A tavalyi 1270 kilométernél hosszabb szakaszon indulhatnak útfelújítások őszig – nyilatkozta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak. A társaság igyekszik növelni a teljeskörű felújítások arányát.
Társaságunk országosan 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, fő- és mellékutat üzemeltet. Ekkora hálózat folyamatosan napi beavatkozásokat igényel. A közlekedők legfontosabb elvárása, hogy biztonságos és jó minőségű utakon vezethessenek. A mi célunk sem lehet más, mint hogy a rendelkezésünkre biztosított forrásokból minél jobban közelítsünk az autósok elvárásaihoz. A burkolat javítása három módon lehetséges: lokális javításokkal, vagyis kátyúzással; nagy felületű javításokkal, amikor több tíz vagy száz négyzetméteres egybefüggő felületeken avatkozunk be; és persze a teljes körű felújításokkal, amikor nemcsak a kopóréteg újul meg, hanem adott esetben a többi útréteg és az utak környezete is.
- közölte Szilvai József Attila, aki azt is hozzátette, hogy természetesen az a céluk, hogy a teljes körű felújítások aránya nőjön, hiszen azokkal lehet hosszú távon is jó minőségű utakat biztosítani, de annak a bekerülési költsége nem összehasonlítható a kátyúzási munkák volumenével.
A tervekkel kapcsolatban a Közút vezetője elmondta, hogy idén a tavalyihoz hasonló költségvetésből gazdálkodhatnak.
A 95 mérnökségünkön keresztül végzett burkolatjavításra közel 90 ezer tonna aszfalt felhasználását terveztük be több mint 8,9 milliárd forint értékben. Ezenkívül az alvállalkozóinkon keresztül végzett burkolatjavításra megközelítőleg 3 milliárd forintot terveztünk. A Magyar falu útfelújítási programban a 2021-esnél 5,5 milliárd forinttal többet, 16,5 milliárd forintot tudunk a burkolatfelújtásra fordítani. Ezek a legnagyobb tételek, de mivel 32 ezer kilométeres hálózatról és csaknem 6300 fős cégről beszélünk, a többi tevékenységünk is milliárdos tétel országos szinten.
- tette hozzá.
Címlapkép: Getty Images