Egyre több ilyen autó lesz a magyar utakon: mégis, ki tudja ezt megfizetni?

Bódogh Gabriella 2022. január 26. 14:00
Az autóipar jelentős átalakuláson megy át, melynek többek között egyik oka a koronavírus-válság, másrészt pedig az, hogy szép lassan egyre nagyobb teret kapnak az elektromos és hibrid autók. A HelloVidék megkeresett márkaképviseleteket, hogy megtudjuk mekkora kereslet van vidéken a villanyautókra.

Bár az autóiparnak 2020-ban nehéz éve volt a koronavírus-járvány miatt, ami egyrészt hatással volt az újonnan forgalomba helyezett autók számára, másrészt pedig a világszerte problémát jelentő alapanyaghiány jelentett problémát, ezzel szemben az elektromos autók piaca nem érezte meg a Covid-gazdasági hatásait.

Kíváncsiak voltunk arra, hogyan alakult a vidéki elektromos és hibrid autók iránti kereslet hazánkban, ezért megkerestünk márkaképviseleteket, hogy osszák meg velünk tapasztalataikat.

A Nissan részéről Reizer Levente PR és e-Mobilitás Igazgató válaszolt kérdéseinkre. 2021-ben az elektromos autók 56%-a Pest megyében kelt el a Datahouse adatai szerint. Ez a koncentráció két fő oknak köszönhető: egyrészt a fővárosban magasabb az életszínvonal, másrészt a zöld rendszámok adta előnyök (ingyenes parkolás) itt érvényesülnek leginkább. Vidéken relatíve egyenlített a forgalom, de sorrendben a következő forgalomba helyezési számok születtek 2021-ben (minden márkára vetítve): Bács-Kiskun 188, Győr-Moson-Sopron 184, Hajdu-Bihar 167, Fejér 166, Baranya 131, Borsod-Abaúj-Zemplén 128 és jónéhány megyében kb. 100 db autó fogyott.

Bár az elektromos autó értékesítés nagyot nőtt 2021-ben az előző évhez képest (elérve a 4.311 autót, ami 41%-os növekedés), illetve 2021 volt az első év, amikor megelőzte a konnektorból tölthető hibrideket, de még így is 4x több hibrid autó talált gazdára, mint elektromos – a lágyhibrideket nem számítva.

A Porsche és a Bentley márkákkal kapcsolatban Árvay Péter marketingvezető nyilatkozott, mivel ennek a két márkának importőre a Porsche Inter Auto Hungaria Kft. A legtöbb ügyfelük nem magánszemélyként vásárolja az autóját, emiatt a fővárosi vs vidéki arányt nem tudja sajnos megmondani. A 2021-es évben értékesített 306 Porschéból 45 elektromos, illetve 77 hibrid modell került átadásra, a 15 Bentleyből pedig 2 db hibrid modellt vásároltak. Változó, hogy ki milyen konstrukcióban vásárol. Vannak természetesen, akiknek az autóját beszámítják egy újba, sokan valamilyen finanszírozási konstrukcióban vásárolnak, de természetesen van, aki anélkül vesz náluk autót.

A Kia részéről Rusótzky Viktória PR vezető válaszolt kérdéseinkre. Az elektromos autók iránti kereslet forgalomba helyezés alapján egyértelműen Budapestre koncentrálódik.

A hibrid és mild hibrid népszerűbb a piacon, a Kián belül e-Niroóál az elektromos verzió viszont veri a hibridet tényleges szerződések tekintetében. Az ügyfelek közül a régi autók beszámítását nem sokan veszik igénybe, a többi ügyfél készpénzzel vagy hitelből fedezi a vásárlást.

A következő nyilatkozónk, bár kérdéseinkre válaszolt, de kifejezett kérése volt, hogy ne tüntessük fel a márkanevet, viszont ettől függetlenül is, hasznos információkhoz jutottunk. Náluk egyértelműen Budapest a fő felvevő piac elektromosautó tekintetben, azonban meg kell jegyezni, hogy a nagyobb megyeszékhelyek egyre erősödnek ebben a tekintetben: Pécs, Győr, Kecskemét és ezek vonzáskörzete, ahol nagyobb forgalom tapasztalható.

Kategóriánként eltér, azonban a Hybridről kevésbé tudnak nyilatkozni, hiszen a klasszikus értelemben vett Hybrid autót nem forgalmaznak. A kínálatukban jelenleg egy teljesen elektromos modell, valamint több Mild-Hybrid modell található. Ez utóbbiaknak azonban nem a legfontosabb szempontja a vásárlásnál a Mild-Hybrid mivoltuk. Ügyfelenként változó, hogy ki, milyen fizetési megoldással vásárolja meg elektromos autóját.

A Toyota megkeresésünkre weboldalukra invitált minket, ahol egyik hivatalos sajtóközleményükből megtudtuk, hogy 2021-ben a legtöbb új autó a magyar utakon Toyota volt. Addig míg 2020-ban a hazai újautóértékesítések alig 8 százalékát jelentették az elektromos autók, addig 2021-ben ez a szám 37 százalékra emelkedett (személyautókra vetítve 46 százalék). A 37 százalék 19 százalékban lágy hibridekből, 11 százalékban az öntöltő hibridekből, 3 százalékban pedig a plug-in hibridekből áll össze. A Toyota és a Lexus márka a részben vagy teljesen elektromos újautó értékesítéseknek a 21,6%-át jegyezte.

A kérdés csak az, hogy vajon merre halad az elektromos autók piaca? Mégis milyen intézkedések segítik előre vetíteni az elektromobilitást? 2022. január 1-től érvénybe lépett a TNM rendelet, ami meghatározza, hogy ettől az évtől kezdve kötelező lesz elektromos-töltőpontokat telepíteni vagy a későbbi töltőtelepítésekhez csatlakozópontokat biztosítani az újonnan épített vagy felújított ingatlanokban. A mai lakóházi ingatlanoknál már alapkövetelménynek számít, hogy villanyautó-töltőpontokat alakítsanak ki.

Címlapkép: Getty Images