Tavaly és a következő három évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg 2023-ban és 2024-ben 8 milliárdból végeznek útfelújításokat. Idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat, a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek be a tervek szerint. Viszont rengeteg felújítás lesz országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő útfejlesztéseket.
A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás április 12-én startolt el, azóta pedig javában folynak a munkálatok, hetente új helyen látnak az útépítéshez a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) munkatársai. Az M3 és az M7-es autópályán is folynak a munkálatok többek között. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak.
Munkálatok folynak az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon.
A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart. Országszerte 200 híd, felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb híd: a Rába (M1), az Oszlári Tisza híd (M3), a Köröshegyi völgyhíd (M7) és a Pentele híd (M8). 50-60 csomópontnál a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat is javítjuk. Emellett 30 pihenőt is felújítanak.
11 új helyszínen indultak szintrehozási munkálatok május 22-én
Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. május 22. és 28. között a következő helyeken indít újabb munkálatokat:
- az M1-en négy helyen: Lébény, Mosonszentmiklós, Ács és Öttevény térségében;
- az M0-M1 csomópontnál Törökbálint közelében két helyen;
- az M3-on Hejőkürt mellett két helyen;
- és az M30-on szintén két helyszínen: Sajópetri és Alsózsolca környékén burkolatcsere lesz;
- az M8-on, a Pentele hídon pedig felújítási munkálatokat végeznek.
A 21. héten így összesen már 23 helyen végez munkálatokat a hazai gyorsforgalmi utakon az MKIF Zrt.: az M0-M1 csomópontban 2, az M1-en 6, az M3-on 5, M30-on 4, az M7-en 5, az M8-on.
A 21. héten (05.22-28.) a következő helyeken folytak munkálatok:
- M1-M0 csomópont 2023.05.22.:14 – 16 km között aszfaltozás
- M30 2023.05.22.: 20 – 23 km között aszfaltozás
- M30 2023.05.22.: 24 – 27 km között aszfaltozás
- M8 2023.05.22.: 81 – 82 km között hídfelújítás
- M1 2023.05.23.: 135 – 136 km között aszfaltozás
- M1 2023.05.24.: 93 – 99 km között aszfaltozás
- M1 2023.05.24.: 140 – 141 km között aszfaltozás
- M3 2023.05.24.: 161 – 164 km között aszfaltozás
- M1 2023.05.25.: 142 – 143 km között aszfaltozás
- M1-M0 csomópont 2023.05.26.: 14 – 15 km között aszfaltozás
- M3 2023.05.26.: 162 – 165 km között aszfaltozás
Újabb hét helyen indulnak munkálatok
Május 29. és június 4. között újabb hét helyen indít munkálatokat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Burkolatcsere:
- az M3-on Mezőcsát térségében mindkét irányban
- az M1-M0 csomópont Törökbálint
- az M1-en Kisigmánd és Öttevény térségében
- az M30-on Alsózsolca mellett
A 22. héten (május 29 és június 4. között) a következő kezdési dátumokkal és helyszíneken dolgoznak
- 2023.05.30. M3 (az országhatár felé) 161-163 km között – aszfaltozás
- 2023.05.30. M1-M0 csomópont főpálya M1 lehajtó (az országhatár felé) 14-15 km között – aszfaltozás
- 2023.05.30. M1-M0 csomópont 0-1 km között – aszfaltozás
- 2023.05.31. M30 (az országhatár felé) 22-25 km között – aszfaltozás
- 2023.06.02. M3 (Budapest felé) 162-165 km között – aszfaltozás
- 2023.06.03. M1 (Budapest felé) 85-92 km között- aszfaltozás
- 2023.06.03. M1 (Budapest felé) 135-141 km között- aszfaltozás
Ezek a munkálatok Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításának részei. Csak idén 297 km hosszan, 2.5 millió nm-en terítünk le új aszfaltot a gyorsforgalmi utakon. Megújul 123 híd és felüljáró, 30 pihenő és 60 csomópont is. Soha ekkora méretű útfelújtás nem volt még Magyarországon. Csak idén, országszerte 67 helyen tervezünk felújításokat
- közölte az MKIF.
Sebességkorlátozás nélkül utazhatunk Horvátországba
Hamarosan sebességkorlátozás nélkül lehet átjutni a letenyei határátkelőn Horvátországba, és rövidesen a kamionok is használhatják az átkelőt, ugyanis április 12. óta bontják az M7-es autópálya letenyei magyar-horvát határátkelőhelyén az ott lévő épületeket.
Horvátország 2023. január 1-jén csatlakozott a schengeni övezethez, így az M7-es autópályán Letenyénél is megszűnt a határellenőrzés. Az ott lévő „ellenőrzőépületek” funkciója és létjogosultsága is okafogyottá vált.
Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. többször is egyeztetett a határellenőrzést végző Rendőrséggel, a horvát autópálya üzemeltetőjével, valamint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel arról, hogy biztosítani kell az autópályán az akadálymentes, folyamatos, megállás nélküli áthaladást. Ez csak a főpálya teljes akadálymentesítésével, a mellette lévő épületek elbontásával biztosítható
- írja az MKIF.
A bontás április közepe óta több terelési ütemben zajlik. A korábbi buszsávokon – a rendőrséggel egyeztetve – megmaradt a védőtető, valamint egy ellenőrzőfülke, ami lehetővé teszi a rendvédelmi szerveknek, hogy szükség szerint ún. „kitereléses” ellenőrzést végezzenek. A főpályán minden olyan akadályt megszüntettünk, amely a forgalom bármilyen korlátozásával járna.
A végleges állapotban nem terveznek sebességkorlátozást, és a teherforgalom számára is használható lesz az autópálya. A bontási munkákat május végére befejezték, már csak a végleges szalagkorlátok, terelőelemek elhelyezése és a burkolati jelek felfestése történik. Azok befejezése után elbontják az ideiglenesen kialakított terelést, ezt követően helyezik ki a végleges forgalomtechnikai jelöléseket, köztük a teherforgalmi korlátozás feloldását és annak előjelzését a bontással nem érintett környező útszakaszokon.
Az idegenforgalmi szezon befejeztével a határátkelési ponton is elvégzik a szintrehozási felújítási munkákat. Ennek keretében az elbontott határátkelő környezetében, az autópálya teljes szélességében felújítják majd az útpályát.
A Fertő-tónál futó út is megújul
A beruházó Magyar Közút Nonprofit Zrt. átadta a munkaterületet a Fertőendréd-Sopron összekötő út közel 1 kilométeres szakaszát rendbe tevő projektben a kivitelezőnek - értesült a sopronmedia.hu. A 8518-as jelű út az EuroAszfalt Kft. kivitelezésében újul meg.
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében zajló beruházás bruttó 1,801 milliárd forint európai uniós vissza nem térítendő támogatás segítségével valósul meg a 7+547 és 8+430 kilométerszelvények közötti szakaszon.
A felújítás részeként a szakemberek gondoskodnak a meglévő burkolat profilmarásáról, a szükséges helyeken a teljes pályaszerkezet cseréjéről, ezt követően pedig kiegyenlítő réteg, majd a teljes felületen aszfalt kopóréteg és új padka épül. Sor kerül a KRESZ-táblák cseréjére, illetve új tartós burkolati jelek festésére is.
Címlapkép: Getty Images