Bár az autóiparnak 2020-ban nehéz éve volt a koronavírus-járvány miatt, ami egyrészt hatással volt az újonnan forgalomba helyezett autók számára, másrészt pedig a világszerte problémát jelentő alapanyaghiány jelentett problémát, ezzel szemben az elektromos autók piaca nem érezte meg a Covid-gazdasági hatásait.
2020-hoz képest 2021. január és szeptembere között Magyarországon 62 százalékkal több elektromos autót, értékesítettek, ami rekord értéknek számít, ezzel együtt pedig az engedélyköteles töltőberendezések is megtöbbszöröződtek hazánkban.
Kíváncsiak voltunk arra, hogyan alakult a vidéki elektromos és hibrid autók iránti kereslet hazánkban, ezért megkerestünk márkaképviseleteket, hogy osszák meg velünk tapasztalataikat.
A Nissan részéről Reizer Levente PR és e-Mobilitás Igazgató válaszolt kérdéseinkre. 2021-ben az elektromos autók 56%-a Pest megyében kelt el a Datahouse adatai szerint. Ez a koncentráció két fő oknak köszönhető: egyrészt a fővárosban magasabb az életszínvonal, másrészt a zöld rendszámok adta előnyök (ingyenes parkolás) itt érvényesülnek leginkább. Vidéken relatíve egyenlített a forgalom, de sorrendben a következő forgalomba helyezési számok születtek 2021-ben (minden márkára vetítve): Bács-Kiskun 188, Győr-Moson-Sopron 184, Hajdu-Bihar 167, Fejér 166, Baranya 131, Borsod-Abaúj-Zemplén 128 és jónéhány megyében kb. 100 db autó fogyott.
Bár az elektromos autó értékesítés nagyot nőtt 2021-ben az előző évhez képest (elérve a 4.311 autót, ami 41%-os növekedés), illetve 2021 volt az első év, amikor megelőzte a konnektorból tölthető hibrideket, de még így is 4x több hibrid autó talált gazdára, mint elektromos – a lágyhibrideket nem számítva.
A Top3 elektromos autó az előző évben: (1) a Kia e-Niro, (2) a Nissan LEAF illetve (3) a Hyundai Kona, viszont a cégautó piacon már a LEAF a legeladottabb (e-Niro a második, Kona a harmadik).
A Porsche és a Bentley márkákkal kapcsolatban Árvay Péter marketingvezető nyilatkozott, mivel ennek a két márkának importőre a Porsche Inter Auto Hungaria Kft. A legtöbb ügyfelük nem magánszemélyként vásárolja az autóját, emiatt a fővárosi vs vidéki arányt nem tudja sajnos megmondani. A 2021-es évben értékesített 306 Porschéból 45 elektromos, illetve 77 hibrid modell került átadásra, a 15 Bentleyből pedig 2 db hibrid modellt vásároltak. Változó, hogy ki milyen konstrukcióban vásárol. Vannak természetesen, akiknek az autóját beszámítják egy újba, sokan valamilyen finanszírozási konstrukcióban vásárolnak, de természetesen van, aki anélkül vesz náluk autót.
A Kia részéről Rusótzky Viktória PR vezető válaszolt kérdéseinkre. Az elektromos autók iránti kereslet forgalomba helyezés alapján egyértelműen Budapestre koncentrálódik.
A hibrid és mild hibrid népszerűbb a piacon, a Kián belül e-Niroóál az elektromos verzió viszont veri a hibridet tényleges szerződések tekintetében. Az ügyfelek közül a régi autók beszámítását nem sokan veszik igénybe, a többi ügyfél készpénzzel vagy hitelből fedezi a vásárlást.
A következő nyilatkozónk, bár kérdéseinkre válaszolt, de kifejezett kérése volt, hogy ne tüntessük fel a márkanevet, viszont ettől függetlenül is, hasznos információkhoz jutottunk. Náluk egyértelműen Budapest a fő felvevő piac elektromosautó tekintetben, azonban meg kell jegyezni, hogy a nagyobb megyeszékhelyek egyre erősödnek ebben a tekintetben: Pécs, Győr, Kecskemét és ezek vonzáskörzete, ahol nagyobb forgalom tapasztalható.
Kategóriánként eltér, azonban a Hybridről kevésbé tudnak nyilatkozni, hiszen a klasszikus értelemben vett Hybrid autót nem forgalmaznak. A kínálatukban jelenleg egy teljesen elektromos modell, valamint több Mild-Hybrid modell található. Ez utóbbiaknak azonban nem a legfontosabb szempontja a vásárlásnál a Mild-Hybrid mivoltuk. Ügyfelenként változó, hogy ki, milyen fizetési megoldással vásárolja meg elektromos autóját.
A Toyota megkeresésünkre weboldalukra invitált minket, ahol egyik hivatalos sajtóközleményükből megtudtuk, hogy 2021-ben a legtöbb új autó a magyar utakon Toyota volt. Addig míg 2020-ban a hazai újautóértékesítések alig 8 százalékát jelentették az elektromos autók, addig 2021-ben ez a szám 37 százalékra emelkedett (személyautókra vetítve 46 százalék). A 37 százalék 19 százalékban lágy hibridekből, 11 százalékban az öntöltő hibridekből, 3 százalékban pedig a plug-in hibridekből áll össze. A Toyota és a Lexus márka a részben vagy teljesen elektromos újautó értékesítéseknek a 21,6%-át jegyezte.
A kérdés csak az, hogy vajon merre halad az elektromos autók piaca? Mégis milyen intézkedések segítik előre vetíteni az elektromobilitást? 2022. január 1-től érvénybe lépett a TNM rendelet, ami meghatározza, hogy ettől az évtől kezdve kötelező lesz elektromos-töltőpontokat telepíteni vagy a későbbi töltőtelepítésekhez csatlakozópontokat biztosítani az újonnan épített vagy felújított ingatlanokban. A mai lakóházi ingatlanoknál már alapkövetelménynek számít, hogy villanyautó-töltőpontokat alakítsanak ki.
Címlapkép: Getty Images