A koronavírus-járvány ugyan komoly változásokat hozott a mezőgazdaságban is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai agrár- és élelmiszeripari vállalatok sokkal érdeklődőbbek lettek a chatbot alapú digitális technológiák iránt. Az innovátor agrárcégek után, amelyek már a világjárvány előtt elindultak a digitalizáció irányába, 2021-ben az ún. early adapterek, vagy korai alkalmazkodók is nagyot léptek előre ezen a területen, közölte az öt éve működő, Magyarországon a chatbot építéssel és a nagyvállalatok belső kommunikációjával elsőként foglalkozó fejlesztő cég, a Talk-A-Bot kommunikációs vezetője. Tóth István az Agrárszektornak összegezte a 2021-es év tapasztalatait a mezőgazdasági ágazatból.
Versenyképesség-növelés chatbottal
Ügyfeleink között egy tucat agrár- és élelmiszeripari vállalat van, összárbevételük meghaladja a 100 milliárd forintot. Köztük van piacvezető malomipari vállalatként a GoodMills, a szupermarketek polcairól sokak számára ismerős Eisberg, vagy a népszerű tésztamárkát előállító Gyermelyi csoport is
– ismertette Tóth István.
A szakember szerint meglepő lehet, de az agrárcégek első lépésként nem az értékesítési volumenük növelésére használták a Talk-A-Bot által kínált technológiát, jóllehet a chatbot mostanra már mind a webshopok által kínált áru-, mind pedig a bankok által kínált pénzügyi szolgáltatások terén bizonyított már. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rendkívül kompetitív piacon dolgozó agrárvállalatok első lépésként versenyképességük növelése érdekében a belső hatékonyság fejlesztése mellett döntöttek a chatbot alkalmazása kapcsán. Tóth István elmondta, hogy az agrárcégek mindenekelőtt az alkalmazotti lojalitás, a munkaerő biztosítása és megtartása céljából ismerkedtek meg és vezették be a Talk-A-Bot chatbot alapú belső kommunikációs megoldását, a CHEQ-et. Ezek a vállalatok felismerték a pandémia egyik tanulságát: azt, hogy a termelési volumen fenntartása érdekében nélkülözhetetlen munkaerő biztosításához a belső kommunikáció kulcsfontosságú, mára pedig üzletileg is kritikus területté vált – tette hozzá Tóth István.Felpörgött a belső kommunikáció és a toborzás
2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfelei több, mint ezer alkalommal küldtek ki belső kommunikációs üzenetet, ami 50%-kal haladta meg a 2020-as év közleményintenzitását. A belső üzenetek között már nem csak az évfordulós köszöntők, vagy a műszakos információk, de a cég életében bekövetkező változások, a vezetői indoklások és a kezdeményezések háttereiről szóló beszámolók is helyt kaptak. A tavalyi év kiemelkedő újdonsága a nyitott belső pozíciók és az új munkatárs ajánlása volt. Míg egy évvel korábban elenyésző volt ennek használata, addig 2021-ben több, mint 1500 ilyen jellegű munkatársi érdeklődés érkezett a chatboton keresztül.
Chatbottal a traktoron
Ahogy Tóth István fogalmazott, az agrárium olyan szektor, ahol az alkalmazottak zöme fizikai munkaerőnek számít, ráadásul a munkatársak gyakran földrajzilag egymástól távol eső területeken, telephelyeken dolgoznak, avagy folyamatosan mozgásban vannak az utakon, vagy épp a földeken. Az esetek többségében nekik nincs se céges laptopjuk, se email-címük, sőt, a legtöbb helyen nem kapnak céges mobiltelefont sem. A nyugaton már jól ismert BYOD, azaz bring your own device – vagyis szó szerint a "hozd a saját eszközöd"-elv – alapján a vállalatok a dolgozók saját tulajdonú telefonjain oldják meg a kapcsolattartást egy könnyen kezelhető, kétirányú megoldás révén.
Ilyen a CHEQ is, melyen keresztül könnyen elérhetőek a szabályzatok, az üzenetek, a friss és statikus információk, akár a két ünnep közötti leállás során, a maradék beigli vagy virsli evése közben is
– magyarázta Tóth István.
2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfeleinél dolgozó alkalmazottak 60%-a használta aktívan a chatbot alapú megoldást, ami – figyelembe véve az elmúlt időszak piaci turbulenciáját – szép eredménynek mondható. A cégektől a dolgozók felé küldött üzenetek ráadásul 3 órán belül 90%-os olvasottságot értek el, ami még irodai környezetben is gyorsnak mondható.
A teljes cikk itt folytatódik.
Címlapkép: Getty Images