Útfejlesztések Hajdú-Bihar megyében
Debrecen
A NIF beruházásában valósul meg a 471. sz. főút Debrecen belterületi szakaszának négysávosítása. A főút ezen szakaszát követő 4,5 km hosszú, 2x2 sávos külterületi, Hajdúsámsonig tartó szakaszát 2020 augusztusában adták át. Az induló projekt elkészültével a 471. sz. főút Hajdú-Bihar megyei szakaszának szinte egésze, vagyis több mint 30 km hosszú szakasza fog megújulni.
A megfelelő színvonalú, biztonságos közúti közlekedés biztosíthatósága érdekében megújul Debrecen belterületén a másodrendű főút Mátyás király utcától a Simon István utcáig tartó szakasza. A projekt keretében a 4908. jelű út, az Acsádi út belterületi szakaszának a felújítására, valamint több lakossági útnak a kiépítésére és felújítására is sor kerül. Mindemellett a főút négysávosításához kapcsolódóan több városi utca, illetve gyűjtőút csatlakozása jelzőlámpás csomóponttá történő átépítése is megvalósul, összesen nyolc helyen.
A beavatkozási szakaszon nyolc helyen építünk önálló parkoló területet, a főút mellett korszerű közvilágítás lesz. Megújulnak az utcabútorok (padok, hulladékgyűjtők) és a régi laktanya meglévő beton kerítését felhasználva, a növényfelületek növelése érdekében zöldfalat alakítunk ki
- olvasható a NIF híreiben.
A főút tekintetében az érdemi munkavégzés várhatóan 2022. III. negyedévében, az előkészítési munkálatokat, vagyis a kiviteli tervek elkészítését követően kezdődik meg és tervezetten 2024. III. negyedévében ér véget.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Debreceni Mélyépítő Holding Kft. – “KE-VÍZ 21” Zrt. – Zemplénkő Kft. végzi nettó 7.299.011.812 Ft forint értékben.
Négysávosra bővül a 33. sz. főút az ipari fejlesztési terület és az M35-ös autópálya között
A 33. sz. főút jelentős közúti forgalmat bonyolít le, így a kapacitásbővítés lehetővé teszi majd a forgalom eloszlását, és ezáltal a közlekedés biztonságosabbá válását is. A fejlesztés biztosítani fogja a jelenleg kialakítás alatt álló Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet gyorsabb megközelíthetőségét is.
A kivitelezés során 2,2 km hosszon történik meg a 33. sz. főút az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet és az M35 autópálya közötti szakasz meglévő 2×1 sávos részének 2×2 sávra bővítése. A főút részeként egy 2×2 sávos közúti híd és egy 1 sávos direkt ág átvezetése épül meg a 108 sz. vasútvonal felett, csomóponti ágak, új jelzőlámpás csomópontok, párhuzamos gyalog-kerékpárutak és mezőgazdasági földutak kialakításával
- derül ki a NIF híreiből.
A munkák során várhatóan 11 000 m3 hidraulikus kötőanyagú és 12 100 m3 bitumenes kötőanyagú pályaszerkezet épül meg. Kivitelezői feladat részét képezi továbbá 4 db jelzőlámpás csomópont kialakítása, a műtárgyak tekintetében pedig egy 95 m és egy 92 m hosszúságú, vasút feletti műtárgy építése is.
A 108-as vasútvonal feletti átvezetésre szolgáló direkt ág műtárgy háttöltésének kialakítása mintegy 1260 m3 üveghabból valósul meg. Ezt az innovatív, újszerű technológiát elsőként alkalmazzák ezen projekt esetében is.
A munkálatok jelenlegi szakaszában megkezdődtek a közműfeltárások, valamint a humuszleszedési, illetve a geodéziai, az erdőirtási és fakivágási tevékenységek zajlanak. Várhatóan 2023. év végén fejeződik be a beruházás.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Strabag Építőipari Zrt. végzi nettó 17,5 milliárd forint értékben.
Debrecen-Nyíregyháza, csomóponti ág Görbeházánál
A NIF Zrt. beruházásában megépül az M35 autópálya Debrecen-Nyíregyháza és a Nyíregyháza-Debrecen csomóponti ága Görbeházánál. A fejlesztés segíteni fogja a térség jobb elérhetőségét, mivel a Nyíregyháza irányából az M3 autópályán érkezők számára nyújt lehetőséget Debrecen irányába tovább haladni, és Debrecen felől az M35 autópályán, Nyíregyháza irányába az M3 autópályán történő továbbhaladást fogja biztosítani.
A 2015-ben, illetve 2018-ban elkészített kiviteli tervek szerint a Nyíregyháza – Debrecen és a Debrecen – Nyíregyháza irányú forgalom csomóponti összekötő ágainak kivitelezése keretében 1 db híd, illetve összesen mintegy 1 km hosszú út készül el. Ezen felül 1 db üzemi forduló épül meg (az M35 autópálya 3+070 km szelvény környezetében) segítve az autópálya üzemeltetési feladatainak ellátását, amihez a kiviteli terveket is jelen projekt részeként szükséges elkészíteni.
A fejlesztés során 96 000 m3 földet mozgatnak meg, 1 400 m3 hidraulikus kötőanyagú pályaszerkezet, továbbá 2 900 m3 bitumenes kötőanyagú pályaszerkezet és 5,1 km közúti visszatartó rendszer épül meg.
Jelenleg a kivitelezési munka megkezdéséhez szükséges előkészítő tevékenység (mint például a tervek felülvizsgálata, munkakezdéshez szükséges dokumentációk összeállítása) zajlik. A munka befejezése 2023 decemberére várható.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Zemplénkő Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft. végzi nettó 4 milliárd 889 millió forint értékben.
Útfejlesztések Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
Nyíregyháza
A NIF Zrt. beruházásában újabb belvárosi fejlesztést hajtanak végre Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyén, Nyíregyházán, ahol mint a nyugati irányú szállítmányozás egyik gócpontján, valamint egyetemvárosi státuszú megyeszékhelyen, a helyi gazdaság dinamikus növekedése miatt fejlesztések váltak szükségessé a város belterületi részein is. A vasútállomás közvetlen környezetében lévő Nagykörút kapacitásbővítését előirányzó beruházás alapkövét letették.
A beruházás során a Huszár sor és a Móricz Zsigmond utcát érintő nagykörúti szakasz – egybefüggően mintegy 1,2 km hosszú – meglévő, 2×1 sávos részének 2×2 sávosra történő kapacitásbővítése valósul meg. A fejlesztés továbbá 5 db jelzőlámpás csomópont és gyalog-kerékpárút, valamint az ezek átvezetését biztosító híd létesítését is magában foglalja. A projekt során az Érpataki főpályás keresztezésében a meglévő 2 db régi hídszerkezet helyett a 2×2 sávos út, járda, gyalog- és kerékpárút, valamint a 2 db lakossági utca becsatlakozását szolgáló, ezek méretigényéhez igazodó, „A” terhelési osztálynak megfelelő, mintegy 423 m2 pályafelületű, közel 60 m szélességű híd létesül. A közösségi közlekedés tekintetében a tervezési szakaszon 4 db autóbusz megállópár érintett.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt. és a Zemplénkő Kft. végzi nettó 5.578.144.901 forint értékben.
Vidéki útfelújítások Kelet-Magyarországon
Átfogó útfejlesztési csomagot tett közzé a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A Közbeszerzési Hatóság oldalán megjelent hirdetményben 7 régióban 62 útfelújítást részleteznek.
Az útfelújítások főképp vidéken, a kistelepüléseken élők mindennapjait könnyítik meg: a forgalombiztonság és a rövidebb utazási idők ugyanis hozzájárulnak a térségi központok, óvodák, iskolák, munkahelyek, közintézmények gyorsabb, kényelmesebb eléréséhez.
Az átfogó csomagban a következő projektek valósulnak meg, az alábbi kivitelezők munkájával:
- 3502 j. Tiszavasvári – Hajdúböszörmény összekötő út 4+006-8+022 km szelvények közötti szakasz – KE-VÍZ 21 Zrt.
- 3317 j. Hajdúnánás-Nyíregyháza összekötő út 34+360-40+171 km szelvények közötti szakasz – KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft.
- 4. sz. Budapest-Debrecen-Záhony I. rendű főút 128+716 km szelvény – STRABAG Általános Építő Kft.
- 4127 j. Beregdaróc-Fehérgyarmat-Csengersima ök. út 28+785-30+185 km szelvények közötti szakasz – KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft.
- 471 sz. Debrecen-Nyírbátor-Mátészalka II. rendű főút 73+026 km szelvény – STRABAG Általános Építő Kft.
- 4901 j. Téglás-Balkány összekötő út 11+660-17+815 km szelvény – KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft.
A gyorsforgalmi utak esetében erre számíthatunk 2022-ben:
- M3 autópálya új Debrecen-Józsa autópálya csomópont építése: az új csomópont projektelem keretében megépül egy új, teljes értékű, 2x2 sávos csomópont a hozzá kapcsolódó csomóponti ágakkal, közvilágítással, aminek várható befejezése 2022. júniusa.
- A 48. számú főút fejlesztése Debrecen és az országhatár között, baleseti gócoknál szintbeli csomópontok építésével, tervezetten 2022. márciusáig.
Címlapkép: Getty Images