Június vége felé derült ki, hogy a Komárom-Esztergom vármegyei Ácson épül fel a kínai Huayou Cobalt első európai üzeme, egy katódgyár. A helyszínen a tervek szerint 2025 második felében kezdődhet meg a próba-, 2026-ban pedig a tömeggyártás. A létesítményben évente 100 ezer tonna katódanyagot állíthatnak majd elő - írta a 24.hu.
A tervezett beruházás híre sok ácsi ellenérzését váltotta ki, a helyiek Kiáll(t)unk Ácsért néven civil csoportot is szerveztek. A debreceni projekt óta a szélesebb nyilvánosság számára is ismert, hogy az akkumulátoriparhoz számos káros anyag köthető, miközben víz- és energiaigénye is jelentős. Egy gyár működése ráadásul önmagában zavaró tényező lehet, többek között a zajszennyezés miatt - közölte a 24.hu.
A Bamo egyik kiemelt célja most az, hogy tájékoztassa a helyieket és a sajtót a projektről, annak alakulásáról.
A létesítménnyel előreláthatóan mintegy 900 új munkahelyet fognak teremteni, a dolgozóknak akár lakóhelyet is építhetnek. Az egyelőre kérdéses azonban, hogy a munkaerő pontosan honnan érkezik majd. Szun Csün szerint gyűrűsen haladnának kifelé: elsőként Ácsról, majd a környező településekről, a szélesebb régióból, végül pedig szlovákiai magyarlakta részeiről és egész Magyarországról próbálnának alkalmazottakat felvenni.
Amennyiben így sem sikerül elegendő emberi erőforrást találni, Kínából hoznak majd be eleve képzett munkaerőt. Érdemes hozzátenni: egyes pozíciókban először eleve bizonyosan kínai szakembereket vesznek majd fel, ám egy-két év után ezeknél az állásoknál is akadhat már megfelelően képzett hazai munkaerő. A Bamo egyébként folytat már tárgyalásokat szakképzési intézményekkel, köztük a Győri Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel
- írták.
Kérdés, hogy az ipari munkahelyek mennyiben lesznek csábítóak a térség lakói számára, az eddigi tapasztalatok ugyanis nem túl pozitívak. A Samsung gödi gyárában például a megközelítőleg 6000 munkavállaló fele magyar csupán, közülük pedig csak nagyjából százan gödiek.
Címlapkép: Getty Images