Miként lehetséges, hogy miközben a szállodások visszaesést tapasztalnak a Balatonnál, addig a kormány rekorddöntésről beszél? A 24.hu-nak nyilatkozó szakemberek szerint ennek két oka van: az egyik az MTÜ alá tartozó adatszolgáltató rendszer, a másik pedig az, hogy másról beszél a szakma és másról a turisztikai ügynökség.
A kereskedelmi szálláshelyek forgalma az elmúlt néhány évben lett kimutatható a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK), korábban az államnak fogalma sem volt arról, hogy milyen forgalmak bonyolódnak ott. Az NTAK segített abban, hogy elindult a kifehérítés, így viszont megjelentek olyan forgalmak a rendszerben, amelyekre korábban nem volt rálátás. Ám ezek nem minden esetben többletek, csupán láthatóvá váltak olyan forgalmak, amelyek most plusznak tűnnek.
- nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő szállodaigazgató a 24.hu-nak, mikor arról kérdezték, hogyan lehetséges, hogy miközben a turisztikai szereplők – leginkább a szállodások – visszaesést tapasztalnak a Balatonnál, addig a kormány rekordokról beszél? Forrásuk szerint a probléma az, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy újabb és újabb turisztikai rekordokról számoljon be.
Másról beszél a szakma és másról az MTÜ
Flesch Tamás, a szállodaszövetség elnöke komoly lavinát indított el nyilatkozatával, hogy harminc, de akár negyven százalékkal is kevesebb vendég fordul meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének adatai szerint a Balatonon a mostani szezonban, és ők is inkább hétvégén. A belföldi turizmus, különösen a szállodaipar az idén eddig stagnál, és visszaesést is mutat, jelentette ki. Erre utalnak a legfrissebb KSH-adatok még úgy is, hogy a statisztikai hivatal 2022 nyarán szerződést kötött az MTÜ-vel, minek nyomán a KSH az MTÜ által létrehozott adatbázist használja.
Ezek alapján az első félévben nagyjából kétszázezerrel kevesebb éjszakát töltöttek a Balatonnál a magyarok, mint tavaly január és június között, ebből pedig majdnem százezres visszaesést a június hozott. A külföldi turisták száma valóban nőtt a tónál, de közben összességében 134 ezerrel, 5,2 százalékkal csökkent a balatoni turizmus az első félévben.
A kormány és az alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség magára vette Flesch Tamás nyilatkozatát, amely után két dolgot tett:
Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója a január–június közötti időszak megugrott bevételeiről, a komphajózás számairól kezdett el beszélni, illetve megpróbálta hitelteleníteni Flesch Tamást, majd a kormány és az MTÜ gyakorlatilag egész júliusban balatoni vendégáradatról számolt be. A hurráoptimizmus Gulyás Gergely kormányinfós mondataiban csúcsosodott ki, miután a kancelláriaminiszter már arról beszélt: rekordöntés lehet a Balatonnál.
A kormány és a Magyar Turisztikai Ügynökség is szívesen hasonlítja a mostani adatokat a 2019-es turisztikai rekordévhez, így tett a kormányinfón Gulyás Gergely is. Csakhogy 2019-ben még csupán az NTAK tesztüzeme működött, ez a rendszer 2020 januártól fedi le a teljes turisztikai szálláshelykínálatot. Ez azért fontos, mert a magán- és egyéb szálláshelyekről 2020 előtt nem volt havi adatgyűjtés. A 2020 előtti időszakban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szolgáltatta a turisztikai adatokat, ez azonban nem volt annyira pontos, naprakész és digitalizált, mint az NTAK-rendszer. A KSH ugyanis nem közvetlenül a szálláshelyekkel volt kapcsolatban, hanem az önkormányzatokkal, ahova az adatokat szolgáltatták a szálláshelyek.
Az NTAK most már rá van kötve a szálláshelyek foglalás-nyilvántartására, így ebben elvben nincsen hibalehetőség. A KSH adatgyűjtésében viszont a szálláshelyek munkatársai segédkeztek korábban. Ez nagyban függött a munkatársak alaposságától. Ez mindig is kritika volt a KSH-val szemben. A legnagyobb hátrány az volt, hogy túl hosszú folyamat volt, mire beérkeztek az adatok, majd feldolgozták és publikálták azokat. Jelenleg, ha valaki holnap foglal egy szobát Tihanyba októberre, akkor az NTAK rendszerében ez rögtön megjelenik, függetlenül attól, hogy esetleg később lemondja a foglalást
– magyarázta Holczer Ágnes turisztikai szakember. A Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetségének elnökétől is megkérdezte a lap, mi lehet az oka annak, hogy nagyon mást tapasztalnak a balatoni turizmusban dolgozók, mint amit az MTÜ kommunikál.
Holczer Ágnes szerint a különbség okát egyrészt az adatgyűjtés módszertanában és azok publikációjában kell keresni, illetve az is probléma, hogy másról beszél a szakma és másról az MTÜ:
Lehet ezzel játszani. Ha sokan jönnek rövid időre, akkor azt lehet mondani, hogy nagyon megugrott a vendégszám. Csakhogy elképzelhető, hogy összességében végül kevesebb vendégéjszakát töltenek itt, ami jóval szorosabb összefüggésben áll a bevétellel és a jövedelmezőséggel, mint az előbbi – és a vállalkozók is erre fókuszálnak. A minap futottam bele egy hírbe, hogy 8 százalékkal emelkedett a júniusi bevétel 2022-höz képest. Miközben mindenhol megjelent, hogy a turisztikai vállalkozások ennél jóval nagyobb, akár 20–25 százalékos emelést is végrehajtottak. Azért ebből is látni, hogy valami probléma mégiscsak lehet, nem?
Hasonlóról beszélt a neve elhallgatását kérő szállodaigazgató is, aki szerint visszás dolog sikerként beállítani a megugrott hétvégi forgalmat is, mert a szállodák nem a hétvégékből élnek, hanem a teljes szezonból, és az a vendég, aki nem jött meg júniusban, már nem pótolható júliusban.
A magánszálláshelyekkel kapcsolatos információkat igyekezett a lap megtudni Mörk Lászlótól, a Magánszállásadók Országos Szövetségének elnökétől is, de arra ő sem tudott választ adni, hogy hány magánszálláshely szolgáltathat adatot az NTAK felé, és ez a szám miként változott az elmúlt években. Annyit viszont megjegyzett, hogy a magánszálláshelyeknél nincsen probléma az idei szezonban a Balatonnál, bőven van vendégük.
Az NTAK adatbázist látja a NAV, az MTÜ, a KSH, a turisztikai vállalkozások viszont csak egy részébe tekinthetnek bele. Az NTAK-rendszer mindenképpen üdvözlendő, ebben konszenzus volt a szakmában. A gond azzal van, hogy a szakma a számukra biztosított módon nem tudja érdemben használni az adatokat
- mondta Holczer Ágnes.
Egy szállodás annyit lát, hogy a hozzá hasonló besorolású szálláshelyek hogyan szerepelnek. Egy füredi, háromcsillagos szálloda vezetője csak a füredi, háromcsillagos szállodákat látja, de a csopakiakat már nem. Vannak olyan apartmanok, amelyek szolgáltatásaikkal vetekszenek egy prémium kategóriás szállodával, mégsem látnak semmit belőle a szállodások, miközben versenytársak.guller zoltán,
Címlapkép: Getty Images