1. Új nyomvonalú elkerülő épül Bátonyterenyén
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021. év elején adta ki a NIF Zrt. részére a Bátonyterenye-Kisterenye elkerülő út megépítésének feladatát, majd 2021 nyarán bővítette a műszaki tartalmat Bátonyterenye átkelési szakaszának korszerűsítésével és felújításával. Közel négyéves munka eredményeként indulhat el a beruházás legkésőbb nyár elején.
A 23. sz. főút Bátonyterenyét és övezetét érintő beruházása számos előnnyel jár, hiszen a projekt megvalósulását követően jelentős mértékben csökkenni fog a közlekedési balesetek kockázata a térségben. A települések rövidebb idő alatt lesznek elérhetők, továbbá az elkerülő út révén a belterületi szakaszok forgalma, és ezáltal a környezetterhelés is csökken majd
- írja a NIF híreiben.
A beruházás három fontos részből tevődik össze:
- Első részét képezi a 2,26 km hosszú átkelési szakasz felújítása. Az érintett szakasz 3 db szintbeni csomópont, 2 db műtárgy, 19 m támfal és 347 m hosszú kerékpárút építését is tartalmazza.
- A beruházás második eleme a 2,3 km hosszú Bátonyterenye elkerülő út megépítése.
- A beruházás harmadik eleme a Bátonyterenye észak-déli irányú összekötő út megépítése. Ez az összesen 2,19 km-es szakasz 2×1 sávos összekötő útként épül meg, és keresztezi az új elkerülőt.
Az elkerülő út és az észak-déli irányú összekötő út 4 db szintbeni csomópont, 6 db műtárgy, 2 db szintbeni vasúti átjáró, 392 m burkolt út és 215 m kerékpárút építését is tartalmazza.
A beruházás megvalósításához szükséges területek megszerzése várhatóan 2022 júliusában lezárul. A beruházást a NIF az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, hazai forrásból összesen 14,2 milliárd forint értékben valósítja meg. A kivitelezést a Colas Út Építőipari Zrt és a HE-DO Építő Zrt. konzorciuma végzi.
2. Megkezdődött Gyöngyös nyugati elkerülőjének építése
Sikeres közbeszerzési eljárást követően folytatódik az a két projektből álló fejlesztés, melynek eredményeképp Gyöngyös jelentős forgalmi terheléstől mentesül, és egyben magas színvonalú belvárosi útfelújításokon esik át.
A most induló beruházás során elvégzik a 2006-ban már megépített, a 2406. j. úttól tartó nyugati elkerülő út felújítását 2986 méteren, továbbá a felújított út folytatásaként 1539 méter hosszon épül új útszakasz, egészen a 3. sz. főútig, melyhez körforgalommal csatlakozik (nyugati elkerülő II. ütem). Az új szakaszon ezzel együtt összesen 3 körforgalom épül, ebből egy a már említett 2×2 sávos 3. sz. főút, a 3203 j. út és az elkerülő út turbó körforgalomú csomópontja, egy a 3. sz. főúttól északra tervezett belterületi utaknak ad csatlakozási lehetőséget, valamint egy, amely a Déli Külhatár utat és a 3203 j. utat csatlakoztatja be a 3. sz. főútra.
Két patakhíd is épül
Egy 12 m támaszközű patakhíd a Tarján-patak felett és egy 15 m támaszközű híd a Gyöngyös-patak felett. A projekt keretében felújítják továbbá a 3. sz. főúton található Nagy-patak hidat, melyen szigetelés- és burkolatcserét hajtanak végre. Javításra kerül a felszerkezet, új szegélyek beépítése valósul meg. Az út koronaszélessége jellemzően 10 m, útburkolat-szélessége jellemzően 7,5 m lesz. Megépül 2 db keresztező földút a Gyöngyös-Rédei víztározó déli részénél 182 m hosszban, valamint 2 db párhuzamos földút 325 m hosszban.
A projekt másik elemeként megvalósul a belterületi közútfejlesztések II. üteme, amely az engedélyköteles beavatkozásokat tartalmazza a 2406 j., a 24312 j. és a 24136 j. utakon.
A 2406 j. út (Damjanich János utca) Kálvária utca és Eötvös Loránd tér közötti szakaszán a Kálvária utcai csomópontot átépítik, a Damjanich utcát kiszélesítik, szervizútját átépítik. Parkolóhelyek létesülnek, valamint a Damjanich-Deák-Vachott utcák találkozásánál új körforgalmú csomópont épül.
A 2406 j. út (Kossuth Lajos utca) Petőfi Sándor utca és az Orczy kastély közötti szakaszán burkolatfelújítási munkálatokat végeznek el, melyek magában foglalják a szegélyépítéseket és cseréket. Új balra kanyarodó sáv kerül kialakításra az Orczy kastély előtt, mely a jelzőlámpa áthangolásával együtt valósul meg.
A 24312 j. út (Kossuth Lajos utca) Orczy kastély és a Vasút utca közötti szakaszán a burkolat teljes szélességében történő felújítása valósul meg, szükséges szegélycserékkel és helyenként teljes pályaszerkezet-cserével együtt.
A 24312 j. út Vasút utcai szakaszán a zöldfelületek megóvása érdekében szabályos parkolóhelyeket építenek ki. A 24136 j. út (Petőfi Sándor út) Korcsolyás Tamás és Őrálló utcák közötti szakaszán közvilágítással ellátott buszöböl és gyalogátkelőhely kerül kialakításra.
A belterületi utak és járdák hibáinak javításával csökken a zajterhelés és javul a közlekedésbiztonság. A problémás kereszteződésekben javul az áteresztő képesség: körforgalom épül és kibővülnek a forgalmi sávok. Korszerű buszmegállók és buszöblök létesülnek, melyek hozzájárulnak a tömegközlekedést igénybe vevők kényelméhez.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta:
A nyugati elkerülő befejezésével nagymértékben csökken a forgalom, a zaj- és levegőszennyezés, mérséklődnek a baleseti kockázatok a városban. A Gyöngyös északi-északkeleti vonzáskörzetébe tartozó településekről gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban lehet majd elérni az M3 autópályát. A kormány az új szakaszok építése mellett a meglévők felújításával is emeli a hazai közúthálózat szolgáltatási színvonalát. Gyöngyös térségében 2010 és 2022 között mintegy 180 kilométeren újulnak meg fő- és mellékutak több mint 15 milliárd forintból, köztük a 3-as főútból a város központjában leágazó 24-es főút huszonhat kilométeres összefüggő szakasza is Parádig.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója kiemelte:
Az induló fejlesztések nagy fellendülést hozhatnak Gyöngyös és az agglomerációba tartozó városok életébe. Hiszen azontúl, hogy a belterületi szakaszok felújítása vonzó városképet teremt, a turizmus erős fellendülését is elősegíti, a nyugati elkerülő felújítása és hiányzó szakaszának megépítése fontos tehermentesítő szerepet tölt be.
A beruházásokat a NIF az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, hazai forrásból, két különálló vállalkozási szerződés keretében, összesen 4.999.888.000 forint értékben valósítja meg. A kivitelezést a HE-DO Építő Zrt. és a Colas Út Építőipari Zrt. konzorciuma végzi.
3. Balesetveszélyes csomópontokat építenek körforgalommá a 31. számú főúton
A 31. sz. főúton megnövekedett személyi- és teherforgalom-, valamint a nem megfelelő geometriai kialakítások miatti, jelenlegi balesetveszélyes csomópontok az átépítést követően biztonságosabbá válnak és dinamikusabbá teszik a közlekedést.
Körforgalom épül Nagykátán a 31. sz főút és a 311. sz főút találkozásába, a Jászberényi út és a Kossuth Lajos utca kereszteződésébe, mely könnyebb és biztonságosabb áthaladást eredményez az erre közlekedők számára. Szintén körforgalom teszi majd dinamikusabbá a közlekedést Sülysápon is, a 31. sz főút és a 3105. j. út találkozásában, a Pesti út – Fő utca – Szent István tér csomópontjában.
Mindkét helyszínen egy 5,5 méteres belső körpályával és 17,5 méteres külső sugárral rendelkező körforgalom épül.
Mivel a körforgalmak sűrűn beépített belterületi szakaszon helyezkednek el, az új csomópontokat ezen körülményekhez igazodva alakítják ki. A helyszíni kötöttségek ellenére jól használható 4 ágú körforgalom épül Nagykátán és 3 ágú körforgalom épül Sülysápon, melyek teljes mértékben igazodnak majd a megváltozott forgalmi terheléshez.
Annak érdekében, hogy a gyalogos forgalmat is biztosítsák a járókelők számára széles gyalogjárdát, valamint a körforgalmi ágak elválasztó szigetein átvezetett gyalogos átkelőhelyeket alakítanak ki, Sülysápon három, Nagykátán két darabot.
A csomópontok átépítése és a megváltozott nyomvonal vezetés miatt szükségessé válik a meglévő oszloptranszformátor állomások átépítése is egy-egy kompakt transzformátorállomásra. Az átépítési munkálatok feltétele, hogy az állomások légvezetékeit földkábelekkel váltsák ki.
Ehhez kapcsolódóan a projekt részét képezi továbbá a kisfeszültségű szabadvezetékes hálózat és csatlakozóvezetékeinek kiváltása, valamit a hírközlő vezetékek és a közvilágítási berendezések átépítése és bővítése is.
Jelenleg mindkét helyszínen az épületek és közművek előzetes állapot felmérése zajlik, valamint elkezdődtek a bozót és cserje irtási munkák (előkészítő földmunkák: humuszolás), valamint a vállalkozó dolgozik a közmű vezetékek feltárásán, építésén és kiváltásán is.
A Magyar Közút Zrt. már több szakaszon el is készült a burkolatcserével és dolgozik a folytatáson. A nagykátai és a sülysápi körforgalmak megépítése szorosan összekapcsolódik a főút Pest megyei szakaszainak felújításával, hiszen ezek a kiegészítő fejlesztések teszik még biztonságosabbá a főutat.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a kapcsolódó beruházásokról azt mondta:
Társaságunk két a térséget érintő projekt előkészítésén is dolgozik. A 31. sz. főút Budapest és Nagykáta közötti, 46 km hosszú szakaszára a településeket elkerülő főútra vonatkozó tanulmánytervet készíttetünk és a tervezőnek 2023 I. negyedévre a környezetvédelmi engedélyt is meg kell szereznie a kiválasztott nyomvonalra. A 311. sz. főút Cegléd-Nagykáta 30 kilométeres szakászának 11.5 tonnás burkolatmegerősítéséhez a tervezőt közbeszereztettük. Jelenleg az ajánlatok értékelése zajlik.
A fejlesztések az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásban hazai forrásból valósulnak meg. A két körfogalom kivitelezője a KM Építő Kft. A nagykátai beruházás kivitelezésnek nettó értéke közel 350 millió, a sülysápi fejlesztésé pedig több mint 600 millió forint. A munkákat mindkét esetben jövő év nyaráig fejezi be a vállalkozó.
3. Ideiglenesen lezárják Tokajban a Bodrog-parti sétányt
A Tokaj-kör kerékpáros útvonal megvalósítása során a kivitelezést végző vállalkozó 2021 őszén elkészítette a kerékpárutat a Bodrog-parti sétánytól szintben elválasztó gabion falat. A párhuzamos beruházásban elkészült és nemrégiben átadott Bodrog-parti sétány azonban a gabion fallal érintett szakaszon a Tokaj-kör kerékpáros útvonal projekttel közös munkaterületen található.
A hídról levezető kerékpárút építési területe a gabion fal és a 3838. j. összekötő út által közbezárt terület, így az építési forgalom és a munkavégzés okozta esetleges omlásveszély miatt az érintett szakaszokon a Bodrog-parti sétányt a gyalogos forgalom elől biztonsági okokból lezárták 2022. április 7-től.
A gyalogosközlekedés korlátozása előreláthatólag ettől az időponttól számítva több hónapos időtartamig fennáll.
A NIF Zrt. folyamatos tájékoztatást nyújt a projektet érintő közúti és gyalogos forgalomkorlátozások változásaival kapcsolatosan.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai és uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést a „KE-VÍZ 21” Zrt. – ZEMPLÉNKŐ Kft. konzorcium végzi nettó 1,6 milliárd forint értékben.
Címlapkép: Getty Images