörfesztivált a Dürer kertben.
A webshopunk mindig is nagy szerepet játszott a főzde életében, hiszen a saját csatornáinkon vagyunk a legerősebbek.A lezárások alatt, akik nem tudták a kedvenc söreiket egy hangulatos helyen elfogyasztani, azok az online térben oldottak meg ugyanezt, ez minden egyes lezárásnál, vagy Covid hullámnál szemmel láthatóan látszott. Folyamatosan figyeltük, elemeztük és fejlesztettük, így a feloldások után is tovább nőtt a szerepe.
Szent András: 2020-hoz képest literben 20% feletti, árbevételben 30% feletti növekedést sikerült elérni. Ez literben a 2019-es értékesítési számokhoz való visszatérést jelentette. A különböző értékesítési csatornákon nagyon eltérő tendenciákat tapasztaltunk, sok ügyfél bezárt, vagy erősen visszaesett, ezeket újakkal kellett pótolni. A webshopos értékesítés szerepe továbbra is komoly, a pandémia első hulláma óta nem csitul. Nehéz műfaj ez a sörfőzdék számára, különösen a logisztikai nehézségek miatt, de jó megoldások esetén hasznos értékesítési csatorna.
HopTop: Nehéz év az idei is, országosan elég nehéz nekünk a kiszállítás, úgyhogy a vendéglátó-szektorban Budapestre koncentrálódtunk, de itt meg borzasztó sok pub és kocsma zárt be. Azt mondhatom, most lehet csak igazán érezni és látni, hogy mennyien zártak be a pandémia óta. Ezért egyfelől valóban sokat koncentráltunk a webshopunkra, új termékeket hoztunk létre, illetve a kiskereskedelmi érdekeltségeinkre is nagy hangsúlyt fektettünk. Ezzel így sikerült is valamekkora növekedést elérnünk 2019-2020-hoz képest, de persze itt nem olyan magas a bázis, ennél jóval nagyobb mértékben kellene fejlődnünk. Az biztosan jó lett volna, ha a vendéglátóipar nem esik ki szinte teljesen.
Azt gondolom viszont, hogy a jövő év még keményebb lesz, még több szereplő fogja bedobni a törölközőt. Sokan például Budapesten biztosan építettek már a külföldiekre, de ők nem hiszem, hogy egyből tömegeivel jönnek majd vissza, azt gondolom itt még rengeteg hely be fog zárni.
Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete: Mivel az egyesület igen kis költségvetéssel működik, egzakt számaink nincsenek. Annyi érezhető volt, hogy kicsit jobb volt már az idei szezon, mint a tavalyi, kevesebb lezárás volt, a vendéglátóhelyekre is kezdett visszatérni az élet, megtartották pár fesztivált is. Viszont azt is látni, hogy egyre másra mennek tönkre a kisüzemi sörfőzdék, kiváltképp azok, ahol nincs tőketartalék, illetve nem áll több lábon a főzde. Az viszont biztos, hogy akinek már van kész és jól működő webshopja, az nagyon hasznos ezekben az időkben.
Címlapkép: Getty Images