Az egyre fokozódó inflációs helyzet miatt, közelítve az év végéhez, a Pénzcentrumon annak jártak utána, hogy az elmúlt három évben hogyan érintette a magyar lakosságot az árak egyre nagyobb mértékű eldurranása. Kíváncsiak voltak arra, hogy az ez idő alatt a legjobban dráguló termékek mennyibe kerültek átlagosan 2018-ban, és mennyibe 2021-ben. Mindezek mellett pedig megnéztük azt is, hogy mekkora átlagosa nettó keresettel számolhattak a magyarok 2018-ban, illetve idén. Az elemzésükben található termékek és szolgáltatások árváltozásait a KSH minden hónapban közzétett, több mint 170 elemet tartalmazó adatsorából számolták ki. (A 2018-ra vonatkozó árak 12 hónap átlagából kerültek kiszámításra, míg a 2021-esek 11 hónap átlagából jöttek össze. Az adott évre vonatkozó átlagos nettó keresetek szintén a KSH adataiból vették, a 2018-as adatok az I-IV. negyedévre vonatkoznak, míg a 2021-esek értelemszerűen az I-III. negyedévre.)
A Pénzcentrum összesítéséből kiderült, hogy a magyar boltokban található olyan termék, ami három év alatt, 2018-2021 között nem kevesebb mint 87 (!) százalékkal drágult.
Ezáltal az elmúlt három év legbrutálisabban dráguló termékének járó címét nem más, mint a +- 6D műanyag szemüveglencse mondhatja magáénak.
Ennek a terméknek az átlagára 2018-ban 6 068 forint volt, idén viszont már átlagosan 9 652 forintot kell kiperkálni érte. Ezzel a teljesítménnyel egyértelműen a szemüveglencse volt a legdrasztikusabb árdráguláson keresztülmenő termék. A képzeletbeli dobogó második fokára az egy kilogrammos kiszerelésű, finomított étkezési só (kivéve tengeri só) állhat. Ez a termék 59 százalékos dráguláson ment át, 2018-ban átlagosan 97 forintba került, de 2021-ben már 151-be.
Ugyancsak hajmeresztő mértékben drágult a dohány is az elmúlt években.
A csúcsdrágulók harmadik fokára a Pall Mall cigarettadohány (blue, 40g) léphetett, a maga 55 százalékos áremelkedésével. Három éve egy ilyen csomag dohányért átlagosan 1 480 forintot kellett fizetni, idén viszont már 2 254-et. A dobogóról nem sokkal marad le listánk negyedik helyezettje, egyben az utolsó olyan termék, aminek több mint 50 (!) százalékkal emelkedett az ára 3 év alatt. A 14 karátos aranyból készült sima és mintás karikagyűrű grammja összességében 52 százalékos dráguláson ment keresztül. Ez pedig azt jelenti, hogy míg 2018-ban ezért 18 607 forintot kellett kifizetni, addig 2021-ben átlagosan már 27 563-at.
A cikk folytatása a Pénzcenrumon olvasható!
Címlapkép: Getty Images