Az energiaválság fennállása óta megnőtt a hiszékeny vásárlók átverésével próbálkozó csalók aránya. A hatóság szerint a trükkös hirdetések zöme a közösségi oldalakon jelenik meg. Sokszor nemcsak az átadott faanyag minőségével, hanem a mennyiségével is gond van.
Az elmúlt hónapokban többszörösére nőtt hazánkban a tűzifa iránti kereslet. Az energiaválság kirobbanása óta azok is megpróbálnak a faalapú fűtésre átállni, akik korábban villamos energiával, illetve gázzal fűtöttek. A kiemelkedő méreteket öltő kereslet a csalók figyelmét is felkeltette, s míg a korábbi években is rendre felbukkantak a trükkös eladók a tűzifapiacon, az idén megsokszorozódott a gyanús hirdetések száma. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) rendszeresen ellenőrzi a különböző hirdetési portálokra, illetve a közösségi oldalakra feltöltött ajánlatokat, írja a Magyar Nemzet.
A hatóság tapasztalatai szerint a csalók elsősorban hirdetések útján szerzik az ügyfeleiket, ahol soron kívüli kiszállítással és meglepően alacsony árakkal igyekeznek felhívni magukra a figyelmet. Telefonon is rendelkezésre állnak készségesen, amíg át nem veszik a pénzt a leszállított áruért, aztán felszívódnak
A leborított fahalom sokszor már elsőre is kevesebbnek tűnik a megrendelthez képest, de a vásárlók zöme abban bízik, csak a szemük csal, a berakodást követően meglesz a kért mennyiség.
Megdöbbentő, de gyakran a megrendelt tűzifa fele sem érkezik meg, ráadásul a halom aljáról odvas, korhadt, kisebb fűtőértékű tűzifa kerül elő. Ezt követően azonban eredményes reklamációra már senki nem számíthat, sok esetben fenyegetően, akár testi megtorlást kilátásba helyezve, látszatfelháborodással utasítja el a „jó hírét” rontó vevőt.
A Nébih ellenőreinek tapasztalata szerint a legtöbb jogsértés a csalók hirdetéseivel kezdődik. – A legnagyobb hazai hirdetési portálok üzemeltetői egyre hatékonyabban szűrik ki a jogszerűtlen hirdetéseket és a csalókat, akik így egyre nagyobb számban jelennek meg a közösségi médiában, elsősorban a Facebook Marketplace-én, mivel ezen hirdetések ellenőrzését nem lehet hatékonyan elvégezni – hívta fel a Magyar Nemzet figyelmét a Nébih.
Elszomorító tapasztalat, hogy az eddig ellenőrzött mintegy hatezer hirdetés csaknem kilenc százaléka jogsértőnek bizonyul, és az e felületen leadott rendeléseknél majdnem mindig a tűzifa mennyiségével és minőségével is csalva károsítják meg a megrendelőt
– mutatott rá a lapnak küldött válaszában a hatóság.
A csalások hatékony elkerülése érdekében a Nébih készített egy összefoglalót. E szerint a legfontosabb, hogy ismert kereskedőtől, erdőgazdálkodótól ajánlott tűzifát vásárolni, aki a Nébihnél regisztrálta tevékenységét, így EUTR technikai azonosítószámmal vagy erdőgazdálkodói kóddal rendelkezik.
A hatóság létrehozott egy feketelistát is, amelynek segítségével a hirdető telefonszáma alapján megtudható, hogy csalóval van-e dolgunk.
Címlapkép: Getty Images