Elkeserítő kép a hazai életszínvonalról: ilyen márkájú, durván öreg autókat vezetnek a magyarok

Portfolio 2023. február 27. 09:02

Lendületesen nő a Magyarországon forgalomba helyezett személyautók állománya, de emellett az átlagéletkoruk is, utóbbi a 2008-as válság óta töretlenül emelkedik - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adataiból. A fordulathoz egészen biztosan szükség lenne a magyarok életszínvonalának emelkedésére, de a jelenlegi inflációs környezetben ez aligha következik be. Az sem segít, hogy a rendkívül gyenge forint miatt nagyot drágultak az új autók és importból sem könnyű fiatal kocsihoz jutni, derül ki a Portfolio cikkéből.

Lendületesen nő a Magyarországon forgalomba helyezett személyautók állománya, de emellett az átlagéletkoruk is. Utóbbi lényegében a 2008-as válság óta töretlenül emelkedik - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adataiból. A fordulathoz egészen biztosan szükség lenne a magyarok életszínvonalának emelkedésére, de a jelenlegi inflációs környezetben ez aligha következik be. Az sem segít, hogy a rendkívül gyenge forint miatt nagyot drágultak az új autók és importból sem könnyű fiatal kocsihoz jutni.

1. Messze a legtöbb autó Opel emblémát hord itthon, gyakorlatilag minden nyolcadik. Ugyanakkor az Opelek darabszáma az elmúlt években csökkenő tendenciát mutat és ezzel együtt az életkoruk is erősen emelkedik. Az átlagos Opel már 17 éves.

2. A Suzuki áll a második helyen, a személyautók 10,3 százaléka ilyen márkájú. A Suzuki speciális helyzetben van itthon, ugyanis a válság előtt - köszönhetően a laza hitelszabályoknak és az árának - elképesztő ütemben nőtt a számuk, azonban amikor jött 2008, ez a trend megtört. Éveken át 400 ezer körül áll a Suzukik darabszáma és ezzel együtt lendületesen öregedett is a márka. Az utóbbi években megint fontos szereplője lett az újautó-piacnak, de ez sem volt elegendő: a Suzukik is idősebbek mint a magyar átlag, 16,2 évesek.

  • A harmadik helyen a VW áll (9,8 százalék),
  • a negyedik a Ford (8,2 százalék),
  • ötödik a Toyota (6,2 százalék),
  • hatodik a Skoda (5,5 százalék),
  • hetedik a Renault (5,3 százalék)
  • nyolcadik a Peugeot (3,4 százalék)

Nem meglepő az sem, hogy a prémiumok mellett mely márkák állománya nőtt a legnagyobb ütemben az elmúlt 5 évben. Az első helyen a Kia áll, amelyből 2017 és 2022 között 139 százalékkal lett több. 8,6 éves átlagéletkora népszerűsége mellett annak is köszönhető, hogy a gyártó az utóbbi 10-15 évben lett jelentős szereplője az európai autópiacnak. Jelenleg több mint 94 ezer kiás van itthon.

A benzines autók majdnem kétharmados többségben vannak, a dízelek pedig 30 százalék felett állnak. Értelmezhető arányt még a hibridek képviselnek 3,8 százalékkal, de az elektromos autóké 1 százalék alatti.

Címlapkép: Getty Images