Hivatalos: megszűnik tíz vasútvonal; a buszjáratok csak tűzoltásra elegendők?

hvg.hu 2023. július 28. 10:30

A tíz, augusztustól Volánbusszal kiváltandó vasúti mellékvonalból kettőnél is lassabb lesz az ígéretek ellenére a vonatnál a busz, de az egyiknél, a Dombóvár-Komló viszonylaton egy expressz buszjárattal próbálnak ezen javítani, árulta el a friss tervet a hvg.hu-nak Gulyás Gergely miniszter.

Hiába az érintett települések lakóinak, polgármestereknek, szakmai szervezeteknek a tiltakozása, a kormány nem lép vissza a tíz alacsony kihasználtságú mellékvonal bezárásától – derült ki pár nappal az augusztustól érvénybe lépő változás előtt, a csütörtöki kormányinfón. Ott Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a vasúti közszolgáltatást lemondó, azt “vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálásra” cserélő Lázár János közlekedési miniszter felé tolva a felelősséget kijelentette:

Nem indokolt, hogy a kormány magához vonja a vasúti szárnyvonalak megszüntetésének kérdését, ezt a tárca döntötte el.

Ennek ellenére a jelek szerint mégis beleavatkozik a kormány az ügybe, miután kiderült, hogy a vonat helyett ígért buszos eljutás nem mindenhol lesz gyorsabb a végállomások között. A július 26-án közzétett új, buszos menetrend alapján tízből két helyen ez lesz a helyzet, hiszen

A Dombóvár–Komló viszonylaton tehát Lázár János közlekedési miniszter ígéretével ellentétben, miszerint ezután is “gyorsan” elvisznek minden utast, augusztustól az eddigi 45 perces vonatút helyett 69 perc lesz a buszút, és a buszra kerékpárt sem lehet felvinni.

A kormány ezen a legkirívóbb helyzeten javítana, tudta meg a hvg.hu a kormányinfó után Gulyás Gergely minisztertől. Méghozzá úgy, hogy tesztjelleggel beállítanak Dombóvár-Komló között egy gyorsbusz-járatot is, ami így akár még gyorsabb is lehet, mint a vonat volt.

Azt a miniszter sem titkolta a kormányinfón, hogy a kormányzat nem a mellékvonalakra koncentrál, amikor vasútfejlesztésben gondolkodik, a vasutat a fővárosi agglomerációban, utána a megyeszékhelyeken kell fejleszteni szerinte. Gulyás azt is mondta, hogy ahol a Volán el tudja látni a közszolgáltatást, és kicsi a kihasználtsága a vasútnak, ott a Volánnak kell lehetőséget adni. Úgy vélte,

az ország ahhoz biztosan nem elég gazdag, hogy olyan vasútvonalak mellett, amelyeknek az igénybevétele rendkívül csekély, egyidejűleg nyújtson Volán és MÁV-szolgáltatást.

Arra már nem tudott a miniszter pontos számot mondani, hogy mennyit spórolhat az állam a tíz vasútvonal leállításával. Valószínűleg amúgy az összeg elhanyagolható, nem véletlenül nem a takarékosságot emelte ki sem Lázár János, sem pedig a MÁV a nyilatkozataiban.

A hvg.hu megírta: a VEKE civil szervezet szerint például a MÁV-Volán csoport évi 600-800 milliárdos büdzséjéhez képest nem lehetne spórolni, Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint pedig “egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el” vonalanként a havi megtakarítás.

Nem spórolnak azért sem, mert a Volánnak a hírek szerint 12 plusz munkavállalóra lesz szüksége. A MÁV személyszállító cégénél dolgozó, érintett 60 embert és a 24 pályavasúti munkavállalót sem küldik el, hanem máshová vezénylik őket, ahol szakemberhiány van.

Címlapkép: Getty Images