Hivatalos: fejlesztik az M7-es és M3-as autópályát, régóta vártak erre az autósok

HelloVidék 2022. május 6. 14:30
Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A HelloVidék a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségével válogatta össze a vidéket érintő idei útfejlesztéseket az Alföldön.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. A Közbeszerzési Hatóság oldalán megjelent hirdetményében hét régióban 62 útfelújítást részletez. Az útfelújítások vidéken a kistelepüléseken élők mindennapjait könnyítik meg: a forgalombiztonság és a rövidebb utazási idők nagyban hozzájárulnak a térségi központok, óvodák, iskolák, munkahelyek, közintézmények gyorsabb, kényelmesebb eléréséhez.

Az Észak-Alföld régió (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok megye) és a Dél-Alföld régió (Bács-Kiskun, Békés, Csongrád megye) is érintett:

  • 5105 jelű Apostag-Solt összekötő út 7+621-11+845 km szelvények között – Soltút Kft.
  • Jánoshalma, Bajai út, Rákóczi út-Dózsa György út csomópont – Duna Aszfalt Zrt.
  • 5217 jelű Szabadszállás-Kaskantyú ök. út 20+400-21+350 km szelvények között – Soltút Kft.
  • 5501 jelű Kelebia - Baja ök. út 52+100-53+800 km szelvények között – Soltút Kft.
  • 54117 jelű Rémi bek. út 0+960- 3+940 km szelvények között – Soltút Kft.
  • 4642 jelű Gyomaendrőd-Nagyszénás-Szentes összekötő út 3+910-5+590 km szelvények között – Duna Aszfalt Zrt.
  • 4244 jelű Sarkad-Doboz összekötő út 1+318-2+320 km szelvények között – Duna Aszfalt Zrt.
  • 5405 jelű Soltvadkert-Szeged összekötő út 51+510-53+910 km szelvények között – STRABAG Általános Építő Kft.
  • Békés megyében összesen 49 db buszmegálló burkolatának felújítása – Duna Aszfalt Zrt.
  • 51 sz. főút és az 52 sz. főút körforgalmi csomópont – STRABAG Általános Építő Kft.
  • Kecskemét, Akadémia körút - Nyíri út kereszteződése – Duna Aszfalt Zrt.
  • 3502 j. Tiszavasvári – Hajdúböszörmény összekötő út 4+006-8+022 km szelvények közötti szakasz – KE-VÍZ 21 Zrt.
  • 3225 j. Szolnok-Jászkisér összekötő út 2+268-4+134 km szelvények közötti szakasz – STRABAG Általános Építő Kft.
  • 4513 j. Csépa-Csongrád összekötő út 0+780-1+655 km szelvények közötti szakasz – Duna Aszfalt Zrt.
  • 3631 j. Tiszadob-Tiszavasvári összekötő út 5+414-6+414 km szelvények közötti szakasz – KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft.
  • 3826 j. Tiszatelek-Kék összekötő út 7+443-8+743 km szelvények közötti szakasz – KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft.
  • 4127 j. Beregdaróc-Fehérgyarmat-Csengersima összekötő út 39+400-41+400 km szelvények – KE-VÍZ 21 Zrt. és Zemplénkő Kft.
  • 4922 j. Győrtelek-Mérk összekötő út 0+000-5+000 km szelvények közötti szakasz – STRABAG Általános Építő Kft.

Lezárták a kerékpárutat a 441. számú főúton útépítés miatt

A Nagykőrös és Kecskemét között kerékpárral közlekedőknek fontos hír, hogy a 441 sz. főút felújítási munkálatai miatt az út melletti kerékpárutat (Nagykőrös Téglagyári utca-Kecskemét Katona Zsigmond utcák közötti szakaszon) lezárták 2023. október 31-ig.

A NIF Zrt. beruházásában a mintegy 10 kilométert érintő projektben a 441. sz. főút egy jelentős kecskeméti szakaszát négysávosra bővítik, emellett a 445-ös kecskeméti északi elkerülő és a nagykőrösi Téglagyári utca közötti 7,29 km-en a meglévő 2×1 sávos burkolatot megerősítik

- közölte a NIF híreiben.

Az út szélesítése miatt a jelenlegi kerékpárút újjáépítése szükséges. Az új kerékpárút a Téglagyár utcai csomóponttól indul, Katonatelep Gyökér utcáig a nyugati oldalon halad a továbbiakban is, azonban a Gyökér utcánál áthelyezésre kerül az út keleti oldalára.

A projekt a Térségi közúti beruházások (TKB) program keretében, hazai forrásból valósul meg.

Jelentős útfejlesztések az Alföldön 2022-ben

A Magyar Közút fejlesztési csomagjában az 52-es és a 46-os főút is fejlesztést kap, az Izsák-Kiskunfélegyháza összekötő úton több mint 20 kilométert tesznek rendbe. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közzétette a több régióra vonatkozó útfelújítási csomag közbeszerzési eredményét is.

A fejlesztések másodrendű főutakat is érintenek, miután a Kecskemét és Dunaföldvár közötti 52-es főút 13 kilométeren, míg a Törökszentmiklós, Endrőd és Mezőberény között húzódó 46-os főút 6,8 kilométeren újul meg.

A leghosszabb szakasz ugyanakkor az 5302-es Izsák-Kiskunfélegyháza összekötő úton kap fejlesztést, itt összesen mintegy 21 kilométert tesznek rendbe két projektben.

Ezek a projektek valósulnak meg:

  • 5302 jelű Izsák-Kiskunfélegyháza összekötő út 9+224-19+153 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 5302 jelű Izsák-Kiskunfélegyháza összekötő út 19+235-30+890 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 54102 jelű Bugaci bekötőút 2+079-15+600 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 5409 jelű Kiskunmajsa-Pusztamérges összekötő út 0+000-14+214 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 5404 jelű Bócsa - Kiskunmajsa összekötő út 12+000-27+250 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 4438 jelű Lökösháza-Kunágota összekötő út 5+167- 14+702 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 4444 jelű Gyula-Battonya-Mezőhegyes összekötő út 29+630-38+040 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 4434 jelű Gyula-Pitvaros-Makó összekötő út 6+640 -9+757 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 52-es jelű Kecskemét-Dunaföldvár másodrendű főút 5+000-18+000 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 8309 j. Gic-Sokorópátka-Ménfőcsanak összekötő út 15+600 - 17+000 km szelvények közötti szakasza - Colas Út Építőipari Zrt.
  • A 6801 j. Barcs - Berzence összekötő út 24+000 - 28+500 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • 8512 j. Csorna - Barbacs összekötő út 2+170 - 4+700 km szelvények közötti szakasza - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 8422 j. Dör-Rábapordány-Árpás összekötő út 8+390 - 13+791 km szelvények közötti szakasza - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 5218 jelű Kecskemét-Kerekegyháza ök. út 1+650-3+850 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 5414 jelű Jánoshalma - Borota ök. út 0+003-2+100 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 5312 jelű Kalocsa - Bácsalmás ök. út 34+397- 36+897 km szelvények között - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • 46-os Törökszentmiklós-Endrőd-Mezőberény másodrendű főút 0+000-2+645 km szelvények közötti szakasz - STRABAG Általános Építő Kft.
  • 46-os Törökszentmiklós-Endrőd-Mezőberény másodrendű főút 23+772-27+997 km szelvények közötti - burkolatfelújítási munkálatok elvégzése - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • A 8612 j. Beled-Pereszteg összekötő út 0+000-2+324 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • A 6535 j. Bonyhád-Tevel-Murga összekötő út 12+706-17+531 km szelvények közötti szakasza - EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft.
  • A 3634 j. Tiszaeszlár-Tamásbokor összekötő út 4+945- 7+864 km szelvény - KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt.
  • 2508 j. Ózd-Szilvásvárad összekötő út 3+347 - 5+880 km szelvény közötti szakasz - Colas Út Építőipari Zrt.

  • A 3719 j. Sátoraljaújhely-Hollóháza-Kéked összekötő út 5+900 - 14+200 kmszelvény közötti hidak felújítására - Colas Út Építőipari Zrt.
  • A 8412 j. Várkesző-Vönöck ök. út 21+590 - 22+650 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • A 7458 j. Kétvölgy-Szentgotthárd ök. út 3+750 - 4+200 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • A 8704 j. Rábahidvég-Kisunyom ök. út 9+810 - 10+900 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • A 8704 j. Rábahidvég-Kisunyom ök. út 9+310 - 9+810 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • A 7451 j. Magyarszombatfa-Csákánydoroszló ök. út 0+000 - 0+800 km szelvények közötti szakasza - STRABAG Általános Építő Kft.
  • A 3708 j. Hidasnémeti - Pálháza összekötő út 14+156- 28+636 km szelvény közötti mellékút - HE-DO Útépítő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
  • A 8604 j. Rábatamási - Szil - Vág összekötő út 3+764 - 7+717 km szelvények közötti szakaszának felújítására - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • A 8602 j. Szilsárkány-Magyarkeresztúr összekötő út 3+618 - 4+287 km szelvények közötti szakasza - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • A 8604 j. Rábatamási - Szil - Vág összekötő út 0+000 - 2+050 km szelvények közötti szakasza - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.
  • A 8513 j. Maglóca-Acsalag összekötő út 0+000 - 2+990 km szelvények közötti szakasza - Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.

Gyorsforgalmi szakaszok, csomópontok is épülnek 2022-ben az Alföldön

  • M3 autópálya új Debrecen-Józsa autópálya csomópont építése: az új csomópont projektelem keretében megépül egy új, teljes értékű, 2x2 sávos csomópont a hozzá kapcsolódó csomóponti ágakkal, közvilágítással, aminek várható befejezése 2022. júniusa.
  • Békéscsaba megközelítése M44 Szentkirály-Lakitelek 4,6 kilométer hosszú szakaszán, 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósul meg, 2024. februárjárig.
  • Szolnokon kanyarodó sávos csomópont kiépítése és jelzőlámpás forgalomirányítás bevezetése a Hetényi Géza Megyei Kórház Rendelőintézet országos közúti kapcsolatainak javítása 2022. novemberéig.

  • Jászberény elkerülő útjának harmadik üteme, 4,5 kilométeres szakaszon, 2022. augusztusáig.

  • Makó elkerülőjén, a Tótkomlósra vezető összekötő út csomópontjának körforgalmú csomóponttá történő átépítése történik meg, 2022. júniusáig.

Használható a 48. számú főút Debrecen és az országhatár között, egy körforgalom még épül

A főút 11,5 tonnás burkolatmegerősítésének és szélesítésének köszönhetően a közlekedők modern és biztonságos körülmények között használhatják az átépített útszakaszt.

Az út átadása kiemelten fontos volt, hiszen kapcsolódást jelent Debrecen, illetve a megye keleti részén lévő települések, valamint a román határ között.

A biztonságosabb közlekedés érdekében a baleseti gócpontoknál szintbeni csomópontok épültek. A párhuzamos szervizutaknak köszönhetően az eredetileg több mint 100 útcsatlakozásból 24 megszűnt, ezáltal pedig mérséklődnek a jövőben a baleseti kockázatok.

A projekt életében mérföldkőnek számít az a 2020-ban elrendelt kiegészítő feladat, amely alapján a Debreceni önkormányzat kérésének megfelelően a 48. számú főút Panoráma úti csomópontját, az építési engedélyben szereplő osztályozós csomópont helyett, körforgalommá kell átépíteni. Minderre a kerékpárosok balesetmentes közeledése érdekében volt szükség. Az új feladat miatt a projekt befejezési határideje 2022. május 31-re módosult.

A kivitelezés során mintegy 32 000 m3 aszfalt, valamint közel 50 000 m3 ckt beton került beépítésre, továbbá a főút mellett több mint 7,3 km burkolt szervizút épül, ami a helyi autósok biztonságos közlekedésén túl, elősegíti a kerékpáros közlekedést, illetve előkészíti a Panoráma úti körforgalom és a Vámospércs közötti távlati kerékpárúthoz való csatlakozást

- közölte a NIF.

2010 óta ezzel a román határszakaszon két új gyorsforgalmi kapcsolat jött létre, illetve tíz, hétvégi nyitvatartással működő határátkelő nyílt meg. Ennek része a Debrecen és Nyírábrány közötti 26,5 kilométer hosszú szakasz, amely most 18,5 milliárd forint európai uniós forrásból újult meg, és amivel az út biztonságosabb, nagyobb (11,5 tonnás) teherbírású lett.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásban európai uniós forrásból valósul meg. A munkát a „KE-VÍZ 21” Zrt. és ZEMPLÉNKŐ Kft. alkotta vállalkozói konzorciuma végzi nettó 12,5 milliárd forint értékben.

Címlapkép: Getty Images