A 2021-es év az iparág számára egyértelműen a fellendülés időszaka volt. Ez alól egyetlen kivétel a gyári elsőszerelésű (original equipment, OE) szegmens volt, ahol a chiphiány miatt 8%-os csökkenést könyvelhettek el a gyártók.
Az új teherautó-gumiabroncs szegmensben jelentős, 25%-os növekedést értek el. A másodlagos piacon eladott abroncsok terén töretlen a vásárlói kedv: a személyautókra gyártott négyévszakos abroncsok iránti kereslet 35%-kal, a téli abroncsok iránt 9%-kal nőtt. A tehergépkocsi- és motorkerékpár-abroncsok másodlagos piaca 12%, illetve 14%-kal bővült.
A rendkívül kihívások ellenére - fejlődnek a járműtechnológiák, átalakulóban a mobilitás és a szabályozás is - a gyártók előtt egy sor lehetőség áll
- nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA főtitkára, hozzátéve, hogy szerinte a szektor ellenállónak bizonyult a világjárvány idején, és bizakodással tekinthetünk a pozitív tendencia folytatódása elé. A főtitkár asszony szerint a növekedés tartós lesz, és idén valószínűleg ismét elérhetjük a 2019-ben mért iparági kibocsátási volument.
A Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA)
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.
A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 7 vállalata - az Apollo, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli - képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 4 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt.
Az ágazatban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6,600, közvetve pedig több mint 15 ezer fő. A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág GDP 2%-át állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 529 milliárd forintot.
A szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA - a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett - segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással és -felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el.
A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához.
A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: GRSP Magyarország Egyesület és OBB (ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség), MASZSZ (Magyar Autós Szakmai Szövetség) és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogutója az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely az európai gumiabroncs-ipar központi szövetsége, és irodája Brüsszelben található.
Címlapkép: Getty Images