Naponta akár 3 ezer feladatot is kaphatnak országszerte a mentők, a hívások egyharmada pedig Budapestről és a környékéről érkezik. A régióban szolgálatot teljesítő mentők nem is győzik, ezért naponta 10-15 autót vezényelnek az ország más pontjairól a fővárosba. De még ezzel együtt is előfordul, hogy torlódnak a hívások, a mentőre jóval több mint 15 percet kell várni, írja a Népszava.
Az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője, Győrfi Pál megerősítette: a fővárosban jövő tavasszal indul ez a program, jelenleg a kerékpáros mentés feltételeinek kialakítása zajlik.
A tesztüzem heteken belül megkezdődhet. Terveik szerint a főváros belső, forgalmas területein találkozhatnak majd az emberek a kerékpáros elsősegélynyújtókkal. Kedvező tapasztalatok esetén ezt a mentési módszert akár más városokra is kiterjeszthetik.
A kommunikációs vezető válaszából kiderült, hogy a kerékpáros mentésről nemzetközi tapasztalatokat is begyűjtötte az OMSZ. Így tanulmányozták a nagy-britanniai, az amerikai és a kanadai hasonló szolgálatok gyakorlatát.
Norvégiában például csak alkalomszerűen, a nagyobb tömegrendezvényeken, fesztiválokon, koncerteken, utcai futóversenyeken vetik be a kerékpáros mentőket. A feladatuk elsősorban az elsősegélynyújtás, a sérült állapotának stabilizálása, amíg odaér a mentőautó. Franciaországban főként Párizs szűk utcáin dolgoznak a mentők sürgősségi kerékpárokon, mobil orvosi rendelőként működnek. Ott a forgalmi torlódások, vagy a sűrű gyalogos forgalom miatt mentőautóval megközelíthetetlen városrészekbe küldik a segítőket.
A betegekhez itt is mentőápoló, mentőtiszt illetve jól képzett önkéntes elsősegélynyújtók érkezhetnek az elektromos kerékpárokon.
Címlapkép: Getty Images