Az iváncsai akkumulátorgyár nemrég kapta meg a teljeskörű környezethasználati engedélyt. A megyei kormányhivatal által kiadott dokumentumban ugyanakkor mérgező és rákkeltő anyagok tárolása és kibocsájtása is szerepel. Nem csoda hát, hogy aggódnak az RTL Híradónknak nyilatkozó helyiek az iváncsai akkugyár egészségügyi hatásai miatt.
Egy évvel ezelőtt bőkezű, 50 milliárdos támogatást rendelt a magyar kormány az Iváncsán létesülő akkumulátorgyár infrastrukturális beruházásaihoz. Az összeg azóta tovább nőtt: a Mészáros és Mészáros Zrt. plusz 2,6 milliárd forintot kapott a gyárat kiszolgáló víziközművek megépítésére, de az útfejlesztések plusz 40 milliárdja sem szerepelt az eredeti rendeletben. A negatív környezeti hatásokkal viszont csak az üzemelés megkezdése után szembesülnek majd a lakosok
- írta fél éve az iváncsai akkumulátorgyár kapcsán az Átlátszó.
A gyár azóta megkapta a teljeskörű környezethasználati engedélyt
Az iváncsai akkumulátorgyár nemrég kapta meg a teljeskörű környezethasználati engedélyt. A megyei kormányhivatal által kiadott dokumentumban ugyanakkor mérgező és rákkeltő anyagok tárolása és kibocsájtása is szerepel.
Egyelőre csak a szántó traktor után száll a porfelhő a Fejér megyei Iváncsán. A falu határától néhány száz méterre hatalmas építkezés zajlik: a dél-koreai SK On épít akkumulátorgyárat. Ha elkészül, 35 kéménye lesz, amelyekből mérgező anyagokat, vagy éppen sósavat is tartalmazó füst és por kerülhet majd a levegőbe
– ez derül ki a Fejér Megyei Kormányhivatal által kiadott környezethasználati engedélyből.
A kormányhivatal által kiadott engedély szerint a mérgező, rákkeltő anyagokat is tartalmazó füst és por alapvetően a telephely fölött marad majd, bár azt elismerik, hogy
bizonyos széljárás esetén egész Iváncsa területét elérheti.
A sósavval kapcsolatban pedig a dokumentum úgy fogalmaz: „mindössze néhány házat érinthet a település határában.”
A valamivel kevesebb mint 3000 lakosú településen a helyiek többsége az RTL Híradójának nem vállalta fel a véleményét, de kamerán kívül szinte mindenki aggodalmát fejezte ki a beruházás egészségügyi hatásai miatt.
Szabóné Papp Ibolya azonban nem aggódik.
Én lejjebb lakom, tehát engem azért annyira nem érint, de a többiek aggódnak, azt tudom, a többi lakos aggódik, de szerintem nincs miért.
A környezethasználati engedélyt azután kapta meg a cég, hogy az építkezésen májusban 14 munkás lett rosszul például mérgező, rákkeltő anyagok szabálytalan tárolása miatt. Emiatt 14 millió forintos bírságot kapott a 78 milliárd forintos állami támogatással épülő üzem.
Az engedély szerint van olyan mérgező, veszélyes anyag, amelyből évente 13-17 ezer tonnát használnak majd a gyárban, olyan is, amiből egyszerre akár 1742 tonnát tárolhatnak a telephelyen, ahol egyébként egy év alatt 29 ezer tonna veszélyes hulladék keletkezik majd.
A Greenpeace szerint a kormányhivatal olyan anyagok használatát is szó nélkül engedélyezte, amelyeknek a magyarországi szabályozása lényegében nem létezik.
Azt írják elő a cégnek, hogy semmiképp ne lépje túl bizonyos anyagok esetén a vízbebocsájtási határértékeket, tehát a vízben ne legyen szennyezés. Csakhogy a vízre nincs megadva Magyarországon határérték, illetve pár anyagra még a levegőben sincs. Tehát elég nehéz lesz ezeket az eleve nem is létező határértékeket betartatni
– magyarázta Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője.
A környezethasználati engedélyben az is szerepel, hogy a gyárhoz naponta 125 darab teherautó érkezik majd, illetve 300 autó és több tucat autóbusz, amelyek a munkásokat hordják majd.
ACsak hab a tortán, hogy a kormány korábban minden akkumulátorgyár esetében szigort ígért.
Címlapkép: Getty Images