A Vezess.hu által megkérdezett oktatók szerint Budapesten és az ország nyugati felén 8-12 ezer forint között kell fizetni egy-egy 50 perces vezetésért, az ország közepén 8-9 ezret, míg a keleti határszélhez közelebbi szegényebb területeken 6-8 ezret. Vagyis
a pótórákkal könnyen 500-600 ezer forint közé is emelkedhet a B-kategóriás jogosítvány végső ára.
Nem csoda hát, hogy mióta a kata-törvény módosítása miatt jelentősen árat emeltek az autós iskolák, Budapesten és vidéken is azt tapasztalják, hogy csökkent a jogsira jelentkezők száma. Volt, aki a már befizetett vizsgadíját kérte vissza, átgondolta, nincs ennyi pénze, inkább abbahagyja az egészet.
Mi szeptember 1-től azonnal megemeltük 1500-2000 forinttal az óradíjat
– mondja Mészáros Zoltán, egy vidéki autós iskola vezetője a kata-törvény megváltoztatása miatt megnövekedő terheikre utalva. A kecskeméti oktató és mintegy száz kollégája országos demonstrációsorozatba kezdett a szakma megmentése és a jogosítványszerzés további drágulásának a megállítása érdekében.
Az elmúlt hetekben Tolna, Somogy, Zala, Csongrád és Vas megyékben demonstráltak autóikkal a szakoktatók.
Az anyagi terheik drasztikus növekedése és a tanulóik számának látványos visszaesése miatt sok oktató abbahagyja a szakmát, vagy éppen el sem kezdi. Az oktatók fő problémája, hogy 40 százalékát fogadják el a költségeiknek, és 60 százalék után adóznak, miközben számos “rokon szakmánál” 80 százalékot fogadnak el, miközben 20 után adóznak. Például a taxisok, buszosok, fuvarozók stb.
Azt mondják, hogy a taxik hatványozottabban igénybe vannak véve, miközben ennek pont az ellenkezője igaz, az autót még vezetni sem tudó tanulók járműhasználata veszi a legjobban igénybe az autókat
– közölte Mészáros Zoltán.
Címlapkép: Getty Images