Noha a koronavírus-járvány komoly csapást mért a hazai helyi termelői piacokra, a pandémia leküzdése óta ismét egyre népszerűbbek ezek a rendezvények. Előnyeik közé tartozik a környékbeli kistermelők segítése, a helyi közösség összehozása, és - esetenként - a turizmus erősítése is. De kik, és milyen feltételekkel árulhatják a termékeiket ezeken a helyi termelői piacokon? Milyen kritériumoknak kell megfelelniük, és mennyi helypénzt kell fizetniük? Az Agrárszektor ennek járt utána.
Ahogy az Agrárszektor cikkében írta, a helyi piacok térhódítását a jogszabályi környezet változása mellett a támogatások is elősegítették, bár a 2020-ban a világot letaroló, és az országot több hónapra lezáró koronavírus-járvány komoly csapást mért ezekre a szerveződésekre. Noha a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) adatbázisában továbbra is mintegy 288 helyi termelői piac található, ezek egy jó része már nem, vagy nem olyan formában üzemel. Mostanra 200 körül lehet az ilyen piacok száma, bár a valóságban jóval több ilyen rendezvény lehet Magyarországon, hiszen sok esetben más helyi programmal együtt kerül megrendezésre.
De miért is olyan népszerűek a helyi termelői piacok? Az Agrárszektor korábban megkérdezte a NAK szakértőit a kérdésben, szerintük ezeknek a helyeknek vannak olyan kifejezett előnyei, amiért érdemes ott vásárolni:
- sokkal jobb hangulatú a vásárlás, kedvesebbek az árusok, lehet kérdezni a termékekről;
- a termelőnek és kézműves élelmiszert előállítónak nagyobb keresetet biztosít;
- a fogyasztók hazai élelmiszereket vásárolnak, és a helyi élelmiszerek vevőre találnak;
- a termelőnek és kézműves élelmiszert előállítónak nagyobb keresetet biztosít;
- a fogyasztók nem előre csomagolt élelmiszert vásárolnak;
- nagyobb bizalom, mivel hiszen a fogyasztó döntheti el és választhatja ki, kitől vásárol, illetve maga válogathatja össze a termékeket;
- helyettesítő termékek biztosítása, vagyis ha egy adott termék nem elérhető a piacon, a vásárló dönthet, hogy későbbre halasztja-e a vásárlását, vagy vesz valami hasonló terméket;
- nő a tudatos vásárlás.
Emellett azonban ezek a piacok a helyi közösséget is erősítik, illetve, népszerűségük révén, szerepük lehet a helyi turizmus fellendítésében. A szakemberek külön kiemelték a bizalomépítést, mert az élelmiszer bizalmi termék.
A cikk folytatása az Agrárszektoron olvasható!
Címlapkép: Getty Images