Péntek délután érkezett a hivatalos megerősítés, miszerint Horvátországban 2023-tól bevezetik az eurót. Ennek a lépésnek milyen hatása lehet a szálláshelyek és a szolgáltatások áraira?
Ivana Herceg: Az euró hivatalos pénznemként való bevezetése - más országok tapasztalatai szerint is - olykor bizonytalanságokkal jár, hiszen általában felfelé kerekítenek, és ez hozzájárul az infláció emelkedéséhez. Éppen ezért az ezt szabályozó törvények középpontjában a fogyasztóvédelem áll.
Más országok tapasztalatai azt mutatják, hogy az euró bevezetése miatt az árszínvonal körülbelül 0,2 százalékkal emelkedik, ami azért nem annyira vészes, és a Horvát Nemzeti Bank számításai szerint Horvátországban is ez lesz a helyzet, válaszolt a Pénzcentrumnak.
A koronavírus-járvány a világ összes országát megrendítette, különösképpen azokat, melyek gazdasága jelentős mértékben épül a turizmus iparágára. Megközelítőleg mennyi turista látogat Horvátországba egy nyári szezonban, és mekkora veszteséget okozott a járvány?
2019-ben, ami rekordév volt a horvát turizmusban, Horvátország több mint 15 millió turistát fogadott a nyári hónapokban (június-szeptember). 2020. évben ez a szám 6,6 millióra csökkentek, de 2021-ben már ismét több mint 11 millió turistánk volt, ami azt jelenti, hogy az elmúlt szezonban az eddigi legjobb eredményeink 75%-át el tudtul érni, és reméljük, hogy idén még közelebb kerülünk ezekhez a számokhoz.
Az idei év elején nagyon úgy tűnt, hogy ebbe az irányba haladunk, a foglalási számok biztatóak voltak, és az első negyedév nagyszerű eredményeket hozott, ám az ukrajnai háború következtében megtorpant a lendület. Most azonban már a legtöbb piaci jelentés pozitív, így készen állunk egy újabb nagyszerű nyári szezonra.
Mennyi az aktív szálláshelyek száma, és hogyan alakulnak az árak a 2022-es szezonban? Egyes jelentések szerint átlagosan 30%-os áremelkedésre kell számítani, lehetséges ez?
Horvátországban a kereskedelmi szegmensben mintegy 117 ezer egységet tartanak nyilván, ami 1,2 millió ágyat jelent. A legtöbbet közülük háztartási létesítményekben regisztrálták, ezt követik a szállodai ágyak, majd a kempingek.
Ahogy a világon mindenütt, úgy Horvátországban is magasabb árakra számíthatunk egyes termékek és szolgáltatások esetében. Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a drága gáz szinte minden termék vagy szolgáltatás árába beépül; de nagyon fontos elmondani, hogy Horvátországban az egyik fő cél az egyes szolgáltatások minőségének emelése, és amíg a minőség követi az árat, addig az áremelkedés indokolt.
Honnan érkezik a legtöbb turista Horvátországba?
Hagyományosan a legnagyobb számban a német turisták érkeznek és éjszakáznak itt, kb. 20%, őket követik a hazai turisták, a szlovénok majd az osztrákok.
Magyarország hagyományosan a TOP10 piac között van számontartva, a Covid előtti számok azt mutatták, hogy több mint 640 ezer magyar választja Horvátországot nyaralási célpontnak, a rekordévben (2019.) több mint 3,2 millió vendégéjszakát töltöttek itt. Ezek a számok az elmúlt két évben csökkentek ugan, de örülünk, hogy Magyarország tavaly a külföldi piacok között a 6. helyen állt, 2,5 millió vendégéjszakával.
A magyarok hagyományosan fontos vendégeink, akik többnyire a családi szálláshelyeket és az autóval való érkezést részesítik előnyben. Bár többnyire egyénileg érkeznek az országba, az utóbbi években egyre nagyobb tendenciát tapasztalunk az online csatornákon keresztül történő szállásfoglalásban. A 2019. évi Tomas kutatás szerint a magyar turisták átlagos napi kiadása Horvátországban 83,03 euró (kb. 32 ezer forint - a szerk.), ennek nagy részét a szállásra, éttermi étkezésre és vásárlásra fordítják. Az úti cél tekintetében leginkább a tenger vonzza őket, de gyakran látogatják meg városainkat, sőt, a nemzeti parkjainkat is. A horvátországi nyaralásuk során inkább saját szervezésű utakra és kirándulásokra mennek. Az általuk leglátogatottabb régiók a Kvarner és Isztria, de az elmúlt két évben növekedést tapasztaltunk a déli régiókban, Split és környékén és különösen a hajós turizmusban.
Címlapkép: Getty Images