A KSH adatai szerint 2022 decemberében átlagosan 304 510 forintba került egy autóvezetői tanfolyam Magyarországon, ami 23,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban. 2021 végén még csak valamivel több mint 247 ezer forintot kellett kifizetni érte. Ezek az adatok azonban csalókák, ugyanis az alap órákkal és óradíjakkal számolnak, valamint a vizsgadíjakat sem tartalmazzák. Utánajártunk, valójában mennyibe kerül ma egy B kategóriás jogosítvány megszerzése, és mire figyeljen, aki tanulóként jelentkezik egy autósiskolába. Ugyanis van néhány szempont, amiket figyelembe véve rengeteget spórolhat, vagy éppen jóval többet otthagyhat a végelszámolásnál, mire a kezébe kapja a jogsit.
A KSH adatközlése azért csalóka, mert a fent említett árakban csak az alapköltségek vannak benne: kizárólag a tanfolyamot és a minimálisan szükséges, 29 órás vezetési óraszámot + a 30. órát, magát a vizsgát tartalmazza, de tudjuk jól, hogy nem csak ezt kell kifizetni, mire valaki eljut a a jogosítványig. A vizsgadíjak sincsenek benne, ami a forgalmi esetében 35 ezer forint, plusz nincs benne az egészségügyi tanfolyam ára és a vizsga, ez utóbbi idén már 15500 Ft.
Nagyon optimálisan számolva az elmélet kijöhet 40 ezer forintból, plusz a vizsgadíj, vagyis ha elsőre minden tökéletesen klappol, akkor 300ezer - 330 ezer forintból megszerezheti valaki a jogsit elsőre, alap óradíjjal számolva. De tény, hogy a 30 gyakorlati órát évtizedekkel ezelőtt határozták meg, és ez a mai forgalomban már édeskevés, kevés tanuló tudja ennyi alapján teljesíteni a vizsgát, sokkal nagyobb lett az évtizedek alatt a követelmény egy nagyváros forgalmát alapul véve, plusz ma már autópályán is vezetniük kell a tanulóknak, nehezebb most a vezetést jól elsajájítani ennyi idő alatt, ha valaki a nulláról indul, az a tapasztalat. Így a realitás az, hogy mire a tanulóvezető képessé válik arra, hogy sikeresen letegye a forgalmi vizsgát, inkább 500 ezer forintot kell kifizetnie, de legalább 450 ezret
- ecsetelte kérdésünkre Nagy Tibor, a nyíregyházi Sprint Autósiskola ügyvezetője.
Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke szerint pedig nem ritka, hogy akár 500 ezer forintnál is többet kelljen költeniük a tanulóknak, mire megszerzik a B kategóriás jogosítványukat. Elméletben ugyanis 29 óra szükséges ahhoz, hogy elmehessenek vizsgázni, de gyakorlatban ez inkább 50-60 óra, ami több mint 100 ezer forinttal megdobja a költségeket. Ráadásul, ha megbukik valaki, akkor az újabb 50-100 ezer forintos költség. Ez pedig még egy optimista becslés, hiszen könnyen 10 ezer forint fölött lehet az oktatók órabére, írja a Pénzcentrum.
Az áremelkedés miatt a tavalyi év ezen időszakhoz viszonyítva körülbelül 30-40 százalékos visszaesés tapasztalható a tanulók számában
- emelte ki Jovánovics. Értelemszerűen pedig a szakoktatókat is rosszul érinti a kiesés, akiknek ráadásul a kiadásaik is jócskán megnőttek az elmúlt egy évben: nőttek a szervízdíjak, módosult a kata és az üzemanyagárak is az egekbe szöktek. Ráadásul az áraikon nem tudnak csökkenteni és ezzel több diákot vállalni, hiszen nem érné meg nekik ilyen kiadások mellett.
A jogosítvány megszerzése tehát nemcsak az úton, hanem a pénztárcánk vastagságát illetően is kihívások elé állíthat minket. De mutatunk egy egyszerű trükköt, hogyan csökkenthető jelentősen ez a pénzügyi teher, és hogyan választhatunk tudatosan az autósiskolák nyújtotta kínálatból.
Miből tevődik össze a jogosítvány ára, és hogyan spórolhatsz rajta?
Ha jogosítványt szeretnél, két nagyobb költséggel kell számolnod. A KRESZ-tanfolyam és a vezetési órák díjával. Persze emellett még ott van az elsősegély tanfolyam ára és a vizsgadíj. A debreceni Neon Autósiskolában az elsősegély tanfolyam ára 10 ezer Ft, de a legfrissebb Hajdú-Bihar megyei statisztika szerint az átlagár ott 12845 Ft, tehát vannak különbségek, attól függően is, hogy egy adott autósiskola szervezi-e a tanfolyamot vagy a vöröskereszt. A vizsgadíj azonban egységesen, központilag megszabott, így az mindenütt 15500 forintba kerül.
Az első, jelentősebb pénzkiadással járó tétel a jogosítvány megszerzésénél A KRESZ-tanfolyam, melynek az ára 2023 nyarán Debrecenben átlagosan 40 308 Ft, és jó esetben csak egyszer kell kifizetni. A másik jelentős tétel a kiadásoknál maga a vezetési óra, melynek az átlagára jelenleg míg egy vezetési óráé 8279 Ft, és nagy az árkülönbség az egyes autósiskolák között e tekintetben, különös tekintettel arra, hogy vezetési órából minimum 30-at kell abszolválnod a vizsgavezetéssel együtt, de ez a legoptimálisabb eshetőség.
A fentiek ismeretében te melyik opciót választanád? Játsszunk el a lehetőséggel!
A) KRESZ-tanfolyam ára 55 000 Ft. Egy vezetési óra ára 7 500 Ft
B) KRESZ-tanfolyam ára 25 000 Ft. Egy vezetési óra ára 8 500 Ft
Az A) autósiskolát választva 55 000 Ft + 30x7 500 Ft= 280 000 Ft-ot és a B) iskolát választva szintén 25 000 + 30x8 500Ft= 280 000 Ft-ot kell fizetnünk.
Akinek van korábbról tapasztalata, például vezetett kismotort, vagy valamilyen zárt pályán autót, az esetleg, megtanulhatja ennyi idő alatt az autóvezetést, de ilyen azért nem nagyon van. Mivel nem az autó kezelését nehéz megtanulni elsődlegesen, hanem a forgalomban való közlekedést
- fejtette ki Vida Soma, a Neon Autósiskola tulajdonosa és egyben oktatója arra a kérdésünkre, hogy reális esélye lehet-e egy tanulónak arra, hogy a minimális vezetési órával megszerezze a vezetői engedélyt.
Miért javasoljuk mégis, hogy az A) autósiskolát válaszd?
Itt úgy számoltunk, hogy a kötelező 30 vezetési órából sikeres vizsgát teszel. Ez egy nagyon ideális eset lenne. Az országos átlag azonban jól mutatja, hogy ennek másfélszeresét, 2023. második negyedéves adatai alapján egészen pontosan 45 órát kell vezetnie egy kezdő sofőrnek.
Ha ezzel a 45 órával számolunk, akkor máris 15 000 Ft-tal kedvezőbb az az autósiskola, ahol kevesebbe került egy vezetési óra és drágább volt a KRESZ-tanfolyam.” Mondja Vida Soma, a debreceni Neon Autósiskola tulajdonosa.
A gyakorlatban ez ennyit jelent
Az egyes autósiskolák között, például Debrecenben, ha csak a vezetési órákkal és KRESZ-tanfolyammal számolunk a statisztika szerint átlagosnak vett 45 óra vezetéssel, akkor a jogosítvány megszerzésének átlagos költsége: 412 885 Ft (ehhez még jönnek egyéb költségek, mint például a vizsgadíjak, de ez minden autósiskolánál megegyezik).
A legolcsóbb autósiskolánál 300 000 Ft-ért is megszerezheted a jogosítványod, míg a legdrágább autósiskolánál mindez 590 000 Ft-odba kerülne.
Miért van ez a nagy különbség? Igen, a vezetési órák miat. Néhány autósiskola akár már 7000 Ft/vezetési óra áron is kínál lehetőséget a tanulásra, míg a drágábbaknál ez az ár akár 12000 Ft is lehet.
Mit tanácsolunk, hogy olcsóbban szerezd meg a jogosítványod?
Elsősorban a vezetési órák árát figyeld. Próbálj meg olyan intézményt keresni, ahol a forgalmi óra ára 7000 és 8 500 Ft között mozog. Ezzel biztosíthatod, hogy ne ess bele ebbe az árcsapdába.
Fontos megjegyezni azonban, hogy a vezetés megtanulásánál nem csak az ár számít. Fontos, hogy olyan oktatóval tanulj vezetni, aki nemcsak megtanítja forgatni a kormányt, hanem úgy tanít meg biztonságosan közlekedni, hogy azt élvezd is. Hidd el, sokat fog számítani az életedben. Éppen ezért fontos, hogy körültekintően, a véleményekre is figyelve válassz autósiskolát
- mondta el kérdésünkre Vida Soma.
Új trend terjed a tanulók között
Jovánovics felhívta a figyelmet arra, hogy a fiatalok a tapasztalatai alapján minél hamarabb szeretnének jogosítványt, amivel párhuzamosan egy új trend is megjelent a piacon.
Legfrissebb tapasztalataink alapján a 20 év alatti tanulók szülei megfinanszírozzák az elméleti képzés díját és a vizsga díját, tekintettel arra, hogy állami támogatással visszaigényelhetnek 25 ezer forintot. Az elméleti vizsga után viszont nem minden szülőnek van lehetősége kifizetni a gyakorlati képzést, így a tanulók élnek a jogszabály adta lehetőséggel, amelynek értelmében 2 év áll rendelkezésére, hogy a gyakorlati képzést elvégezzék és ezt követően a vizsgát letegyék
- emelte ki a szakember, rámutatva arra, hogy ez alapvetően gondot okot az autósiskoláknak, hiszen nem keletkezik bevétel az ilyen utat választó diákokból.
Nyáron júniusban jelentkeznek a legtöbben tanulónak
A Neon Autósiskola vezetője, Vida Soma elmondta, hogy bár országosan jelentősen, mintegy 40 százalékkal csökken a jogosítvány szezésére beiratkozó tanulók száma, náluk ez a tendencia szerencsére nem érhető tetten.
Nyáron főleg a gimnazisták jönnek vezetni tanulni, a június hónap szokott erős lenni, július-augusztusban sokan nyaralnak, így olyankor mindig visszaesik valamennyivel a forgalom, aztán szeptemberben jön megint egy nagyobb hullám. A vezetői órák ára széles skálán mozog vidéken, 7000 és 12000 forint között, így egyáltalán nem mindegy, melyik autósulit választja egy tanuló.
Ráadásul az árazási stratégia attól is függ, hogy intenzív tanfolyam kereteiben belül, minél gyorsabban szerezné meg valaki a jogsit.
Az intenzív képzés mindig drágább, ez heti hat órát foglal magában. Mi azt javasoljuk, ha nem sürgős a jogsi megszerzése, egy-két alkalmat vezessen a héten a tanuló, hogy ne felejtse el, amit megtanult, ne jöjjön ki a gyakorlatból, de ne is fásuljon bele, mert egy idő után belefáradhat a fokozott tempóba. És le is kell ülepednie a tanultaknak, a gyorstalpalót ezért inkább nem ajánlom.
Emelkednek a benzinárak, emelkedhet a vezetés ára is?
A városi kutaknál jelenleg 625-630 körül mozognak az átlagárak, az autópályák mellett körülbelül 50 forinttal drágábban lehet tankolni, de van, ahol a prémium üzemanyagokhoz már most 700 forintért lehet hozzájutni.
További jelentős üzemanyagár-emelkedés lesz péntektől a hazai kutakon. Rendületlenül emelkedik a Brent olaj ára, a forint árfolyama pedig folyamatosan gyengül a dollárral szemben. Így pénteken a benzin nagykereskedelmi árát bruttó 5 forinttal emelik, míg a gázolajért bruttó 15 forinttal kell többi fizetniük a benzinkutaknak a nagykereskedők felé, derül ki a holtankoljak.hu adataiból.
A fenti kérdésre, hogy a vezetés ára emelkedni fog-e mostanában az autósiskoláknál a benzinár emelkedése miatt, egyelőre nemmel válaszoltak az általunk megkérdezett szakemberek, hiszen a legtöbben év elején vagy tavaly év végén már emeltek az áraikon az infláció miatt. Most kivárnak, és tartják a jelenlegi árakaikat - hogy ez meddig lehetséges, az előbb-utóbb kiderül.
Címlapkép: Getty Images