Tavaly és a következő három évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg 2023-ban és 2024-ben 8 milliárdból végeznek útfelújításokat. Idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat, a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek be a tervek szerint. Viszont rengeteg felújítás lesz országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő útfejlesztéseket.
A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás indult április 12-én
Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársai az M3 és az M7-es autópályán kezdik az úgynevezett szintrehozási munkálatokat. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak majd.
Munkálatok folynak az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon.
Idén 297 km hosszan, 2 millió négyzetméteren cseréljük a régi, elöregedett, javításra szoruló burkolatot új aszfaltra, a felső kopó-, és ahol szükséges, az alatta lévő kötőréteget is. Ha indokolt, a mélyebb szerkezeti részeket is javítjuk. A tervek szerint, csak idén több mint 330 ezer tonna új aszfaltot terítünk le
- közölte a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF), a Magyar Állammal kötött szerződés alapján végzi a már megépült gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és fenntartását, valamint az újonnan épülő szakaszok tervezését, fejlesztését, építését tavaly szeptembertől.
A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart. Országszerte 200 híd, felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb híd: a Rába (M1), az Oszlári Tisza híd (M3), a Köröshegyi völgyhíd (M7) és a Pentele híd (M8). 50-60 csomópontnál a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat is javítjuk. Emellett 30 pihenőt is felújítanak.
Itt folynak most az útfejlesztések
A terelések kiépítésével és a táblák leszedésével április 12-én, szerdán elindult a letenyei határátkelő bontása, mely több részletben, várhatóan öt hétig tart. Április 16-án vasárnap megindultak a tereléskiépítések az M7-en további négy helyen és az M3-on egy helyen. Április 17-én, hétfőn ezen az öt helyszínen is elindulnak a szintrehozási munkálatok.
Hidakat újítanak fel az M7-en Balatonőszöd, Fonyód, Siófok és Zamárdi térségében. Itt 20 híd újul meg. Aszfaltozás lesz szintén az M7-en Zalaszentjakab és az M3-on Nagyfüged közelében. Idén ugyanis legalább 67 különböző helyen dolgoznak az utakon április közepe és november közepe között.
Jogos igény az utazók részéról, hogy szeretnének jó minőségű utakon közlekedni. De ez nem történhet meg egyik pillanatról a másikra. Idő míg kiépítjük a tereléseket és elvégezzük a szükséges munkákat. Ezért kérjük mindenki megértését és azt, hogy indulás előtt tájékozódjanak a terelésekről, korlátozásokról. Igyekszünk a munkálatokat időben és térben úgy szervezni, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjanak
- közölte az MKIF.
Idén egy hároméves szintrehozás veszi kezdetét. Csak 2023-ban 297 km hosszan, 2 millió nm-en újul meg számos gyorsforgalmi út burkolata és 30 pihenő is. 2025-ig 200 híd, felüljáró, köztük négy nagy híd, az M1-en a Rába, az oszlári Tisza- híd, M7-en a Köröshegyi völgyhíd, és az M8-on a Pentele híd is megújul. 50-60 csomópontban pedig javítják a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat.
A pontos kilométerszelvények:
M3 autópálya:
- 91-99 szelvények között – aszfaltozás
M7 autópálya:
- 115-117 szelvények között – hidak felújítása
- 130-132 szelvények között – hidak felújítása
- 151-154 szelvények között – hidak felújítása
- 196-204 szelvények között – aszfaltozás
- A letenyei határátkelő épületek bontása már április 12-én elindult
A 18. héten újabb négy helyszínen indultak meg a szintrehozási munkálatok, az M1-en és az M3-on is két-két helyen. Ezzel országszerte már tíz különböző helyszínen dolgoznak az utakon.
Május 3-án az M3-on Hejőkürt térségében, május 4-én az M1-en, Győr közelében, május 5-én az M3-on szintén Hejőkürt és május 5-én az M1-en Kisigmánd mellett új helyszíneken kezdtek dolgozni. Ezeken a helyeken hídfelújítások vagy burkolatcserék indulnak.
Szintrehozási munkák folynak országszerte
A szintrehozási munkák Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításának részei. Csak idén 297 km hosszan újulnak meg a fenntartásunkba tartozó gyorsforgalmi utak, 2 millió négyzetméteren. A tervek szerint 2023-ban megújul 123 híd/felüljáró és 30 pihenő is. A tervek szerint csak idén 67 különböző helyen folyik majd a munka, a teljes szintrehozás 538 km-t érint, és 2025-ig tart.
A 18. hét munkák pontos adatai:
2023.05.03.: M3 autópálya: 159+300; 162+300 kilométerszelvényeknél aszfaltozás
2023.05.04.: M1 autópálya: 123+612; 125+221 kilométerszelvényeknél a Rába-híd felújítása
2023.05.05.: M3 autópálya: 164+600; 167+600 kilométerszelvényeknél aszfaltozás
2023.05.06.: M1 autópálya: 081+250; 083+870 kilométerszelvényeknél aszfaltozás
Ezek a munkálatok indulnak a 19. héten:
A 19. héten, május 8. és 14. között újabb 9 helyen indít szintrehozási munkálatokat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Új helyszíneken, az M1, M15, M3, M30 gyorsforgalmi utakon kezdenek dolgozni. Az újak mellett, kilenc korábban megkezdett helyen is folytatódik munka, így munkatársaink május 8.-tól összesen már 18 különböző részén dolgoznak az országnak. Az M1-en három, az M15-ön egy, az M3-on hét, az M30-on kettő, az M7-en pedig öt helyen lesz munkavégzés. Sebesség- és forgalomkorlátozásra is számítani kell a következő helyeken.
A 19. héten induló munkák részletes adatai (kezdés, helyszín, km szelvény, munka jellege):
2023.05.08. M3 autópálya: 174-175 km szelvények között: üzemi átjáró építése
2023.05.08. M15 autópálya: 0-1 km szelvények között: aszfaltozás
2023.05.09. M30 autópálya: 20-23 km szelvények között: aszfaltozás
2023.05.10. M3 autópálya: 159-162 km szelvények között: aszfaltozás
2023.05.11. M30 autópálya: 24-27 km szelvények között: Aszfaltozás
2023.05.12. M3 autópálya: 164-167 km szelvények között: Aszfaltozás
2023.05.12. M1 autópálya: 60-65; 93-99 km szelvények között: aszfaltozás
Egy úgynevezett láthatatlan szolgáltatást szeretnénk elindítani és kiépíteni. Ez nem azt jelenti, hogy nem történik semmi, hanem azt jelenti, hogy a lehető legkisebb mértékben szeretnénk akadályozni az embereket a haladásban. Az utazók, azt tapasztaljuk, hogy korlátozásként, gátként élik meg az úton folyó munkákat. Ez azt jelenti, hogy ők ezt nehezen viselik, a közlekedők, és ennek vannak nagyon komoly következményei. Ritkán szoktunk erről beszélni, de sokszor előfordul, hogy a kollégáimat szeméttel megdobják, leköpik, miközben ők a 80-100 kilométer per óra sebességgel haladó autók között, mellett dolgoznak, javítják az úthibákat, szedik a szemetet, gondozzák a növényzetet
- nyilatkozta Szimicsku László kommunikációs igazgató a Karc FM-nek.
Egy 10 kilométeres terelésnél, hogyha valaki betartja a 80 km/h sebességet, vagy mondjuk azt átlépve 100 km/h-val halad, akkor gyakorlatilag azon a tíz kilométeren maximum két percet tud nyerni, az nem olyan időnyereség, amelyért érdemes akár a mi kollégáink, akár az ő saját életét is kockára tenni, tette hozzá.
Az ország délkeleti részében több útfelújítás kezdődik
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában több útfelújítás kezdődik az ország délkeleti részében. Megújul a 4404 jelű Szarvas-Orosháza összekötő út 2,9 kilométeres szakasza és a 4642 jelű Gyomaendrőd-Nagyszénás-Szentes összekötő út 1,3 kilométeres szakasza, melyekről sajtótájékoztatót tartott a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Szarvasról Orosháza felé vezető út felújítási helyszínén, írja a beol.hu.
A fejlesztés értéke összesen 836 millió forint és 4,9 kilométer hosszúságú utat érint. A Szarvas-Orosháza szakasz a Magyar Falu Program részeként, a Gyomaendrőd-Nagyszénás-Szentes összekötő út pedig a TOP program keretében készül el.
A kivitelezéseket a SWIETELSKY Magyarország Kft. végzi, a munkálatok már mindkét szakaszon elkezdődtek. A helyiek biztonságosabb közlekedését szolgálják az fejlesztések, mint Molnár Etele, Szarvas alpolgármestere elmondta:
a Szarvast Orosházával összekötő úton, 2,9 kilométeren egy rég várt felújítás van folyamatban. Ugyan a város 2019 óta mentesül a 44-es út korábbi forgalmának terhétől az M44-es autóút megépülésével, ám a munkálatok során károkat szenvedett a most felújítandó útszakasz. A biztonság rendkívül fontos egyrészt a munkába járók miatt, másrészt a mentőautó forgalom is jelentős, hiszen Szarvas az orosházi kórházhoz tartozik.
A projekttel együtt valósul meg a Gyomaendrőd-Nagyszénás-Szentes összekötő út felújítása is, amely Gyomaendrőd polgármesterének szavai szerint szintén nagyon fontos a helyieknek. Egyrészt mert érinti Hunya települést is, amellyel közös hivataluk van, másrészt a közös a hivataluk Hunya napi szinten munkába és iskolába ingázó lakosság miatt – mondta el Toldi Balázs.
Bejelentette, hogy a Szarvast és Gyomaendrődöt összekötő út felújításának tervezése is elkezdődött, ami sokkal könnyebbé teszi majd a gyomaendrődiek számára a 44-es főút, illetve az M44-es autóút elérését.
Békés megye legfontosabb és legnagyobb útfejlesztése az M44-es autóút megépítése, azonban a mellékutak javítása is fontos, hiszen a lakosság legnagyobb részben azokat használja.
Címlapkép: Getty Images